Inlägg från: En med många djupa tankar |Visa alla inlägg
  • En med många djupa tankar

Fläskkött i skolan upprör

Anonym (pissed) skrev 2024-08-29 18:14:45 följande:
    Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

Varför alls äta fisk och kött ( vare sig det är fläskkött eller annat kött) ? För min del äter jag inte fläskkött eftersom jag är för djurrätt- och inte annat kött/fisk/mejeriprodukter/ägg heller. Muslimerna avstår inte fläskkött för att de bryr sig om djuren, snarare pga deras religiösa matregelverk, så av annat skäl än  för att jag avstår fläskkött.
    Anonym (Kan man inte begära) skrev 2024-09-03 16:00:24 följande:
    Ja, du har ju rätt till dina värderingar och åsikter. Men det är inget som man kan begära av andra människor, eftersom det trots allt är normalt och naturligt att vi äter animaliska produkter - det har vi alltid gjort under hela mänsklighetens historia, och därinnan också. Det är inte heller något man kan begära att andra människor eller institutioner ska ta hänsyn till, och hålla med särskild veganmat. 
    Jag anser att den skyldigheten bara ska finnas vid medicinska skäl (om en person inte tål ett visst livsmedel, p.g.a. allergi, intolerans, diabetes, whatever). 

Men vänta lite nu!

EXAKT VAR har jag skrivit ett enda ord om att "begära något" av någon alls?

Jag vill förvisso bland annat arbeta för ett vegetabiliebaserat samhälle på lång sikt, men inte genom statligt tvång, utan genom att delta i värderingsdebatten/ sprida goda vegetabiliebaserade recept etc etc etc. Jag vill vara med och bidra till successiva ändringar i efterfrågeledet, inte genom statlig lagstifning förbjuda i producentledet. Det som efterfrågas styr vad som produceras och för mig är det långsiktiga processer som är intressanta.

jag blev själv inte vegan genom att någon "begärde" något av mig. Jag blev det inte för att någon tvingade mig. Däremot hade jag tagit del av argument som jag bedömde som goda och valde själv, alltså utan tvång, att hoppa av "köttsamhället".

Jag strävar inte efter att äta som "vi har gjort i hela mänsklighetens historia", snarare efter att  så långt det är praktiskt möjligt vara kärleksfull mot individer av alla kännande arter, och på sikt är jag positiv till att om efterfrågan faller uppfödning av kött- o mjölkdjur , fiske och produktion av ägg successivt fasas ut - inte genom statligt tvång utan genom marknadens mekanismer. (Dem tror jag på då jag är höger-djurrätts-man och inte vänster som många förväntar sig att man skall vara om man stöder djurrätt.)

Sedan som sagt delar ju i regel de som inte vill äta fläskkött i skolan inte djurrättsvärderingar. Det är inte "för djurens skull" som muslimer och judar inte äter fläskkött, utan pga "renhetsreglerna" vad gäller mat inom judendom respektive islam. För mig är det däremot djurfrågan. De flesta är muslimer. Det är relativ få judar i Sverige jämfört med det stor antalet muslimer. 

Sedan får såklart en kommun själv demokratiskt genom majoritetsbeslut besluta vad den serverar i skolan. Jag är dock etiskt sett absolut emot om det skulle serveras kött från halalslaktade djur. Om en kommun exempelvis vill ha en köttfri måndag/ vegetarisk måndag får den besluta det, och jag tror inte någon dör av det.

Anonym (Hej) skrev 2024-08-31 12:22:22 följande:

Dom blir ju erbjudna vegetariskt om dom inte vill äta fläskkött. vad är det för fel på vegetarisk kost? det är gott och nyttigt.

Amen.
    Xenia skrev 2024-09-04 13:09:47 följande:
    Då handlar det om bortskämda barn. De får väl ha med matlåda då om inget av alternativ (fläsk eller vegegariskt) inte duger.

Nu handlar det inte om allergier eller laktosintolerans när en del ungdomar säger "jag äter inte vegetariskt".

Japp. Vegetariskt kan varieras och innebära väldigt olika saker, så jag tror inte att det är så illa om elever med muslimsk eller judisk bakgrund, grupper som utav religionsskäl inte äter just fläskkött, erbjuds vegetariskt. Jag slutade själv äta kött o fisk för ganska exakt 25 år sedan och lever än-tydligen eftersom jag skriver detta. Glad

En annan grupp som av religionsrelaterat skäl kan tänkas inte äta fläskkött - och inte annat kött/fisk heller- är elever med bakgrund i någon mera vegetarisk form av hinduism. (Finns dock både "vego-hinduism" & "kött-hinduism").Fast de eleverna lär ju säkert vara synnerligen (!!!) fåtaliga i svensk skola.

Xenia skrev 2024-09-04 13:28:33 följande:
    Ska man ta hänsyn till djuren borde man inte äta något kött alls. Alla djur känner säkert smärta och ångest vid slakt.

Japp, och dessutom är det skillnad på djurskydd och djurrätt. Djurskydd är att reformera systemet. Djurrätt är att snarare avskaffa det. Jag är för utfasning av uppfödning av kött/mjölkdjur/fiske/äggproduktion, dvs djurrätt. Dock för min del inte genom statlig lagstiftning, utan genom att söka påverka konsumentledet så att animalierna helt enkelt allt mindre efterfrågas och mindre produceras-enligt ekonomins samband.

Men med det sagt så är jag ändå extra emot halal- och kosherslakt. Halalslakt måste i  o f s enligt svensk lag vara bedövad, men den bedövning som används vid halal är som jag har uppfattat det inte alltid effektiv. Vid kosher bedövas inte vad jag vet om. Halal och kosher är utdraget dödande, och det vore teoretiskt möjligt med snabbt dödande.

Sedan lider förstås djur även under svensk djurskyddslagstiftning, t.ex grisarna som koldioxidgasas - fullt lagligt med denna massgasning, som sker speciellt inför jul som jag har uppfattat detta Fiskar omfattas såklart av ekonomiska skäl inte av djurskyddslagstiftningen. Det kan ta 2-4 timmar för fisk att kvävas, men det vore inte lönsamt att försöka bedöva dem när de dras upp i nät i massor.

Xenia skrev 2024-09-05 11:49:59 följande:

Det är tydligen tur att det inte finns så många judiska barn som kräver mat som är kosher i vanliga skolor. Då räcker det inte med fläskfri mat. Läste om ett sådant barn. Det behövde specialanpassad mat. Ingen vanlig svensk mat uppfyller kosherreglerna.

Samtidigt - I Israel - är veganism relativt stort (mest bland yngre  antar jag).30 000 deltog på en djurrättsmarsch i Tel Aviv och ca 5% av soldaterna i IDF är veganer.Glad Jag såg en video på Youtube: "IDF the most vegan army in the world", eller vad den hette,

detta är en aspekt av Israel som överraskade och gladde mig.

Anonym (Hmm) skrev 2024-09-05 17:15:30 följande:

Båda är väl olagligt i Sverige? Vi har nog trots brister bland de bästa djurskyddslagarna. 

Jag har mycket svårt för daltande av barns mat i skolorna då jag växte upp på tiden man blev tvingad att äta. Det känns inte rätt det heller, men jag blev glad som tonåring när man själv fick välja. Även om det blev mycket knäckebröd och sallad. I vissa länder finns matlåda och det är väl ett alternativ om man inte kan äta något?

Allergier är en sak, men det innebär oftast uteslutande och inte fler olika val av kött som är dyrt. Då kanske det är bättre att få betala själv i form av egen matlåda, eller sallad och knäckebröd om inte vegetariska maten duger? 

Halalslakt med bedövning är lagligt i Sverige, men den bedövning som sker vid halalslakt är som jag uppfattat det ofta "otillräcklig"/ ineffektiv. Sedan godkänner väl inte alla muslimer bedövat som riktig halalslakt och äter importerat kött (??) Är inte helt säker på hur det ser ut.

Vad gäller kosherslakt, där vad jag vet om i alla fall, aldrig bedövning sker är den inte tillåten här. Däremot är det tillåtet att importera kött från både traditionellt(utan bedövning) halalslaktade djur och kosherslaktade djur.

För min personliga del är jag motståndare till all uppfödning av kött/mjölk-djur, all slakt oavsett vilka metoder, all äggproduktion och allt fiske, (Emellertid existerar grader i djurens "helvete" och halal och kosher är utdraget döende. Teoretiskt skulle det finnas metoder att döda direkt, även om också vanlig svensk slakt många gånger innefattar levande avblodning, tortyr av grisar i koldioxidgaskammare etc).

Mvh Högerveganen (säger det därför att som djurrättsanhängare förväntas man vara vänster vilket jag inte är.)

Anonym (Kan man inte begära) skrev 2024-09-05 18:19:40 följande:
    Jaså, men de ungdomarna kan väl inte vara troende? För troende judar är det ju centralt att offra ett lamm vid stora högtider, precis som för muslimerna. Dagens moderna judar offrar väl mer sällan ett - från början - levande lamm eller får själva, handgripligen, men de äter i alla fall lamm på dessa högtider - det hör till. 

Oftast är nog de ungdomarna sekulariserade, antingen ateister eller agnostiker, eller åtminstone inte "fundamentalister" om de bekänner sig till judendom ,alternativt troende inom någon annan religion. Alla varianterna finns nog. 

För egen del är jag det som i den anglosaxiska världen kallas "vegan and christian" På senare år har det i den anglosaxiska världen (mest Storbritannien och USA) dykt upp kristna som förespråkar vego(t.ex professor Andrew Linzey i Oxford mfl) men det har till dags dato inte i större omfattning nått till Sverige, och många andra som är kristna är ju lite mera "anhängare till vårt köttsamhälle".

Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 18:28:48 följande:
    Nu tror jag bara, men halalslakt är nog tillåtet om man bedövar djuret. Är dock inte säker.
    Koscherslakt är däremot förbjudet, det vet jag med säkerhet.

Dock finns butiker som saluför detta plågade kött.

Jag hoppas att de som äter efter dessa vidriga ritualer en gång får sitt straff.
    Är en mycket stor djurvän.

Anonym (Hmm) skrev 2024-09-05 17:15:30 följande:

Båda är väl olagligt i Sverige? Vi har nog trots brister bland de bästa djurskyddslagarna. 

Jag har mycket svårt för daltande av barns mat i skolorna då jag växte upp på tiden man blev tvingad att äta. Det känns inte rätt det heller, men jag blev glad som tonåring när man själv fick välja. Även om det blev mycket knäckebröd och sallad. I vissa länder finns matlåda och det är väl ett alternativ om man inte kan äta något?

Allergier är en sak, men det innebär oftast uteslutande och inte fler olika val av kött som är dyrt. Då kanske det är bättre att få betala själv i form av egen matlåda, eller sallad och knäckebröd om inte vegetariska maten duger? 

"Bedövad" halalslakt är tillåten här. Dock är den bedövning som ges nog i många fall ganska "otillräcklig"- så även "djurskyddslagen", som väl inte stipulerar exakt vilken form av bedövning som ska ges(?). (Å andra sidan plågas väl även andra djur i Sverige-tex grisar som koldioxidgasas och fiskar som masskvävs? Verkligheten är komplex,)

Vi kan ta i hand på att vara djurvänner. jag är det också, och slutade äta kött/fisk  bla därför för ca 25 år sedan.

Jag tycker också att vegetariskt duger som skolalternativ, och hoppas verkligen inga svenska kommunala skolor erbjuder kött från halalslaktade, alternativt kosherslaktade djur.

Vad gäller det du nämnde om att till slut få sitt straff så kan jag väl hålla med dig om att jag önskar åtminstone ett tidsbegränsat sådant.Glad Jag kan inte säga att jag önskar någon åt ett definitivt helvete. Jag är kristen (fast många många andra kristna stöder ju "köttsamhället förstås) och hoppas förstås att så många som möjligt skall vara räddade i kraften i Kristi blod, men jag är samtidigt lite halv-katolik och öppen för läran om skärselden, dvs den reningsprocess som de som är frälsta i Jesus ändå måste genomgå. Så jag önskar dem åtminstone en tid i en ev skärseld.

Jag tänkte faktiskt på den saken, på efterräkningar  senare för hur man agerat gentemot djuren, när jag såg en bild från slakteriet här i stan för ca 60 år sedan, med 2 glada vitklädda charkuterister som "badade i julskinkor" inför julen 1963. Jag tänkte att dessa eller någon av dem är med rätt stor sannolikhet avlidna nu. (De var inte "purunga på bilden".) Och jag tänkte- Har de nu fått möta, fått lära sig och fått förstå liandet och ångesten hos de djur vars jordiska kroppar blev till skinkorna på bilden.

Anonym (Svensk man) skrev 2024-09-06 12:26:28 följande:

Så sjukt mycket fördomar och gissningar i tråden angående Halal-slakt.

I Sverige gäller djurskyddslagen, ALLA djur som ska slaktas ska bedövas först. Det gäller även vid Halal-slakt, och de flesta muslimer är ok med detta. För dem är det viktigt att det inte är bedövningen som i sig avlivar djuret, men de gör inte de metoder som används i Sverige. Inte ens nötdjur som bedövas med bultpistol - hjärtat fortsätter att slå även efter att "bulten" trängt in i djurets huvud. Visst, det finns muslimer som är tveksamma till just bultpistolen men många är ok med det.

Den enda skillnaden mellan Halal-slakt och "vanlig", svensk, slakt, är att en person med muslimsk status läser en bön över djuret och att det ska vara vänt mot Mecka. Någon annan skillnad finns inte i Sverige.

Kosher-slakt tillåter inte bedövning och är därför helt förbjuden.

Och nej, jag är själv ateist, och min släkt på båda sidor är sedan många generationer svensk/skandinavisk. Jag har ingen som helst koppling till vare sig judendom eller islam.

Nu är jag i o f s emot all uppfödning av djur för kött/mjölkprodukter, allt fiske och all äggproduktion, så primärt är min fråga att arbeta för en på sikt vegansk framtid och jag är emot all slakt, MEN det är inte så att all bedövning vid halalslakt sker med bultpistol.

Även eltänger förekommer, och som jag har fattat det så är bedövningen vid halalslakt många gånger "otillräcklig". (Sen som sagt är jag totalt sett emot slakt)

Sedan stöter med bönen mig också - dvs att döda i guds namn. Jag är själv djupt troende, men jag tror på en annan Gud än allah.

Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör