Försenad i motorisk utveckling
Min son är född i vecka 27+3 och räknas som extremt för tidigt född. Han har just nu en justerad ålder på 10 månader. Några dagar efter han var född noterades det att han hade en hjärnblödning IVH 1 på ena sidan och IVH 2-3 på andra sidan. Några dagar senare justerades den större blödningen till en 2a för blodet hade försvunnit undan så snabbt. Hjärnblödningar är jättevanligt hos prematura barn och behöver absolut inte vara farligt.
Nu till saken: vi var på neo igår för kontroll. De sa inte uttryckligen att han var försenad i den motoriska utvecklingen men i journalen står det att han har ?en försening gällande motorisk utveckling? och att hans AIMS poäng är 31 och normal poäng för 10 månader verkar vara minst 36 eller 37. Hittar inte riktigt hur man räknar poängen och bedömer när jag googlar.
Han kan inte krypa men skjuter sig bakåt och runt i en cirkel. Vänder på sig lätt och kan rulla tvärs över ett rum för att förflytta sig. Han har börjat komma upp på knäna och gunga fram och tillbaka men kommer inte framåt och sjunker lätt ner med benen igen. Han sitter utan stöd men kan inte ta sig från sittande till liggande och vice vers. Det jag undrar antar jag är om nån annan har liknande erfarenheter och kanske kan komma med lugnande besked? Just nu känns det väldigt jobbigt och är så rädd att han ska få det svårt på dagis och i skolan och få en funktionsnedsättnin.