Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Fläskkött i skolan upprör

Detta är ett icke-problem eftersom det alltid finns (ska finnas) ett vegetariskt alternativ. De som inte kan eller vill äta kött eller en viss typ av kött, får äta det vegetariska.

Gnäller de ändå - låt dem gnälla. Det slår bara tillbaka på dem själva. Och det serveras väl inte fläskkött varje dag? I våra barns skola serveras fläsk högst två gånger i veckan. Annars är det fisk, kyckling, nötkött eller vegetariskt för alla. (Det är inte en skola med många muslimer, det finns nog lika många vegetarianer t ex). 

För min del får de gärna satsa mer på vegetarisk mat, men all skolmat behöver inte vara vegetarisk. 

Gullvivor skrev 2024-08-30 09:56:29 följande:

Jag är själv muslim och förstår faktiskt inte problemet. 
    Att ta hänsyn till muslimer är inte att ta bort griskött och erbjuda annat kött, utan att erbjuda vegetariska alternativ. Påbudet i Koranen är inte enbart att utesluta griskött utan även icke-halalslaktat kött. 

Dags för fler muslimer att börja följa Islam tycker jag, så det är bara positivt om kommuner hjälper till med det i de fall föräldrarna är för slappa.

Huruvida man följer islam eller inte, bör vara upp till var och en. Men i övrigt har du rätt. Vegetariskt kan alla äta, utom eventuella allergiker som självklart får specialkost.

Jag skulle inte ha problem med att man serverade vegetariskt till alla ungar. Det gäller ?bara? skolmaten, och det är bra att vänja barn vid mindre kött. Men vill skolorna variera finns ändå det vegetariska alternativet för dem som inte äter huvudrätten, oavsett anledning. 
    Anonym (U) skrev 2024-08-30 10:03:57 följande:

Jag har länge undrar varför skolorna inte ger vegomat till muslimerna när det serveras fläsk. Det måste ju minska arbetet enormt. 

Att barnen och ungdomarna gnäller är ju inget konstig. De är barn/ungdomar. Och att de ska åka hem till Bagdad är så klart helt befängt. Det är knappast de själva som beslutat att bo här. Och de beter sig som ungdomar ofta gör - rätt egocentrerat. 

I våra barns skola serveras ingen särskild mat till de relativt få muslimska barn som finns. De får vegetariskt om de inte kan eller vill äta huvudrätten. Äter de annat kött (ej halal) samt fisk och kyckling, handlar det om en eller två gånger i veckan de får det vegetariska alternativet. Inte mer. 
    Anonym (J) skrev 2024-08-30 10:09:50 följande:
    Då hade jag aldrig ätit i skolan kan jag ju lugnt säga. 
    Nähä?

Det finns mängder av olika vegetariska rätter. Men du äter inget sånt alls? 
    Anonym (pop) skrev 2024-08-30 10:40:18 följande:
    Det har hörts många upprörda röster när skolorna av ekonomiska och miljöskäl skulle servera mindre kött och mer vegetariskt. Då var det många köttätare som menade att deras små gullklimpar inte skulle klara av skolan om de inte får kött till exakt varje måltid.

Dessa (svenska, vita, ickemuslimer) ska också hålla tyst då och inte klaga eftersom de får gratis utbildning och mat? Eller är problemet för dig VEM det är som har åsikter?

Fattar för övrigt inte vad bostadspolitik eller enskilda individers bostadssituation har med skolmaten att göra.
    De borde definitivt hålla klaff ja. Man kan ha vissa önskemål samt kräva varierad och bra skolmat. Men gnälla bara för att maten är vegetarisk, är lika fånigt oavsett om man är muslim, kristen eller inget av det.

Sen är det förstås upp till skolorna att servera GOD och VARIERAD vegetarisk kost. Inte dåliga ersättningar. Man kanske också måste upplysa vissa föräldrar om att det vegetariska alternativet har samma krav på näringsinnehåll. Deras guldklimpar kommer inte svälta eller bli undernärda. 
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 12:57:24 följande:
    Tycker du verkligen att ett laktosintollerant barn ska äta veganskt hela skoltiden? Tur att det inte är su som bestämmer isåfall

Det är skillnad på specialkost och anpassa kost.

I våra barns skola får eleverna specialkost om de av medicinska skäl inte kan äta den mat som serveras. Dit hör självklart allergier.

Anpassad kost ingår i den vanliga menyn. Där finns ett huvudalternativ och ett vegetariskt alternativ. Kan eller vill man inte äta den vanliga maten av religiösa eller etiska (eller andra) skäl, får man äta det vegetariska alternativet.

Skolan är skyldig att erbjuda alternativ, men kan inte tillgodose alla önskemål. Medicinska skäl har företräde. 

Anonym (Oklart) skrev 2024-08-30 13:46:27 följande:

Jag ser att mycket av det som för mig är svensk husmanskost är inriktat mot fläsk. Som kroppkakor, raggmunk med fläsk, fläsk med löksås, köttbullar med gris och nötkött för en fetare smet. Listan kan göras lång på detta. 

Sedan är jag inte så pass dum att jag inte tror att man gjort detta från Sverigedemokraternas sidan för att jävlas med muslimer. För SD är detta en hjärtefråga att jävlas med personer som har utländsk bakgrund. 

Sedan kan jag se att detta borde vara mer ekonomiskt än att servera exempelvis riktig fisk eller nötkött.

Klurig fråga, men jag tror ärligt talat inte skolorna kommer börja servera kroppkakor, fläsk med löksås. Men vad vet jag, kan ju ha fel. 

SD har säkert sin egen agenda, men rent krasst är fläskkött billigare än nötkött. Plus att vi har lång tradition av fläskätande i Sverige. Det är inget som bör ses som konstigt eller fel. I så fall bör man dra ner på kött öht i skolorna, vilket jag tycker är ett bättre alternativ. Det är ju inte direkt förenligt med miljö- och klimatmålen att börja servera MER kött och fläsk. 
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 14:01:13 följande:
    Det var inte vad personen jag svarade skrev. 

Men jag ser inget stort problem med att skolan erbjuder alternativ som ligger så nära huvudalternativet som möjligt. Även om valet beror på religion. Nöjda och mätta barn lär sig förmodligen mer i skolan än ett stort antal barn på ofrivillig vegankost

Skolor kan erbjuda tio olika alternativ om de vill, men har ingen skyldighet att göra det. 

Rent ekonomiskt skulle det också bli svårt att motivera. Mätta och nöjda barn är förstås målet, men det säger sig självt att man inte kan tillgodose allas önskemål.

I våra barns skola ingår vegetarisk kost i den dagliga menyn, inte vegankost. Det räknas som specialkost.

De barn som inte äter kött alls får ju det vegetariska alternativet varje dag. Det är knappast för mycket begärt att barn som inte äter fläsk hänvisas till vegetariska alternativet en eller två gånger i veckan. Det gäller ju inte bara fläsk. I våra barns klass finns t ex en pojke som inte äter fisk. En gång i veckan brukar de få fisk. Då äter han det vegetariska alternativet. 

Anonym (Em) skrev 2024-08-30 14:54:30 följande:
    Det jag svarade på gällde vegankost som alternativ till huvudkosten. Jag är lite mer positivt inställd till ovo lakto-veg. Lagas den på ett sätt som barn ofta gillar, och det inte gäller för många dagar i veckan, är det väl ingen katastrof. Men förstår inte varför folk tycker att det är em big deal om t ex muslimer erbjuds kalkon på fläskdagen. Känns mer som än åsikt emot det religiösa ställningstagandet än något annat
    Fast tråden handlar väl inte om vad skolor erbjuder? Utan om vad de inte erbjuder.

Som sagt, skolor kan erbjuda både det ena och det andra. I våra barns skola serveras ofta kycklingkorv. Till viss del beror det nog på vilken maträtt det handlar om, hur mycket det anpassas.

Men tråden handlar ju om när det INTE erbjuds mer än ett vegetariskt alternativ till fläskrätten. Och det klagas på det. Det är ingen åsikt mot det religiösa ställningstagandet, utan tvärtom religiösa som förväntar sig särbehandling.
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 15:27:31 följande:
    Läser man hela ts och kommentarerna så tolkar jag diskussionen som ett motstånd mot vad som bör erbjudas. 

Tror att det du skriver sist är den brinnande punkten här: det skaver att  invandrare får eller vill ha specialkost. Själv har jag synsättet att ju fler närda, mätta och nöjda barn desto bättre. Satsar gärna på skollunch (och mellanmål) och tycker att många alternativ är något positivt
    Invandrare är inte = muslimer. Det finns många med invandrarbakgrund som inte är muslimer.

Det finns som sagt många olika önskemål vad gäller kost. Vad skolorna erbjuder, utöver de alternativ de är skyldiga att erbjuda, är upp till varje skola.

Jag tycker också att ju fler mätta och nöjda barn desto bättre, vem tycker inte det? Anpassningarna handlar om vad man anser är rimligt. Det är inget fel på vegetarisk kost, tvärtom borde många äta mindre kött av miljö- och hälsoskäl.

I praktiken tror jag att de flesta skolor anpassar efter förutsättningar och elevunderlag. Att muslimska friskolor inte serverar fläsk är givet. Jag har hört att en del kommunala skolor med hög andel muslimska elever, också har börjat skippa fläsket helt, för att det är enklare så. Inget konstigt alls.

Men i våra barns skola är inte muslimska barn i majoritet, utan tvärtom relativt få. De flesta barnen äter fläsk eller vegetariskt. Då är det ju enklast och mest ekonomiskt att nöja sig med ett huvudalternativ och ett vegetariskt alternativ.
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 16:01:58 följande:
    Angående vegetariska kosten så är den snäppet bättre än vegankosten. Men det krävs mer engagemang och kunskap för att den näringsmässigt ska vara fullvärdig (jag har själv varit vegetarian i många år). Är den bra lagad och barn gillar den är den väl ett ok alternativ vissa dagar,som jag skrev tidigare
    Kunskap och engagemang som de som lagar skolmaten förväntas ha. I praktiken kanske det varierar, men det vegetariska alternativet har samma krav på variation och näringsinnehåll.

Vad menar du med att den är ett ok alternativ bara vissa dagar? De barn och ungdomar som är vegetarianer äter det varje dag.
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 16:31:57 följande:
    Jag tycker inte att barn ska vara vegetarianer. Men jag hoppas att kunskapen och engagemanget finns där för de barn som är det ändå.
    Efter vad jag har förstått, fungerar lakto- ovo-vegetarisk kost utmärkt för barn, förutsatt att den är allsidig och näringsrik. Och givetvis att barnen äter den, i alla fall merparten.

Däremot ska barn inte vara veganer. De behöver mjölkprodukter, inte enbart växtbaserad kost. Jag kände en gång en tjej som var vegan och blev gravid. Hon fick äta en massa kosttillskott och dyl. Barn som växer upp så behöver också det. Frågar du mig är det vansinne. Men det kan man säkert ha olika åsikter om.

I vår familj är vi allätare, men vi äter mycket vegetariskt och begränsat med kött. Barnen är vana vid det.

De barn och ungdomar som har mycket specifika önskemål gällande kost, som inte är medicinska, är i praktiken hänvisade till det vegetariska alternativet varje skolmåltid. T ex de som bara äter halal-slaktat kött. Det är inget som skolorna förväntas erbjuda. Men de flesta muslimska barn verkar äta den vanliga maten de dagar det inte är fläsk, dvs flertalet skoldagar.
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 17:09:47 följande:
    Skrev lite fel. Är väl nötkött som ska vara halalslaktat enligt de flesta. Faller iaf inom kategorin -orimligt-, enligt mig, om djur far illa eller om det är extremt dyrt
    Tydligen försökte några politiker för några år sedan förbjuda halal-kött i svenska skolor, av djuretiska skäl samt kostnadsskäl. Förbudet gick dock aldrig igenom. Enligt Skolinspektionen är det inte ett brott mot skollagen att servera halal-kött. Däremot är det inget som skolorna är skyldiga att göra, eller ens rekommenderas att göra. Men det är inte förbjudet att ta in halal.
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 17:19:43 följande:
    Är faktiskt inte så påläst om halal men tycker att djurrätts/skyddsperspektivet är viktigt. 
    Det var därför frågan kom upp politiskt. Det och kostnaden.

Jag är inte heller så påläst i just den frågan, men håller med dig i sak.
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 15:54:29 följande:
    Anpassa mig till vad? Jag är född i Sverige och har rätt att välja vad jag ska tro på. Eller menar du att religionsfrihet inte finns i Sverige? Jag rekommenderar dig att du utbildar dig. 

Religionsfrihet har alla, det behöver man inte vara född i Sverige för att ha. Religionsfriheten betyder att alla har rätt att tro vad de vill, men står inte över andra rättigheter och ger inte religiösa särskilda rättigheter.

Man har rätt att önska särskild sorts mat, men man har inte rätt att kräva särskild sorts mat.

I våra barns skola serveras ett huvudalternativ och ett vegetariskt alternativ. De som inte äter huvudalternativet får äta det vegetariska alternativet. Bara allergiker får specialkost.

Ingen har klagat, vad jag vet. 

Vad är problemet? Det serveras fläsk i skolan en eller högst två gånger i veckan, så det handlar inte om många dagar. Vegetarianerna äter det vegetariska varje dag. Det ska vara ett fullgott alternativ med samma krav på näringsinnehåll. Fler borde äta vegetariskt, i stället för att gnälla över att det inte finns andra alternativ som passar just dem. Det är jäkligt bortskämt, de flesta länder har inte ens gratis skolmat. 

Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:06:15 följande:
    Nej, så är det inte alls. De flesta skolorna erbjuder fruktansvärt dålig vegetarisk mat som inte är näringsrik. Rapporterna om det finns för tex skolorna i Göteborg.

Men, om vi ponerar att det är så som du säger, då får vi väl se till att det blir bara vegetarisk mat, alla dagar i veckan, för alla barn. Vad tycker du om det?
    Om den vegetariska maten är dålig, är det där man ska lägga in udden och klaga. Inte gnälla för att man inte får kyckling när det är fläsk.

Ställ krav på kvaliteten! Våra barns skola har bra vegetarisk mat, de har medvetet satsat på detta. Det är en del av kommunens miljöpolicy. Inte mig emot att servera mer vegetariskt.

Men serveras kötträtter, serveras även fläskrätter. I Sverige har fläsk ätits sedan urminnes tider, och fläskkött är billigare än nötkött. Så det är även en kostnadsfråga.

Man skulle också kunna gå över till att bara servera vegetariskt, fisk och kyckling. Men ska man göra en sådan förändring, ska det vara av rätt skäl. Inte för att anpassa till religiösa, utan för att det är bättre för alla. Eller blir billigare och mer miljövänligt t ex.
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:23:04 följande:
    Det stämmer inte. Det vegetariska alternativet är sällan näringsrik. 

Men om det stämmer, varför inte införa vegetarisk mat, alla dagar i veckan, för alla barn och så löser vi alla problem?

Hur vet du att det inte är näringsrikt? Det vegetariska alternativet har samma krav på näringsinnehåll som animaliska alternativ.

Vegetarianer äter det vegetariska alternativet VARJE dag. Hur tror du de överlever? 

Och nej, alla måste inte äta samma för att det ska vara rättvist. 

Men är skolmaten dålig, ställ krav på förbättring! Jag vet att kvaliteten kan variera mellan olika skolor och kommuner.

Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:33:28 följande:
    Att anpassa maten så att alla elever kan äta maten och bli mätta, är väl av rätt skäl? Så, vegetariskt, fisk och kyckling är väl utmärkt.

Fast det görs ju redan?

Eftersom skolan är obligatorisk, serveras olika rätter så att alla elever kan äta och bli mätta. Men det går inte anpassa till precis alla.

Enda anledningen till att detta har blivit en så stor diskussion, är för att SD ligger bakom samt att udden verkade riktas mot muslimer (och judar).

Hade inte den vinklingen funnits, hade detta varit en icke-fråga. De hade varit upp till varje kommun och skola hur de vill göra, så länge de uppfyller baskraven.

Vissa skolor serverar alternativ till fläsk, andra inte. Skolor med många muslimska elever serverar ibland inte fläsk alls, för det är enklast så. Det är inget fel att anpassa menyn efter elevunderlaget. Men det är inget måste. 

Att alla måste få samma, annars blir det orättvist, är en barnslig och ohållbar inställning. Det handlar inte bara om fläsk. Alla har olika preferenser. Om vegetariskt, fisk och kyckling serveras, hur gör vi då med dem som t ex inte äter fisk? Våra barn får fisk minst en dag i veckan i skolan. Då får fisk-vägrarna äta det vegetariska alternativet. Är det synd om dem? Känner de sig exkluderade? Knappast. 

Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:41:56 följande:
    Du svarar inte på min fråga. Om vegetariskt  är så gott och näringsrikt då inför vi bara vegetariskt, alla dagar i alla skolor för alla elever. Då skulle det vara rättvist. Vad tycker du om det?

Det är rättvist redan som det är. Att du inte håller med får stå för dig.

Jag skulle gärna se mer vegetarisk mat i skolorna, men anser inte att man måste sluta servera kött bara för att vissa tycker att det blir orättvist annars. Har jag svarat på frågan nu? 

Som sagt, våra barns skola har bra vegetariskt alternativ, eftersom de medvetet har satsat på detta. Är skolmaten dålig får man ställa krav på förbättring. 

Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 17:02:56 följande:
    Fast förslaget från regeringen är att det ska ändras. Man ska erbjuda bara vegetariskt eller fläsk! Du verkar förstå men låtsas inte förstå. Man kan inte ta dig på allvar. Många som beter sig på det sättet är smygrasister och antisemiter. Du kanske inte är det men dina åsikter skulle kunna räknas som islamofobiska och antisemitiska. 

Så det finns ett regeringsförslag att ingen skola längre får göra som de vill? Att alla måste ha samma policy? Det kände jag inte till.

Många skolor serverar bara vegetariskt och fläsk de dagar det är fläsk. Precis som de bara serverar vegetariskt och fisk de dagar det är fisk, eller vegetariskt och kyckling de dagar det är kyckling.

Ingen skillnad alltså. Man får äta det som bjuds eller låta bli.

Sen finns det skolor med andra profiler, eller som av andra skäl har anpassat maten efter elevunderlaget, vilket är helt ok. Det är ingen rättighet att serveras fläsk i skolan. Men det är heller ingen rättighet att få religiöst anpassad kost.

Att lagen skulle ändras så att alla måste servera samma, är inget jag stödjer. Men jag skulle vilja se hur det lagförslaget ser ut.

Jag är varken smygrasist, antisemit eller islamofob, så den halmgubben kan du lägga ner. Att du ens undrar det, fast inget i mina inlägg tyder på det, får mig att undra om du ens är seriös? Eller är du ett SD-troll som vill framställa judar och muslimer i dålig dager? 

Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör