• Anonym (vasko)

Sjuk pappa

Hej, min ex partner och pappa till mit barn har psykiska problemen som PTSD, svartsjuka och schizofreni. Under min graviditet var jag utsatt för våld. Han även flyttade ut och hittade en annan kvinna som han ville gifte sig med men hon fick veta om mig så det blev inte av. Han kom till förlossning men påstod hela tiden att jag ligger med pappor på Bb. Han lämnade oss när barnet var 3 dagar gammal och hörde inte av sig tills barnet var 8 år. Jag ansökte hos familjerätten/ socialhjälp om en person som kan övervaka träffar. Då behövde vi gå på separata samtal för att de ska besöma om det var rätt väg. Jag gick på samtal i flera månader, min ex kom aldrig, han ringde bara några gånger. När jat till slut sa att jag tycker att de ska träffas men att det är bra att min ex söker vård och hjälp för sina paykiska besvär då avbröt han hel processen. Han började igen för 1 år siden att skriva till mig ovh berätta vad jag skulle göra för att han ska ha bra relation med sin son. När jag nämnde psikologen började han skriva fulla ord och vara arg på mig. Vi ha ringen om kontakt nu men jag undrar vad skulle det vara bäst för min son? Skulle ni låta dem träffas när ni vet att båda pappa och farmor är psykisk sjuka? Pappan kan få utvrott, skrika, kasta och han kommer inte ihåg sen. Pappan bor 6 h härifrån och då borde barn bo hos honom eller så. Barnet är 11 år nu och säger att han inte vill träffa sin ? pappa?. Vad tycker ni? Tack på förhand. 
  • Svar på tråden Sjuk pappa
  • Anonym (Nicklas)

Nej, såklart inte. Hur kan något positivt komma från att träffa en sjuk person som inte förstår det själv

• Anonym (--)

Eftersom de verkar ha noll relation nu, så är övernattning låååångt borta. Skulle du själv vilja åka och bo över hos en okänd person?

Ska de träffas så känns det rimligare med en timme på café, med dig eller någon annan som sonen känner i närheten. Där ni bor givetvis, pappan får komma dit. 

• Anonym (T)

Utifrån det du skriver Skulle låta träffas ute på nån aktivitet där någon stödperson är med och kan se till att mötet blir positivt. 

• Anonym (vasko)
    Anonym (T) skrev 2024-08-29 11:55:33 följande:

Utifrån det du skriver Skulle låta träffas ute på nån aktivitet där någon stödperson är med och kan se till att mötet blir positivt. 

Vad skulle det tjäna till? Hon skriver att pappa är aggressiv och sjuk men behandlas inte. \Skulle den kontakten hjälpa hennes barn tycker du? Jag tror inte det.
  • Anonym (A)
    Anonym (vasko) skrev 2024-08-29 12:35:21 följande:
    Vad skulle det tjäna till? Hon skriver att pappa är aggressiv och sjuk men behandlas inte. \Skulle den kontakten hjälpa hennes barn tycker du? Jag tror inte det.
    Om du tycker så, varför frågar du då här?

Och varför pratar du om dig själv i trejde person?
  • Jemp
    Anonym (vasko) skrev 2024-08-29 12:35:21 följande:
    Det var väl ditt barn?

Hade det ?bara? varit sjukdom hade man ju kunnat jobba runt det, men det uppenbara ointresset från pappan ihop med att barnet inte vill gör att jag inte hade ansträngt mig att få till något.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

De kan träffas, men bara om någon annan pålitlig vuxen är med. Att sonen skulle träffa en så instabil pappa (främling?) själv och dessutom sova över, är helt uteslutet.

Ska de träffas, får det bli där ni bor, samt någon eller några timmar i början. Annars får det vara. Att sonen inte vill bör man också vara lyhörd för. Kanske ändrar han sig om man förklarar att han i så fall inte skulle träffa pappa ensam. Samt inte behöva resa långt, pappa får komma till er ort. Han får själv ta ansvar för att ordna det i så fall, det är inte ditt ansvar. 

Svar på tråden Sjuk pappa