• Anonym (Lia)

Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej

Jag hade nog dumpat Julia. Orka ha massa svartsjuka i förhållandet. Ni har ju bara varit tillsammans i 6 månader så det är väl bättre att bryta nu innan det blir mer allvarligt.

Eftersom ni pratat om Robin så har någon ju säkert nämnt henne/hon så att Julia tänkt annat ligger på henne. Det är också väldigt fräckt att genast smeta på dig att du vill ligga med en kompis. Om du varit bisexuell hade du väl inte fått ha några vänner alls enligt hennes resonemang.

• Anonym (Lia)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-08-28 22:58:39 följande:

Beror på hur du är som person. Hade jag litat på dig så hade jag inte haft några problem med det. Men om något gjort att jag inte litat på dig så hade det känts svårt. Så beror ju dels på hur du är som person samt om din flickvän är som mig, dvs att hon har en bra och korrekt magkänsla eller om hon bara är svartsjuk. 

En svartsjuk person är ju jobbig att leva med.

Om man inte litar på personen, varför är man ens tillsammans med den?
  • Anonym (Lia)
    Cathariiina skrev 2024-08-29 12:12:49 följande:
    I så fall har du aldrig varit riktigt kär, misstänker jag? Är man riktigt kär så kan man lämna allt för den personen - familj, barndomsvänner, karriär - och flytta med honom till en hydda i regnskogen i Amazonas.

Dessutom är det en väldigt ny idé det här att män och kvinnor ska kunna umgås ensamma tillsammans, som vänner. När jag tänker på mina föräldrar t.ex. och alla deras syskon med respektive; det hade ju varit helt otänkbart att t.ex. min mamma skulle ha gått någonstans ensam med en make till en av mina fastrar, eller att min pappa hade sprungit iväg någonstans ensam med någon av mina mostrar.

Det förekom inte. Utan man umgicks antingen parvis, eller med en eller flera vänner av det egna könet (t.ex. ett jaktlag, eller en grupp väninnor som träffades på konditori). Högst troligt undgick man många skilsmässor på det sättet. 
    Fast att man flyttar iväg betyder inte att man lämnar familj och vänner bakom sig?

En släkting till mig flyttade halva jorden för kärleken men kommer givetvis och hälsar på här i Sverige och passar på att träffa alla vänner, både kill och tjejkompisar. 
  • Anonym (Lia)

Är det så kanske att alla som tycker att man inte kan ha kompisar av motsatt kön är de som själva skulle hoppa i säng med vem som helst om tillfälle gavs?

Och vi som anser att man kan ha kompisar av motsatt kön är den trogna sorten som faktiskt aldrig skulle vilja ha sex med en vän eftersom vi ser dem som just vänner?

• Anonym (Lia)
    Anonym ("Som en syster") skrev 2024-08-29 13:56:20 följande:

Det där med att hon är "som en syster" är inte sant. Jag vet mycket väl hur lättflirtad ens "som en bror" är om man är ensamma. 

Enda är väl att "jag ser henne som min syster" inte tar initiativet, men gör "systern" det hakar han på DIREKT och skvätter ner inom 1 minut. Jag är gift med någon som förut hävdade att han såg mig som sin syster.

Så gaslighta inte din flickvän med det.

Men ts har känt Robin hela sitt liv, borde de inte redan haft sex om de velat?
    Varför skulle han vilja ha något mer med Robin enbart för att han nu är tillsammans med Julia?

Det vore ju väldigt knäppt om man varit kompisar hela livet och aldrig ens tänkt tanken men i samma stund man börjar få ett seriöst förhållande vill man plötsligt knulla sin kompis?

Stackars alla bisexuella, de får inte ha några kompisar alls?
  • Anonym (Lia)
    felicityporter skrev 2024-08-30 02:47:37 följande:
    Exakt, samtliga killkompisar jag haft har antingen haft sex eller önskat att få ha sex med mig (och det har varit extremt pinsamt uppenbart!).
    Mary Sue?
  • Anonym (Lia)
    Cathariiina skrev 2024-08-31 10:45:58 följande:
    Jag gillar inte att ni gaslightar den här kvinnan. Det hör nämligen inte till vanligheterna, att män och kvinnor fortsätter att umgås parvis ensamma, när den ena eller båda redan är i en relation. Jag skulle snarare säga att det är mycket ovanligt, och i de äldre generationerna (typ födda på 1940-talet och tidigare) förekom det inte överhuvudtaget. I alla tider bakåt i tiden, förekom det inte. Och i större delen av världen förekommer det inte än idag - inte ens när ingen av parterna är gift/i relation med någon annan.

Då är det knappast den här kvinnan som är konstig. Jag menar, om sådana nära och uteslutande vänskapsförhållanden man-kvinna (fast den ena redan var gift eller i ett äktenskapsliknande förhållande) hade varit normala, ofarliga och oförargliga, så hade det ju alltid förekommit hela tiden över hela världen - eller hur? Det är ju ERFARENHETER som har format lagarna och reglerna i världen. Om något inte fungerar utan ställer till problem i samhället, så förbjuder man det för att få lugn och ro.
    Ts har dock inte skrivit att han och Robin brukar umgås ensamma.
    Det han skriver är:

Hon finns i hans kompiskrets
    De är bästa vänner
    Hon har pluggat utomlands 1 år
    De sprang på henne på campus och hon fick en kram

Dessutom sett till historien har människor väldigt länge blivit förtryckta under politik, religion, kungahus osv, och att lagar/regler som uppstått under FÖRTRYCK har ALDRIG handlat om vad som är bäst för majoriteten utan ENBART om vad som är bäst för ledarskapet - att utöva makt.
    Så att dra in historia och hur det minsann var förr känns jäkligt konstigt nu när det i många länder jobbats för att få leva fria.

Att kvinnor inte fick umgås med män handlade ENBART om att förtrycka dem, inget annat!
  • Anonym (Lia)
    Cathariiina skrev 2024-08-31 12:54:49 följande:
    Det handlade även om att skydda dem från oönskat sex (och från sex som kunde upplevas som önskat för stunden, men orsakde en katastrof för kvinnan senare), och att skydda äktenskapen, hustrurna och barnen, och nya barn som skulle kunna bli till under olämpliga omständigheter i händelse av att kvinnan önskade umgås med en gift man.

För det är ju ett faktum, att har man väldigt fria umgängesförhållanden så blir det även fler otroheter (eftersom den mänskliga naturen är som den är), fler oönskade graviditeter (varför tror du att vi hade 35 500 aborter i Sverige förra året - för att män och kvinnor träffades på tu-man-hand för att diskutera politik och spela schack i all vänskaplighet..?), fler utomäktenskapliga barn som sedan hamnar i dysfunktionella styvfamiljer samt med ensamma mammor som inte orkar, fler skilsmässor, större kostnader för skattebetalarna när de utomäktenskapliga barnen och deras mödrar till stor del måste försörjas via dagissubventioner, barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och inte sällan även socialbidrag. 
    Och där har vi det igen. Att skydda kvinnorna! Ja men skydda dem från VAD? Jo från det makten, politiken och religionen har bestämt att de minsann måste skyddas ifrån.

Det enda som gjorde att det blev katastrof för kvinnan sedan var ju pga vad MÄN bestämt ska vara fel.

Hur kommer det sig att länder där abort är förbjudet har 0 legala aborter?
    Aborter har ALLTID skett och kommer alltid ske oavsett, men de görs illegalt. För att MÄN fortsätter bestämma.

Du hade nog trivts i Afghanistan där en kvinna inte ens får titta på en man hon inte är släkt med, eller prata så högt i sitt eget hus så att det kan höras ut!

Du har en jäkla dålig syn på människor och jag antar att du är en otrogen person som gärna hoppar i säng med varenda kille om tillgälle gavs, eftersom det är så du tror att alla gör om hör o häpna en kille och en tjej som inte är tillsammans tar en kaffe ihop.
Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej