Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Fläskkött i skolan upprör

Kanske införa medtag av matlåda som de har i vissa andra länder? Det låter enklare mtp alla allergier och religiösa specialkoster som krävs.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Em) skrev 2024-08-30 12:57:24 följande:
    Tycker du verkligen att ett laktosintollerant barn ska äta veganskt hela skoltiden? Tur att det inte är su som bestämmer isåfall
    Varför skulle inte en laktosintolerant kunna äta kyckling, fisk, nötkött etc? Det är bara sås den möjligen inte kan ha till?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 16:49:39 följande:
    De är om möjligt ännu värre.
    Koscher är fruktansvärt, halal också, men koscher... fy fan.

Det borde inte få säljas, något av det, i Sverige.

Båda är väl olagligt i Sverige? Vi har nog trots brister bland de bästa djurskyddslagarna. 

Jag har mycket svårt för daltande av barns mat i skolorna då jag växte upp på tiden man blev tvingad att äta. Det känns inte rätt det heller, men jag blev glad som tonåring när man själv fick välja. Även om det blev mycket knäckebröd och sallad. I vissa länder finns matlåda och det är väl ett alternativ om man inte kan äta något?

Allergier är en sak, men det innebär oftast uteslutande och inte fler olika val av kött som är dyrt. Då kanske det är bättre att få betala själv i form av egen matlåda, eller sallad och knäckebröd om inte vegetariska maten duger? 

• Anonym (Hmm)
    Cathariiina skrev 2024-09-05 17:55:31 följande:
    Det är inte olagligt att importera riktigt ihjälplågat kosher- och halalkött. Det borde det vara. 
    Men fy f-n. Det borde vara olagligt att importera och därmed stödja det.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 16:41:56 följande:
    Du svarar inte på min fråga. Om vegetariskt  är så gott och näringsrikt då inför vi bara vegetariskt, alla dagar i alla skolor för alla elever. Då skulle det vara rättvist. Vad tycker du om det?
    Det serveras knappast fläsk varje dag så ingen behöver äta vegetariskt varje dag. De få dagar folk inte gillar eller kan äta maten, borde det inte vara så svårt att äta vegetariskt? Det gäller även för de som inte gillar maten som serveras.

Ingen kan dö av att äta vegetariskt 1-3ggr/vecka. Det är väl redan infört minst någon gång/ vecka för alla? 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (K) skrev 2024-09-12 11:41:35 följande:
    Det finns inte en chans i världen att du är jude. Förmodligen någon som bara vill hetsa och provocera. 
    En som vill smutskasta judar troligen.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 23:00:10 följande:

Personliga påhopp är barnsligt och omoget och jag väljer att inte svara på dessa.

Men ingen av er kunde svarade på min fråga. Om vegetariskt är så bra som ni påstår, varför inte utesluta all kött och servera bara vegetariskt? Då skulle ingen vara diskriminerad.

Jag svarade att oavsett anledning man inte vill äta maten så serveras inte fläskkött så ofta att ditt argument blir giltigt. Det serveras inte fläskkött varje dag.  Ingen dör av vegetariskt de få gånger det serveras. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-12 13:38:22 följande:
    Visst är det så men varför ska judiska och muslimska barn gå hungriga oftare än alla andra barn? 

Det stämmer ju inte. Det finns andra skäl till att inte vilja eller kunna äta än religiösa skäl. 

Jag åt sällan skolmaten för jag tyckte den var äcklig, och jag var kräsen. Är ändå glad att man slapp bli tvingad som förut i tiden. Om jag inte ville ha maten köpte jag något i kafeterian eller åt bara knäckebröd och sallad. Ett vegetariskt alternativ hade säkert varit nyttigare än det mesta, och vi bör ju faktiskt inte äta kött för ofta eftersom det är onyttigt med för mycket rött kött. Sen äter barnen det hemma ändå. Risken är obefintlig att barnen får för lite kött.

Ingen tvingas gå hungrig, vegetariskt finns tillgänglig för alla möjliga skäl!

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Jew) skrev 2024-09-12 19:51:51 följande:
    asism handlar i grunden om att människor delas upp och värderas olika baserat på faktorer som hudfärg, etnicitet, kultur eller religion. Det bygger på fördomar och stereotypa föreställningar om hur vissa grupper av människor är eller bör vara. Centralt för rasism är:

? Nedvärdering av vissa grupper som anses mindre värda

? Tankar om att det finns biologiska skillnader mellan "raser"

? Diskriminering och orättvis behandling av vissa grupper

? Strukturer i samhället som missgynnar vissa grupper systematiskt

Olika former av rasism

Rasism kan ta sig många olika uttryck:

? Individuell rasism: Enskilda personers fördomar och diskriminerande handlingar

? Strukturell rasism: Rasism inbyggd i samhällets strukturer, lagar och institutioner

? Mikroaggressioner: Subtila, ofta omedvetna, kränkningar i vardagen

Specifika former av rasism riktas mot olika grupper, som antisemitism (mot judar), islamofobi (mot muslimer), afrofobi (mot personer med afrikanskt ursprung) och antiziganism (mot romer).

Konsekvenser av rasism

Rasism kan få allvarliga konsekvenser för både individer och samhället:

? Kränkningar och mobbning i vardagen

? Sämre möjligheter till utbildning och arbete

? Negativ påverkan på hälsa och välmående

? Ojämlikhet och segregation i samhället

? Hatbrott och våld mot utsatta grupper

För barn och unga som utsätts för rasism kan det leda till internaliserad rasism, där de börjar se sig själva som mindre värda.

Lagstiftning mot rasism

I Sverige finns lagar som förbjuder diskriminering och hatbrott baserat på etnicitet och religion. Barnkonventionen och diskrimineringslagen ska skydda mot rasism. 

Bra att veta för de som skriver rasistiska kommentarer.

Fast nu har ingen gjort det, och det är inte rasistiskt att säga att alla kräsna barn får äta vegetariskt, eller ta med sig matlåda om inte det nyttiga vegetariska alternativet duger.  Det är inte bara muslimer och judar som blir tvugna att äta vegetariskt när inte andra maten duger eller går att äta pga allergier. 

Det vore annat om de blev tvungna att äta mc Donalds varje gång. Vegetariskt är hälsosamt att äta några ggr per vecka istället för en massa rött kött varje dag. Tror säkert att fläskalternativen de hade på den skolan inte kommer gå hem hos alla svenska barn heller. Det är inte mycket jag som svensk hade sett fram emot att äta i alla fall , och jag vet att blodpudding inte går hem hos alla svenska ungdomar heller.

Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör