Inlägg från: En med många djupa tankar |Visa alla inlägg
  • En med många djupa tankar

Fläskkött i skolan upprör

Cathariiina skrev 2024-09-06 12:26:04 följande:
    En med många djupa tankar skrev 2024-09-06 11:52:46 följande:

Vad gäller det du nämnde om att till slut få sitt straff så kan jag väl hålla med dig om att jag önskar åtminstone ett tidsbegränsat sådant.Glad Jag kan inte säga att jag önskar någon åt ett definitivt helvete. Jag är kristen (fast många många andra kristna stöder ju "köttsamhället förstås) och hoppas förstås att så många som möjligt skall vara räddade i kraften i Kristi blod, men jag är samtidigt lite halv-katolik och öppen för läran om skärselden, dvs den reningsprocess som de som är frälsta i Jesus ändå måste genomgå. Så jag önskar dem åtminstone en tid i en ev skärseld.

Jag tänkte faktiskt på den saken, på efterräkningar  senare för hur man agerat gentemot djuren, när jag såg en bild från slakteriet här i stan för ca 60 år sedan, med 2 glada vitklädda charkuterister som "badade i julskinkor" inför julen 1963. Jag tänkte att dessa eller någon av dem är med rätt stor sannolikhet avlidna nu. (De var inte "purunga på bilden".) Och jag tänkte- Har de nu fått möta, fått lära sig och fått förstå liandet och ångesten hos de djur vars jordiska kroppar blev till skinkorna på bilden.

Fast det finns inget stöd för detta i Bibeln, varken i GT eller NT. Jesus befallde t.ex. fram FLER fiskar till och med, så att fiskarna skulle få riklig fångst - han brydde sig inte om deras eventuella kvävningsdöd. Han sa heller aldrig något negativt om judarnas offerslakt.

Jag gillar inte att man säger sig ha stöd i Bibeln för något som det faktiskt inte står i Bibeln, för då kan man ju använda Bibeln och Jesus till stöd för vad som helst, vilket ju görs idag på vänsterkristen-sidan. T.ex. "Jesus stod för KÄRLEKEN, och därför skulle han ha velat att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan idag" - fast Jesus aldrig sa ett positivt ord om homosexualitet så länge han levde på jorden. Jag har till och med hört vänsterkristna säga att Jesus inte skulle ha haft något problem med abort, om han hade levat på jorden idag. Det GÅR ju inte. 

Med detta sagt, så är det inget som hindrar att man är kristen och vegan, bara man inte påstår att det automatiskt hör ihop. På samma sätt som man kan vara kristen och MC-förare, eller kristen och folkpartist, eller kristen och AIK:are.

Svar SPECIFIKT till Cathariina:

1) Jag sa faktiskt inget alls om "stöd i bibeln". Jag säger aldrig att något står i bibeln som inte står där. Men min tro bygger inte bara på bibeln, utan även på andra källor. Det är inte så att allt står i bibeln. Jag har även egna erfarenheter som bidrar till min tro samt har tagit intryck av andras erfarenheter.

Jag är kyrkligt aktiv, mest i konservativa församlingar i Svenska Kyrkan, och brukar se mig som kristen eftersom jag tror att Kristus är världens frälsare och enda vägen i frälsning (vilket ju är mer än vissa svenskkyrkliga biskopar tror, så i den meningen är jag ju mer "klassiskt kristen än dessa"!), men om du vill kalla mig något annat än kristen så varsågod.

Jag är inte så noga med etiketterna. Jag står för MIN tro och den är inte samma som din. Kanske man till och med kan säga att vi inte tror på samma Gud (även om den jag tror på är just treenig).  Jag skriver ärligt vad jag tror.

Jag tänker fortsätta att vara kyrkligt aktiv där jag är, och där brukar jag få veganskt och det är inget problem som jag upplever det, men jag tror inte att du och jag t.ex skulle kunna be/ fira gudstjänst tillsammans då vi har olika tro.

2) Jag är inte "fundamentalist". 

3Om jag går in på samlevnadsdebatten blir det så mycket sidospår , dvs OT så det kommenterar jag inte.

4) Jag säger aldrig att det är ett "absolut frälsningskrav", men jag vill ändå verka för mer vegetabiliebaserat, tex genom att diskutera djurrätt och sprida goda vegorecept/ vego-mattips. Jag tänker fortsätta göra detta.

Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-06 14:21:33 följande:
    Nej, jag skrev specifikt om nöt, där används bultpistol. Kul- eller hagelvapen är i princip tillåtet det också men det är kanske inte så lämpligt i storskalig verksamhet.

El används inte till nöt, men till grisar t ex. På samma sätt som i "svensk" slakt. Och även i "svensk" slakt kan det gå fel:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/grisar-slaktades-utan-tillracklig-bedovning

Jag har full respekt för de som är emot slakt, jag tycker själv den är problematisk oavsett metoder. Samtidigt är jag en hycklare som då och då äter kött, fågel och fisk. Men att utpeka Halal-slakt som den utförs i Sverige som värre än "vanlig, svensk" slakt är felaktigt. 

Grisarna plågas väl i de flesta fall med koldioxidgasning även om det inte "går fel"-helt lagligt. Och det är väl också helt "lagligt" att ge "otillräcklig bedövning" även när det inte "går fel".-till exempel vid halalslakt

Halalslakt är IBLAND VÄRRE en svensk slakt, men som sagt-Det ENDA DJURVÄNLIGA är att inte slakta/fiska ö ht enligt den övertygelse jag bär inom mitt hjärta.

Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-10 08:09:10 följande:
    Det är inte lagligt att ge otillräcklig bedövning, det visade jag väl med länken till den svenska grisslakten? Och ibland är svensk slakt värre. Eftersom jag visat exempel vore det väl klädsamt om du också stödde  din tes med något?

Poängen är att Halalslakt rent generellt går till på i princip samma sätt som svensk, så är man emot Halalslakt så får man nog vara emot "vanlig" slakt också. 

Det i länken var ett gårdsslakteri och torde ha gällt annan typ av bedövning. Koldioxidgasningen sker på större slakterier och den är definitivt både laglig och plågsam. "Djurskyddet" är i Sverige ett stort hyckleri.  Inte heller gäller djurskyddslagstiftningen fiskar, som många gånger dör mycket plågsamt. Vattendjur är de allra allra flesta av människans offer vad gäller de som äts.. Det rör sig t.ex. om kanske en biljon fiskar/år(alltså 1000 miljarder-inte det engelska billion som betyder miljard).

Jag kan inte för min personliga del se någon alls etisk ursäkt för t.ex. julskinkan ´och detta massdödande och massdjurplågeri är snart igång fullt lagligt nu när hösten har kommit. Jag åt min sista julskinka någon gång på 90-talet. Jag gör jag av princip aldrig länkar som argument, bara ibland som illustrationer, för jag tycker att egna ord alltid är mera värda i debatt och för att man alltid kan hitta länkar som säger precis det man själv tycker, så man kan inget bevisa med att göra en länk, som många tror.

Att vissa djur som halalslaktas inte blir direkt medvetslösa och lider mer, trots laglig bedövning, än vissa djur som blir medvetslösa direkt i annan slakt är ett faktum. I de fallen är halalslakt värre, MEN det BETYDER INTE (som jag nämnt exempel på) att alla djur som slaktas på annat sätt än halal slipper lidande. Verkligheten är komplex.

Men sedan finns en annan aspekt av halalslakt som jag tycker är mycket negativ, och det är bönen. För mig som både troende och djurrättsman stöts jag av dödande i guds namn. Vet inte hur mycket du förstår mig där ifall du är ateist.  Jag tror på en annan Gud. Gud kan inte bara vara människans Gud är en tanke från mig.

Tycker det är hemskt med Eid Al Adha, som i andra länder med många muslimer har delvis karktären av en kötthögtid.  Köttätande och dödande av kännande varelser blir liksom inbyggt i en religion om den innehåller religiös slakt (islam/ judendom/ + "köttformer" av hinduism-som har både "vegoformer i Syd-Indien och "köttformer" som finns i Nord-Indien och Nepal) och sådant som Eid Al Adha. (Lite mindre känd än Eid Al Fitr)

Cathariiina skrev 2024-09-10 12:02:54 följande:
    Nu skäller ni upp i fel träd i den här tråden. Växande barn måste få kött i skolmatsalen, det är inte ens någonting att diskutera. Är det sedan problem med svenska slaktmetoder, så får ni arbeta för en förändring genom djurskyddsorganisationer. Det är mycket möjligt att det behövs! Men man kan inte börja i den ändan, att man drar in köttet från uppväxande barn - slaktmetoderna är inte deras fel. 

Utländska slaktmetoder ska naturligtvis inte förekomma i Sverige alls, och kött från djur som slaktats på det sättet ska inte få importeras till Sverige. Det borde vara självklart. Sedan funderar jag även över djurhållningen och livsmedelshygienen i sådana länder, d.v.s. kan man lita på att det importerade halal- och koscherköttet inte innehåller diverse maskar, virus, bakterier..? Jag tror inte det, va. 
    För min del är det inte främst slaktmetod utan främst att det alls slaktas som är huvudproblemet. Och nej- jag tror inte att växande barn måste ha kött. Min "plastdotter" är 14, har avstått från kött och är nu ungefär lika lång som jag och aktiv idrottare (men hennes mamma är mycket kunnig i näringslära jämfört med många svenskar).
    Cathariiina skrev 2024-09-10 12:11:51 följande:

Själv tror jag inte att veganism i någon större skala är varken möjlig eller önskvärd, förrän vi lärt oss att storskaligt odla protein i laboratorium. För våra kroppar behöver protein. Det GÅR att överleva på en vegansk kost, men det kräver MYCKET. Majoriteten av alla människor skulle inte hinna/orka/gå i land med detta, utan de - och särskilt deras barn och fostren i kvinnornas magar - skulle drabbas av näringsbrist, utvecklingsstörning, en massa hälsoproblem.

Och dessutom blir det dyrare, folk har inte råd. Det går inte. 

Snälla nån. Alla de 20 aminosyrorna som människokroppen använder finns i vegetabilier. Vissa vegetabilier har flera. Vill minnas, för att ta ett exempel, att t.ex chiafrön innehåller 18 av de 20.
    Cathariiina skrev 2024-09-10 12:10:43 följande:
    Fast nu framkommer förvaltartanken - att Gud skapade människan för att förvalta över och livnära sig av alla andra organismer på jorden - tydligt i Mosböckerna. Och i GT framgår det tydligt på många ställen, att det var Gudi behagligt med djuroffer till honom. Jesus sa heller aldrig något emot djuroffren, och vi har redan varit igenom detta med att Jesus till och med frambringade FLER fiskar att döda och äta, än vad fiskarna hade fått annars. Sedan har vi ju det där tillfället när han mångfaldigade bröd och fiskar också, så att det skulle räcka till alla närvarande.

Så något stöd för din veganism i Bibeln HAR DU INTE. Sedan kan man tycka att det är en fin tanke i alla fall, att vara snäll mot djuren och inte döda dem och inte äta dem. Men det är inget som krävs av en kristen. Eller en jude eller muslim, för den delen. 

Svar till Cathariina: Jag har faktiskt aldrig använt orden "stöd i bibeln. Visserligen tror jag personligen så att  det är Jesus ifrån Nazareth som räddar, sonade mina synder, öppnade Gudsriket för mig, uppstått, lever idag och som är del av en treenig Gud och som är enda vägen till en salighet, men jag tror det delvis pga andra källor utöver bibeln och erfarenheter, även egna erfarenheter av, utifrån jag kan förstå, det övernaturliga. Kanske kan man på ett sätt säga att vi inte tror på samma Gud, och av delvis olika skäl. Vi har definitivt olika förhållande till bibeln.

Jag har min tro, och du har din. Om jag har rätt eller fel eller delvis rätt/delvis fel är en annan fråga, men jag har om vi har religionsfrihet rätt att ha en annan tro än du.

Jag är inte "fundamentalist". Jag tror inte bokstavligt på allt i de 5 Moseböckerna. Jag är själv en naturvetare, både biolog och kemist och kan inte tro på den bokstavliga Adam och den bokstavliga Eva, vilket jag gissar att du gör.

Jag använder inte ordet krav,  Jag säger aldrig " du går in i osaligheten om du inte gör som jag". Däremot vill jag ändå arbeta för mer veganskt bland kristna, och tänker fortsätta med det.. I vår församling har vi en vego-policy när det bjuds på lunchmat, dock inte av "mina" skäl utan av klimatskäl. Jag upplever att djurrättsfrågan i Sverige idag är ganska död, då alla bara talar om klimatet, vilket jag tycker är tråkigt.

Cathariiina skrev 2024-09-10 13:17:29 följande:
    Hennes mamma (JG) är inte fanatisk vegan, trots att hon behärskar ämnet. 
    Denna diskussionen tänkte jag mig bara mellan dig o mig. Jag ber om att inga privata uppgifter om vem jag är nämns här , inget för någon identifierbart,. (Vill inte att t.ex hon ser denna debatt. Vi har blivit osams om nätskriverier förr. Därför jag hoppade av fb Jag är gärna mer anonym till namnet här-så låt detta stanna mellan dig och mig. Jag ser att du vet vem jag är
    Cathariiina skrev 2024-09-10 13:18:57 följande:
    Jo, men vanligt folk skulle inte orka hålla på med det där, och dessutom blir det dyrt. Utan i så fall skulle deras barn få näringsbrist. Du kan inte vänta dig att vanligt folk - som har andra intressen - ska kunna och vilja tillgodogöra sig ditt specialintresse. 
    Det är faktiskt inte så svårt idag. Det är mycket lättare än för 30 år sen o man kan laga god och billig vegomat för en relativt låg budget. Sen har jag inte sagt att man kan vänta sig något av någon, men man kan sprida goda mattips.
    Cathariiina skrev 2024-09-10 14:15:12 följande:
    Grejen är att PRECIS ALLA ser vem du är, som någon gång har träffat dig... Men jag lovar att inte skriva ut eller antyda någon ytterligare personuppgift här!
    Tack. Jag skall försöka skriva betydligt mer anonymt i fortsättningen. Stor miss av mig, Men tack Cathariina.
    Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-10 16:07:23 följande:
    Det övre stycket där du inte vill ge länkar talar emot det undre, där du påstår att det är ett faktum att halal-slaktade djur lider mer. Om det är ett faktum så borde det väl vara lätt för dig att bevisa det? Bedövning av grisar med gas är det vanligaste, ja. Även för svensk slakt. Eftersom bedövning kan och brukar gå till på samma sätt oavsett halal- eller vanlig slakt är det ingen skillnad. Du påstår att det äett faktum att det är det, så det är upp till dig att bevisa det. 

Du har också påstått detta:
    "Men med det sagt så är jag ändå extra emot halal- och kosherslakt. Halalslakt måste i  o f s enligt svensk lag vara bedövad, men den bedövning som används vid halal är som jag har uppfattat det inte alltid effektiv. "

Jag hävdar att den varken är mer eller mindre effektiv än "vanlig, svensk" slaktbedövning om den utförs här i Sverige.

Moraliska, etiska eller religiösa skäl till att vara emot slakt har jag all respekt för.

Nu missförstod du mig helt. Så skrev jag inte.. Jag skrev snarare att i de fall där halalslaktadade djur inte blir direkt medvetslösa lider de mer än i de fall av annan slakt där de blir direkt medvetslösa. "i de fall" är viktiga ord gällande bägge kategorierna. Det var DET som är ett faktum.

Att det i både halalslakt och annan slakt förekommer att djuren inte blir direkt medvetslösa är ett välkänt faktum, liksom att annat än bultpistol används, te.x eltänger. Jag behöver inte te.x "bevisa" det om jag säger "2:a världskriget var 1939-45"

Jag var tydlig med att även i mycken annan slakt och fiske lider djur ofantligt, och jag skrev t.ex att jag var etiskt emot julskinkan, och detta massdödande av grisar inleds nu på hösten med massgasning och masslidande-helt lagligt eftersom det svenska "djurskyddet" är hyckleri.

Och sedan kvarstår det faktum att i och med bönen vid halalslakt så dödar man då i guds namn, och det är också en aspekt med halalslakt jag är emot.

Cathariiina skrev 2024-09-11 12:56:21 följande:
    Jag ser fortfarande vem du är! Skrattande

Det finns många judar i både Malmö och Stockholm, men inte så många som muslimer. Muslimerna är nog betydligt fler än 12 procent nu med sina stora barnaskaror. I många skolor är en majoritet av barnen muslimska nu, så räknar man på bara de yngre generationerna (typ under 25 år), så tror jag faktiskt att närmare hälften är muslimer nu. Och det kan man ju tycka vad man vill om. 

ATTAN OCKSÅ. Måste lära mig skriva RIKTIGT anonymt. Glad Hjälpte inte att ha annan signatur. Men hysh!! 

Ja, bland barnen hörde eller läste jag att det var 20% som har muslimsk bakgrund, och Malmö kunde enligt en muslimsk föreläsare ha muslimsk MAJORITET om 1 eller 2  generationer, eftersom den etniskt svenska befolkningen enligt föreläsaren "inte reproducerar sig", som han uttryckte saken.

Och som sagt, ser jag en mamma på stan med minst 3 barn är det nästan alltid en kvinna som bär hijab. Här i stan är det så, Däremot en storstad som Göteborg är mera av etnisk svensk karaktär, inte lika ofta man ser hijaber i centrala delarna.

Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 23:00:10 följande:

Personliga påhopp är barnsligt och omoget och jag väljer att inte svara på dessa.

Men ingen av er kunde svarade på min fråga. Om vegetariskt är så bra som ni påstår, varför inte utesluta all kött och servera bara vegetariskt? Då skulle ingen vara diskriminerad.

Jag skulle i o f s gärna se att kött o fisk uteslöts om det gick att få en majoritet för det - av djuretiska skäl, inte klimatskäl- men de tär svårt att få en majoritet för det. Jag vill vara med och arbeta för en växtbaserad livsmedelsförsörjning på sikt. 

Förresten är just Israel ett land med förhållandevis många veganer, bla  5% av soldaterna i iDF. Jag såg en video på Youtube: "IDF the most vegan army in the world".

Unga veganska israeler är ett Israel jag känner gemenskap med. 

Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:12:17 följande:

Det som SD och regeringen håller på med är inget annat är ett försök att utesluta judar och muslimer från det svenska samhället. 

Regeringen/SD-Vad har de med denna debatten att göra och exakt vad skulle regeringen eller SD ha gjort? (SD är förresten i sak ett av de allra mest Israel-vänliga partierna i Sverige medans vänsterpartierna öppet flirtar med islamistiska krafter som sympatiserar med Hamas och vill inget mindre än Israels utplånande som stat. Jag har själv röstat på SD till kommun o riksdag 2022.)

Sedan vad gäller själva trådens ämne så kan jag säga att om det gick att  få majoritet för det skulle jag ta bort såväl fläskkött som allt annat kött, och fisk från den kommunala menyn, men det är politiskt omöjligt inom överskådlig tid.

De som inte äter just griskött, blodmat, skaldjur har möjlighet att  ta det vegetariska alternativet de dagarna. På vissa skolor finns, tror jag, både vegetariskt och veganskt alternativ finns.

Alla de 20 aminosyror som människokroppen använder finns i vegetabilier och även mineraler som t.ex kalcium och järn går att få på annat sätt än kött o fisk. Man kan vara laktovegetarian eller vegan (vilket jag är), och i det senare fallet finns möjlighet att ta B12-tillskott vilket jag gör.

Anonym (Jew) skrev 2024-09-12 15:16:21 följande:
    www.aftonbladet.se/ledare/a/63o7g0/nej-sd-s-flaskmeny-handlar-inte-om-husmanskost

"Sverigedemokraterna vill särskilja de muslimska barnen från övriga och visa att den som är ?riktig? svensk minsann tuggar i sig sin fläskkotlett utan knot. Och de har fått moderater och kristdemokrater med sig.

Att göra så mot barn är bara elakt. Dessutom utstuderat elakt eftersom SD inte ens vågar säga som det är utan pratar om en ?kostpolicy? istället, som att deras syn på svenskhet skulle vara något objektivt och neutralt.

Så är det inte."

Vad är det för fel på ett vegetariskt alternativ-om ett sådant finns i Uddevalla? Sedan är jag själv SD-väljare och tuggar inte i mig några fläskkotletter. Jag sympatiserar personligen med djurrätt och slutade äta kött o fisk för ca 25 år sedan, så jag anser INTE att Svenskhet måste inkludera att äta griskött/blodmat "trots mitt SD-röstande", och jag anser mig som svensk. 

Sedan har väl ofta barn i egentlig menig inte någon religion-då de inte tagit ställning aktivt själva för en viss tro. (Själv är jag kristen och är för vuxendop - då man själv tar ställning för en tro. Små barn har ingen religion, vare sig muslimsk, judisk, kristen, hinduisk eller annan.)

Cathariiina skrev 2024-09-13 12:11:56 följande:
    Vi har ju varit igenom det här tidigare: de konstiga åsiktspaketen som har blivit. Är man mot abort får man inte vara för djurrätt, och vice versa. Värnandet om klimatet och miljön har också hamnat i vänsterfacket, och som sverigedemokrat som faktiskt oroar mig för klimatfrågan, så känns det frustrerande att se andra sverigedemokraterns förnekande memes, och hyllande av bensin- och dieselfordon, långa flygresor o.s.v..

Jag skulle hellre se Schweiz' system med direktdemokrati, där man folkomröstar i varje fråga för sig, i stället för på ett åsiktspaket där man håller med om vissa åsikter men inte andra. Och sedan ska partierna kohandla sinsemellan, och det kan sluta långt bort ifrån folkviljan. Partipiskan viner också inför riksdagsomröstningarna.

Det såg vi nu senast när Kristersson drev igenom sänkningen av åldern för att byta juridiskt kön, fastän svenska folket börjat vakna efter diverse dokumentärer på SVT (ja faktiskt), och hellre hade velat gå åt andra hållet i den lagstiftningen. Men partipiskan ven, och så gick den bisarra lagändringen igenom. Samma hände när homosexuella fick lov att adoptera barn, trots att opinionsundersökningarna visade att en mycket stor majoritet av svenska folket var emot det, samt att samtliga remissinstanser med barnperspektiv avrådde. Detta ÄR inte demokrati!

Ja, åsiktspaketen är  ett elände. En gång när jag var med i en anti-abort-demonstration och hade en djurrättströja på mig blev jag till och med hotad till livet av en motdemonstrant med vänstersympatier. (Om jag skulle visa mig i en djurrättsdemo där han var med skulle han nämligen "slå in skallen" på mig.)

Också jag är SD-väljare som samtidigt anser att klimatproblemet/ klimatförändringen är verklig. (Den märks tydligt där jag bor.)

Jag håller med dig om att det politiska systemet bör förändras.

Anonym (Jew) skrev 2024-09-13 16:19:53 följande:
    Ja, verkligen. Det som är skrämmande är att dessa människor är så begränsade när det gäller empati och förståelse för andra människor. Nationalismen är hemsk företeelse. 
    Man kan "vara SD" och INTE för vare sig fläskkött eller annat kött. Sutade äta kött/fisk 1999.
    Cathariiina skrev 2024-09-13 17:40:21 följande:
    Ja, jag minns den händelsen. Det var jag som hjälpte dig att förstora upp och fixa till fotot på förövaren, så att du kunde ge det till polisen! :)
    Tack skall du ha.
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-13 16:19:53 följande:
    Ja, verkligen. Det som är skrämmande är att dessa människor är så begränsade när det gäller empati och förståelse för andra människor. Nationalismen är hemsk företeelse. 

Du nämnde empati. Jag vill säga att jag tycker så att ett fint sätt att visa empati med levande kännande varelser är att välja annat än kött/fisk/mejeriprodukter/ägg på bordet.

På den punkten tycker jag att både "fläskförsvarande" av den typ du verkar ha uppfattat det som här (vet inte om det finns en enda tydligt uttalad sådan i tråden) och t.ex judar och muslimer som vill äta annat kött gemensamt hamnar vid sidan om den allra mest empatiska möjliga linjen.som går välja,

Men som sagt är Israel ett land med relativt många veganer, bla i armén.(var 18:e soldat)

Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör