• Xenia

Fläskkött i skolan upprör

Anonym (Em) skrev 2024-08-30 12:54:53 följande:

Har inte läst kommentarerna eller artikeln. Men jag förstår upprördheten om de vegetariska alternativen är en typ av mat som många barn inte äter. Visst är det skillnad på allergi och religiösa val men jag hade blivit upprörd om mitt laktosintolleranta barn inte fick ett likvärdigt alternativ. 

Då handlar det om bortskämda barn. De får väl ha med matlåda då om inget av alternativ (fläsk eller vegegariskt) inte duger.

Nu handlar det inte om allergier eller laktosintolerans när en del ungdomar säger "jag äter inte vegetariskt".
  • Xenia
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 14:54:30 följande:
    Det jag svarade på gällde vegankost som alternativ till huvudkosten. Jag är lite mer positivt inställd till ovo lakto-veg. Lagas den på ett sätt som barn ofta gillar, och det inte gäller för många dagar i veckan, är det väl ingen katastrof. Men förstår inte varför folk tycker att det är em big deal om t ex muslimer erbjuds kalkon på fläskdagen. Känns mer som än åsikt emot det religiösa ställningstagandet än något annat
    Så du tycker det ska finnas tre val? Fläsk, kalkon eller vegetariskt?

Nej, äter man inte fläsk/fisk/kött öht, så får man nöja sig med det vegetariska alternativet.

Muslimerna hade möjligen rätt att klaga om det serverdes fläsk fem dagar i veckor, men det görs det ju inte. 

Är rimligt att bannlysa fläsk totalt i skolan, för att den muslimska minoriteten kräver kött men absolut inte fläsk?

Det är inte många länder där barnen får gratis mat i skolan. De som klagar borde veta hu!
  • Xenia
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 17:19:43 följande:
    Är faktiskt inte så påläst om halal men tycker att djurrätts/skyddsperspektivet är viktigt. 
    Ska man ta hänsyn till djuren borde man inte äta något kött alls. Alla djur känner säkert smärta och ångest vid slakt.
  • Xenia
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 15:27:31 följande:
    Läser man hela ts och kommentarerna så tolkar jag diskussionen som ett motstånd mot vad som bör erbjudas. 

Tror att det du skriver sist är den brinnande punkten här: det skaver att  invandrare får eller vill ha specialkost. Själv har jag synsättet att ju fler närda, mätta och nöjda barn desto bättre. Satsar gärna på skollunch (och mellanmål) och tycker att många alternativ är något positivt
    Men det är inte du ensam som betalar. Det räcker med två alternativ, förutom för de som behöver specialkost av medicinska skäl.

Skolorna har begränsat med pengar. Jag ser hellre att pengarna går till skolböcker o liknande än till att göra alla bortskämda barn nöjda.
  • Xenia

Det är tydligen tur att det inte finns så många judiska barn som kräver mat som är kosher i vanliga skolor. Då räcker det inte med fläskfri mat. Läste om ett sådant barn. Det behövde specialanpassad mat. Ingen vanlig svensk mat uppfyller kosherreglerna.

• Xenia
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:12:17 följande:

Det som SD och regeringen håller på med är inget annat är ett försök att utesluta judar och muslimer från det svenska samhället. 

Så du menar att svenska barn måste avstå från klassisk husmanskost med fläsk, för att inte muslimer och judar ska känna sig utanför? Varför duger inte det vegetariska alternativet?

Så bortskämda som nutidens barn och föräldrar är tycker jag vi borde införa avgift för skolmaten. De som betalar får visa upp ett kort. De som gnäller på maten kan låta bli att betala och ordna sin egen mat, kanske matlåda, kanske pengar att äta på stan.
  • Xenia
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:25:45 följande:
    Svenska barn får väl fortsätta äta fläsk om de vill det, men samma kött-alternativet borde finnas för de judiska och muslimska barnen. 
    Och vad ska vegetarianerna äta då? Lite salladsblad, några tomater och gurkbitar? Vi borde överlag äta mindre kött, ingen tar skada av att äta en vegetarisk rätt.

Nej, det räcker med en kött/fiskrätt och en vegetarisk rätt.

Folk tycks tro att jultomten betalar. Skatterna räcker ju inte till det nödvändiga ens nu.
  • Xenia
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:40:02 följande:

Sverige är ett av de rikaste länder i världen och att spara pengar på våra barn är inte rimligt! Dessutom är jag ganska säkert på att det ekonomiska är bara ett svepskäl för rasisterna som vill få bort judar och muslimer från Sverige.

Beslutet att inte erbjuda särskilt anpassad kött till muslimska och judiska elever i skolan kan påverka deras hälsa och välbefinnande på flera sätt:

Näringsmässiga konsekvenser

Att inte ha tillgång till kött som följer religiösa matregler kan leda till:

Proteinbrist : Om eleverna undviker kötträtter helt utan fullgoda alternativ riskerar de att få i sig för lite protein, vilket är viktigt för tillväxt och utveckling.

Järnbrist : Kött är en viktig källa till järn. Utan anpassade alternativ ökar risken för järnbrist, vilket kan påverka kognitiv funktion och skolprestationer negativt.

Vitaminbrist : Kött innehåller viktiga vitaminer som B12. Brist på dessa kan ha negativa effekter på barns utveckling.

Psykosociala effekter

Att inte kunna äta skolmaten på grund av religiösa skäl kan leda till:

Känsla av utanförskap : Elever som inte kan äta samma mat som sina klasskamrater kan känna sig exkluderade.

Stress : Oro över att av misstag äta "fel" med att skapa stress hos eleverna.

Sämre koncentration : Hunger eller otillräcklig näringsintag kan påverka elevernas förmåga att fokusera i skolan.

Långsiktiga konsekvenser

Ohälsosamma matvanor : Om eleverna tvingas ta med egen mat eller äta vegetariskt utan ordentlig vägledning kan det leda till obalanserad kost.

Påverkan på skolresultat : Bristfällig nutrition kan ha negativ inverkan på kognitiv funktion och därmed skolprestationer på lång sikt.

För att motverka dessa potentiella negativa effekter är det viktigt att skolor erbjuder fullgoda alternativ som möter både näringsmässiga behov och religiösa krav.

Det där stämmer inte alls! De som sätter ihop skolmaten är proffs, det vegetariska alternativet ger tillräckligt med protein.

Utanförskap tycker låter löjligt. Alla barn med allergier/laktosintolerans och alla vegetarianer lever också i utanförskap då.

Jag anser att skolorna gott kunde införa en vegetarisk dag i veckan för alla.
  • Xenia
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 17:02:56 följande:
    Fast förslaget från regeringen är att det ska ändras. Man ska erbjuda bara vegetariskt eller fläsk! Du verkar förstå men låtsas inte förstå. Man kan inte ta dig på allvar. Många som beter sig på det sättet är smygrasister och antisemiter. Du kanske inte är det men dina åsikter skulle kunna räknas som islamofobiska och antisemitiska. 
    Regeringen? Det handlade om en kommun.

Dina argument tycks bestå av namecalling.

Du skriver dessutom helt lögnaktigt att man bara erbjuder vegetariskt eller fläsk. Vissa dagar erbjuder man fisk, kyckling, nötkött eller vegetariskt.
  • Xenia
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:41:56 följande:
    Du svarar inte på min fråga. Om vegetariskt  är så gott och näringsrikt då inför vi bara vegetariskt, alla dagar i alla skolor för alla elever. Då skulle det vara rättvist. Vad tycker du om det?
    Vad har det med rättvisa att göra? Då kan vi lika gärna införa skoluniform. Alla barn måste ha samma kläder i skolan, det är mest rättvist!

Varför ska vi införa ensidig mat och slopa all valfrihet? Det bästa är om barn lär sig äta all sorts mat.

Jag undrar om du bara skriver för att provocera.
  • Xenia
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-12 13:22:10 följande:
    Varför tycker du att det är provokation? Jag redovisar tydligt för min åsikt och inget av det jag säger är provocerande. Men är man antisemit och islamofob då kanske kan det tolkas som provocerande.

Jag är precis som du mot att barnen ska äta ensidig mat, men du verkar inte förstå det.
    Det är klart att det är provocerande att kalla alla oss som inte håller med dig för antisemiter och homofober.
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör