Anonym (Em) skrev 2024-08-30 15:27:31 följande:
Läser man hela ts och kommentarerna så tolkar jag diskussionen som ett motstånd mot vad som bör erbjudas.
Tror att det du skriver sist är den brinnande punkten här: det skaver att invandrare får eller vill ha specialkost. Själv har jag synsättet att ju fler närda, mätta och nöjda barn desto bättre. Satsar gärna på skollunch (och mellanmål) och tycker att många alternativ är något positivt
Invandrare är inte = muslimer. Det finns många med invandrarbakgrund som inte är muslimer.
Det finns som sagt många olika önskemål vad gäller kost. Vad skolorna erbjuder, utöver de alternativ de är skyldiga att erbjuda, är upp till varje skola.
Jag tycker också att ju fler mätta och nöjda barn desto bättre, vem tycker inte det? Anpassningarna handlar om vad man anser är rimligt. Det är inget fel på vegetarisk kost, tvärtom borde många äta mindre kött av miljö- och hälsoskäl.
I praktiken tror jag att de flesta skolor anpassar efter förutsättningar och elevunderlag. Att muslimska friskolor inte serverar fläsk är givet. Jag har hört att en del kommunala skolor med hög andel muslimska elever, också har börjat skippa fläsket helt, för att det är enklare så. Inget konstigt alls.
Men i våra barns skola är inte muslimska barn i majoritet, utan tvärtom relativt få. De flesta barnen äter fläsk eller vegetariskt. Då är det ju enklast och mest ekonomiskt att nöja sig med ett huvudalternativ och ett vegetariskt alternativ.