Inlägg från: Anonym (pissed) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pissed)

Fläskkött i skolan upprör

Läste några artiklar om att man försöker få tillbaka svensk husmanskost i skolorna, vilket tydligen skapat upprörda känslor.

www.tv4.se/artikel/4nCkjdiXooLs8fT2dTCvbn/mer-svensk-husman-i-skolan-da-far-muslimska-elever-aeta-vego

sverigesradio.se/artikel/nya-skolmaten-uppror-elever-fruktansvart

www.gp.se/nyheter/vastsverige/skolor-i-uddevalla-ska-servera-svensk-husmanskost-och-mer-kott-.3dc977ec-b753-4458-adb9-bb20476228b8

Tycker det är väldigt upprörande att de går omkring och gnäller på det faktum att man får GRATIS mat som inte duger. Är det plötsligt rasistiskt nu för att man inte serverar dyrare köttalternativ?

Kan inte minnas att jag sett artiklar som klagar på att man slutade servera fläskkött. Nu är det alltså barn som av religiösa skäl inte vill äta fläskkött, men det är i princip frivilligt, de blir inte sjuka av det. Det finns barn som av hälsoskäl inte kan äta viss kost, det är inget som de väljer, man väljer inte att vara allergisk eller ha intollerans.

Så varför detta förbannade daltande med personer som känner sig kränkta och utanför för att de själva väljer att inte göra eller äta något? Det är väl bara att ta seden hit man kommer.

De får för fan gratis utbildning och mat. Så kommer man och gnäller på att maten inte duger. Så köp mat som duger då. Är det fel på området man fått gratis lägenhet i? Så betala för en annan lägenehet då. Herregud...

• Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör
  • Anonym (pissed)
    Cereal Killer skrev 2024-08-29 20:31:49 följande:

Mer griskött är ju inte bra för någon. Rött kött är dåligt både för hälsan och miljön. För muslimernas del är det ju inga problem då de kommer att välja vegoalternativet. De flesta icke-muslimer kommer däremot inte att göra samma val. 

Som jag förstått av diskussionen så gillas inte ens vego-alternativet av muslimerna, ska man tolka det som att de förväntar sig ett tredje alternativ?

Så om tio elever gnäller på att de vill ha pommes, då ska plötsligt alla andra behöva äta pommes?

När jag gick i skolan då fanns i princip bara en rätt. I gymnasiet var det många som drog till McDonalds när maten inte dög. 

Som sagt, tycker man ska vara tacksam att de öht får mat i skolan. Om man nu ska anpassa sig för vad alla kräver så kommer det fortsätta upp i vuxenlivet, en förväntan om att allt ska anpassas efter ens krav, ingen tacksamhet för att man faktiskt får något gratis eller utan motprestation.

Tittar man bara på hur mycket mat som slängs, både i hemmen och i skolan. Hade man vägt den mat som varje enskild elev slänger och skickat en räkning till föräldrarna så kanske de hade tänkt om.

Jag hatar människor som inte kan vara tacksamma för saker, som bara kräver och kräver, som begär att alla andra ska anpassa sig för att de själva ska må bättte än andra. 

Hade det här varit under krigsåren hade vederbörande som inte åt maten fått svälta ihjäl. Visst, man kanske inte behöver leva som i fattigdom men att köpa in dussitan olika maträtter för att gå en massa olika begär till mötes är verkligen inte miljötänkande.

Skulle jag flytta till nått annat land så inte fasen kommer de köpa in sill och potatis till mina barns skola för att de vill ha det. Då får de endera gå hungriga eller äta det som finns. Men här ska det daltas så in i helsike.
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör