Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Vilka är det FINASTE pojk och flicknamnet?

Så här tycker jag om dina namn hittills:

Freja - absolut inte. Det är många som tror att detta är ett namn som kvinnor hette på vikingatiden, men det är det inte. Freja var fruktbarhetens gudinna, och det förekom fruktbarhetsriter - med väldigt erotiska inslag - till henne. Freja är också ett vanligt porrstjärnenamn - de sätter en blond peruk på en öststatskvinna, och säger de att det är "Svenskan Freja". Nä. 

Aurora - är ett mycket vackert namn. Aurora var även morgonrodnadens gudinna, vilket är positivt. Kanske lite svåruttalat?

Elina - är snällt, rart och anspråkslöst, om det nu är det intrycket man önskar ge. Dock tycker jag att det låter för finskt, om ni ska bo i Sverige. Jag skulle inte ge min dotter ett sådant namn, i så fall skulle jag ha tagit Helena som är det riktiga namnet bakom detta smeknamnsnamn. Eller Heléne, kanske. 

Louise - är alltid ett bra flicknamn. Stiligt, vackert, hög klass. Dessutom internationellt gångbart

Wilma - låter lite simpelt, och ser ännu värre ut när det stavas med W. Nä. 

Nicolas - stiligt och internationellt gångbart. Blir ännu vackrare om man stavar det Nicholas

Casper - är vackert, men det blir bäst om det får stanna i sagan. Din son ska inte prins Caspian - tänk en dag när han ska jobba som ingenjör eller lastbilschaufför eller på ett lager, och folk ska säga Caspian till honom! Nä...

William - Är ett engelskt namn som dessutom blir uttalsambivalent i och med W:t. Man vet inte om det ska uttalas som v eller med engelskt oa-ljud. Onödigt. Den svenska formen är Vilhelm, mycket bättre

John - är ett engelskt namn som inte är OMÖJLIGT i Sverige, men jag tycker ändå att det är bättre att ta en svensk namnform om det finns. Johan, Jon och Johannes finns i detta fall

Bengt - är i princip ett bra namn: manligt, rejält och historiskt. Men det är väl inte tillbaka ännu? Kan upplevas som fel generation - jag är dock osäker där.

Adrian - stiligt och internationellt gångbart, och jag tänker även på Adrian Paul som var så fantastiskt snygg och sexig när han spelade Duncan MacLeod!

Ska jag para ihop tvillingduos av detta, så tycker jag att dessa blir finast och mest passande:

Aurora och Nicholas
    Louise och Nicholas
    Aurora och Adrian
    Louise och Adrian

Louise och Nicholas vinner i min bok!
  • Cathariiina
    Cartjan1 skrev 2024-08-29 17:50:09 följande:

Så svårt finns så många fina namn men jag har alltid haft en öm plats för Vilhelm och Elisabeth....och Edith, kan nog inte välja mellan de två flicknamnen 🙈

Vilhelm och Elisabeth är bra. Passar ihop, i och med att båda är stiliga, etablerade och ganska långa namn som varit populära samtidigt - men samtidigt inte ger någon Knoll-och-Tott-känsla.
Svar på tråden Vilka är det FINASTE pojk och flicknamnet?