Inlägg från: linaaaag |Visa alla inlägg
  • linaaaag

Katt som kissar i vår säng

Hej. 

vi tog för 3 veckor sedan över en 1,5 årig sibirisk (på grund av allergi i hemmet). 
    vi består av en familj på mig, min man och vår 1,5 åriga dotter. 
    katten verkar trivas hos oss och den är väldigt sällskaplig och är där vi är. 
    Något reserverad över vår dotter som ger ifrån sig glädjetjut när hon får syn på katten. Då springer oftast katten undan. 
    Katten sover i vår säng på natten, inga konstigheter. 
    Men så fort vi lämnar sängen så kissar han i sängen! 

Av med allt och tvätta och byta rent och försöker hålla stängt till sovrummet. 
    Katten kissar aldrig någon annanstans I huset utan går på låda , som vi alltid har rengjord och fin. 

vi provade ha stängt till sovrummet ett par dagar, köpte Feliway spray för att lugna. Sprayade hela sovrummet med spray som tar bort om det finns dofta kvar av kattkiss. Men inget hjälper. Så fort han får chansen (ibland om jag ska hämta något så smiter han in, dottern har lyckats öppna dörren någon gång osv) så hoppar han upp och kissar i sängen !!! 

Jag blir tokig snart av att behöva tvätta och tvätta. Katten är kastrerad och frisk i övrigt. 

• Svar på tråden Katt som kissar i vår säng
  • linaaaag
    Anonym (Testa) skrev 2024-08-27 09:55:56 följande:
    Du kan testa ge katten mat på sängen, katter är renliga och vill inte kissa där de äter.

Ett annat tips är annars att lägga folie på sängen.
    Menar du att vi ska ha kattmatskålarna i sängen nu en tid framöver och prova ? 
  • linaaaag
    Dexter dot com skrev 2024-08-27 11:16:04 följande:

En flytt till ett hem med småbarn kan vara oerhört stressande för en katt så om katten verkligen är undersökt för urinsten, UVI mm och ua kan orsaken vara FIC.

www.kattveterinaren.se/felin-idiopatisk-cystit/

Det förstår jag att det är stressande. vår dotter är väldigt försiktig med katten och vågar knappt klappa den men ger ifrån sig glädjetjut när hon ser honom. det förstår jag kan vara stressande.
    Men katten har kissat även när hon sover eller inte är hemma.

katten var hos veterinären för kontroll för ett par månader sedan så jag tycker inte det borde vara något. 

då borde han väl kissa lite varsomhelst och inte uppehåll de dagarna vi lyckas ha stängt i sovrummet. 

vad är FIC? 

• linaaaag
    Anonym (Toker) skrev 2024-08-27 11:49:28 följande:

Allergi? Eller så fick ni ta över katten för att den inte kissar där den ska?

Ge det några gånger och avliva om den inte fattar.

Vi känner familjen vi tog över katten ifrån och sonen där blev väldigt allergisk. 

så dessa kissproblem har kommit nu. 

hörde av mig här för att se om någon annan varit med om liknande och i så fall få tips. 

avlivning är Inte aktuellt

• linaaaag
    Anonym (Testa) skrev 2024-08-27 12:00:56 följande:
    Jag tolkade det som att ni självklart tagit katten till veterinären för detta problem och gjort en grundlig koll och uteslutit allt medicinskt som kan göra att den kissar inne? Om så inte är fallet är detta självklart nr 1. Problemet kan bli mkt värre om det inte undersöks.

Precis pratat med kattens vetrinären och han sa att det är ett beteendemönster från katten. Inget fysiologiskt som kräver vård eller undersökning. 
    När allt är nytt så kan katten göra så pågrund av stress. Har den en gång kissat på ett ställe så ser den det som en toalett / markerar revir. 

Han rekommenderade ett medel. 

• linaaaag
    Anonym (Belinda) skrev 2024-08-27 11:59:58 följande:

Prova att byta ut ströet i kattlådan om han tycker den är för hård. Är det samma som den hade tidigare? Fyll också på mycket så den kan gräva över ordentligt. Är den kastrerad? 

Tack snälla för ett råd och Inte bara andra dumma kommentarer. 
  • linaaaag
    Anonym (Toker) skrev 2024-08-27 12:34:11 följande:
    Sonen blev väldigt allergisk ändå behöll de katten över ett år?

Tagit över 5st katter totalt. Två stycken var vanvårdade. En märktes det på att hon var ängslig, kom dåligt överens med andra katter och kissade där hon inte skulle. Fick ingen ordning på det, så lät avliva henne.

Men du kan ju alltid snörvla lite, berätta att du blivit allergisk, och skicka vidare den till någon kompis och se om det blir bättre där?
    Vad är det för fel på dig ? Stackare som är en så bitter människa. Lämna tråden nu tack ! 
  • linaaaag
    Anonym (LL) skrev 2024-08-27 12:42:24 följande:

Om den BARA (och ni är säkra på att det bara är där) kissar i sängen verkar det vara en protest. Vissa säger att katter inte protestkissar men jag har jobbat på katthem och har sett detta hur många gånger som helst när katter flyttat till ett nytt hem. 

Jag tycker ni ska sluta låta katten vara i sovrummet. 

Det är garanterat inte FIC om katten bara kissar i sängen men har uppehåll däremellan. Katter med FIC kissar lite överallt, har haft en katt med detta. Hon kissade i alla mina möbler och jag fick ta bort henne ganska kort efter att hon börjat då hon var sjuk.
    UVI lär det inte heller vara om katten endast valt ut denna plats. 

Svårt att veta exakt vad det är katten protesterar mot, men en gissning är att den är nöjd så länge ni gosar med den i sängen, när ni slutar kissar katten för att markera att den vill ha uppmäksamhet, vilket den får när ni springer dit och tar bort den från sängen osv. 

Som sagt, stäng ut katten från rummet. Helt. Börjar den kissa någon annanstans då så är det tyvärr ofta inte mycket att göra än att tvätta, städa och testa med fler lådor eller avliva den. 

Tack snälla för svar. 

Det är endast där den kissar. Annars allt i lådan. 

Jag tror du har helt rätt. 
    Ska stänga igen sovrummet helt för katten. 

Vi tänkte vi skulle vara snälla och låta den vara i sovrummet så att den kan gå undan lite och sova skönt på dagen men katten har förbrukat sina chanser för nu ialla fall.

tack ! 

• linaaaag
    Anonym (LL) skrev 2024-08-27 12:42:24 följande:

Om den BARA (och ni är säkra på att det bara är där) kissar i sängen verkar det vara en protest. Vissa säger att katter inte protestkissar men jag har jobbat på katthem och har sett detta hur många gånger som helst när katter flyttat till ett nytt hem. 

Jag tycker ni ska sluta låta katten vara i sovrummet. 

Det är garanterat inte FIC om katten bara kissar i sängen men har uppehåll däremellan. Katter med FIC kissar lite överallt, har haft en katt med detta. Hon kissade i alla mina möbler och jag fick ta bort henne ganska kort efter att hon börjat då hon var sjuk.
    UVI lär det inte heller vara om katten endast valt ut denna plats. 

Svårt att veta exakt vad det är katten protesterar mot, men en gissning är att den är nöjd så länge ni gosar med den i sängen, när ni slutar kissar katten för att markera att den vill ha uppmäksamhet, vilket den får när ni springer dit och tar bort den från sängen osv. 

Som sagt, stäng ut katten från rummet. Helt. Börjar den kissa någon annanstans då så är det tyvärr ofta inte mycket att göra än att tvätta, städa och testa med fler lådor eller avliva den. 

En fråga till du som kan detta. 

Tycker du även att vi ska hindra den från att vara i vårt sovrum även nattetid ? 

Katten har aldrig kissat i sängen när vi sover där utan direkt när vi lämnat sängen och gått ut ur rummet. 
    Den har tyckt om att sova vid våra fötter men det kanske ska undvikas? 
    Jag tänker att den kanske blir orolig om vi stänger dörren och den inte alls får komma in på natten? 

vad tror du blir bäst ? 

Svar på tråden Katt som kissar i vår säng