Fläskkött i skolan upprör
Av nyfikenhet... gick jag in och kollade terminens skolmatsedel för två skolor här i närheten, utanför Stockholm. Den ena ligger i ett klassiskt medelklass-svenssonområde och den andra ligger i en av våra mer välkända invandrartäta områden. Vi kallar skolorna för.... Masken (svenssonområdet) och Myran (invandrartäta området). Båda skolorna är F-9or. Den ena hade 6 veckors matsedel publicerad, den andra hade 8, så jag gick igenom terminens första 4 veckor och fann följande:
Båda skolorna har vegetariskt alternativ och som standard serverar två rätter per skoldag. Härunder har jag bara räknat vegetariska dagar när det inte finns något icke-vegetariskt alternativ.
En sak jag var nyfiken på var om de vegetariska och det icke-vegetariska rätterna matchade. Och, det gjorde de, mestadels. På Myran matchade 15 av 20 luncher, på Masken matchade 18 av 20 luncher.
På Masken serverades, över 20 dagar, 6 vegetariska rätter, 4 fiskrätter, 3 korvrätter, 2 rätter vardera med fågel och fläsk, och 1 rätt vardera med färs och nötkött och 1 lunch som var en buffé/överraskning/kökets val. Av alla dessa rätter var, enligt vad jag kan utläsa och gissa mig till (obs, att jag inte vet exakt här, tilläg även att jag inte orkar skriva "inspirerad" hela tiden, de felsta rätter är förmodligen just det snarare än faktiskt..) 9 rätter husmanskost, 2 vardera indiska, US, franska och pan-asiatiska, 1 vardera texmex/mexikansk, ungersk el. österrikisk och italiensk, resten obestämbara eller icke-specificerade.
På Myran serverades, över 20 dagar, 6 buffé/överraskning/kökets val, 4 fisk, 3 vardera av fågel och korv, 2 färs och 1 vardera av vegetarisk och nötkött. Av dessa var 6 husman, 2 vardera grekiska och US, 1 vardera indisk och italiensk, och resten obestämbara eller icke specificerade.
OM vi säger att alla färsrätter och korvar var blandfärs serverade Masken något med fläsk 6 dagar, och Myran 5 dagar. Men det är ju diskutabelt.
Jag vet inte riktigt vad detta bidrar med i debatten, men det var en intressant övning...