Fläskkött i skolan upprör
Kanske införa medtag av matlåda som de har i vissa andra länder? Det låter enklare mtp alla allergier och religiösa specialkoster som krävs.
Kanske införa medtag av matlåda som de har i vissa andra länder? Det låter enklare mtp alla allergier och religiösa specialkoster som krävs.
Båda är väl olagligt i Sverige? Vi har nog trots brister bland de bästa djurskyddslagarna.
Jag har mycket svårt för daltande av barns mat i skolorna då jag växte upp på tiden man blev tvingad att äta. Det känns inte rätt det heller, men jag blev glad som tonåring när man själv fick välja. Även om det blev mycket knäckebröd och sallad. I vissa länder finns matlåda och det är väl ett alternativ om man inte kan äta något?
Allergier är en sak, men det innebär oftast uteslutande och inte fler olika val av kött som är dyrt. Då kanske det är bättre att få betala själv i form av egen matlåda, eller sallad och knäckebröd om inte vegetariska maten duger?
Personliga påhopp är barnsligt och omoget och jag väljer att inte svara på dessa.
Men ingen av er kunde svarade på min fråga. Om vegetariskt är så bra som ni påstår, varför inte utesluta all kött och servera bara vegetariskt? Då skulle ingen vara diskriminerad.
Jag svarade att oavsett anledning man inte vill äta maten så serveras inte fläskkött så ofta att ditt argument blir giltigt. Det serveras inte fläskkött varje dag. Ingen dör av vegetariskt de få gånger det serveras.
Det stämmer ju inte. Det finns andra skäl till att inte vilja eller kunna äta än religiösa skäl.
Jag åt sällan skolmaten för jag tyckte den var äcklig, och jag var kräsen. Är ändå glad att man slapp bli tvingad som förut i tiden. Om jag inte ville ha maten köpte jag något i kafeterian eller åt bara knäckebröd och sallad. Ett vegetariskt alternativ hade säkert varit nyttigare än det mesta, och vi bör ju faktiskt inte äta kött för ofta eftersom det är onyttigt med för mycket rött kött. Sen äter barnen det hemma ändå. Risken är obefintlig att barnen får för lite kött.
Ingen tvingas gå hungrig, vegetariskt finns tillgänglig för alla möjliga skäl!
Fast nu har ingen gjort det, och det är inte rasistiskt att säga att alla kräsna barn får äta vegetariskt, eller ta med sig matlåda om inte det nyttiga vegetariska alternativet duger. Det är inte bara muslimer och judar som blir tvugna att äta vegetariskt när inte andra maten duger eller går att äta pga allergier.
Det vore annat om de blev tvungna att äta mc Donalds varje gång. Vegetariskt är hälsosamt att äta några ggr per vecka istället för en massa rött kött varje dag. Tror säkert att fläskalternativen de hade på den skolan inte kommer gå hem hos alla svenska barn heller. Det är inte mycket jag som svensk hade sett fram emot att äta i alla fall , och jag vet att blodpudding inte går hem hos alla svenska ungdomar heller.