• Anonym (Mamma snart)

Kan man?

snart kommer min lille pojke. Funderar så klart mycket på namn. Mitt absoluta favoritnamn är Ryan. Hade jag levt i ett engelsktalande land hade jag valt det utan tvekan men hur funge det namnet i Sverige? Åsikter uppskattas. Jag har inget efternamn som slutar på -son, men -löf. 

• Svar på tråden Kan man?
  • Anonym (Uttal)
    Anonym (Mamma snart) skrev 2024-08-26 18:29:44 följande:
    Kan man?

snart kommer min lille pojke. Funderar så klart mycket på namn. Mitt absoluta favoritnamn är Ryan. Hade jag levt i ett engelsktalande land hade jag valt det utan tvekan men hur funge det namnet i Sverige? Åsikter uppskattas. Jag har inget efternamn som slutar på -son, men -löf. 

Bortsett från att det alltid kommer att finnas fisförnäma människor som tycker att alla engelska namn är wt så är väl det större problemet som jag ser det att typ alla kommer att undra hur det ska uttalas. Jag tänker att du dömmer det stackars barnet till en livstid av frågor om hur han uttalar sitt namn, vilket kanske inte verkar så farligt, men vilket blir jävligt tröttsamt i längden, tro mig.
  • halvan

Hur ska det uttalas? Vill du att det ska uttalas Ryan, liksom på svenska? Ryan, som Lyan? ?ungkarlslya?. Eller vill du det ska uttalas på engelska?
    Vill du det ska uttalas mer som på engelska hade det kanske varit bättre att stava det Rayan, så att det blir stavat som på svenska. Lättare att uttala rätt.

• Anonym (Nej)

Nej, herregud. Det låter förjävligt med ett utpräglat engelskt förnamn och ett svenskt efternamn, i synnerhet om det innehåller Å, Ä, Ö eller har ljud som inte låter naturliga på engelska.

Helt förutom att det ständigt kommer vara förvirring kring hur det uttalas.

Och väldigt många kommer att tycka att det är WT - hur mycket man nu ska bry sig om det.

• Anonym (Mamma snart)
    halvan skrev 2024-08-26 18:43:55 följande:

Hur ska det uttalas? Vill du att det ska uttalas Ryan, liksom på svenska? Ryan, som Lyan? ?ungkarlslya?. Eller vill du det ska uttalas på engelska?
    Vill du det ska uttalas mer som på engelska hade det kanske varit bättre att stava det Rayan, så att det blir stavat som på svenska. Lättare att uttala rätt.

Jag tänker att det ska uttalas på samma sätt som på engelska. Rayan tycker jag bara ser fel ut tyvärr. 
  • Anonym (Polly)

Att använda engelska uttalsregler för förnamnet och svenska för efternamnet är inte så fint, särskilt inte om man inte har någon engelsktalande familjekoppling.

• Anonym (Mojs)

Det är ju så Klart att han ska heta Björn. 🐻 
    världens finaste gulligaste pojknamn. Tyvärr ska jag inte ha fler barn o hade inte kommit på de då 

• Anonym (Helt ok)

Jag tycker inte är det är något fel, det är inte ovanligt med amerikanska namn idag, jag tycker inte heller att det är några frågetecken om hur det ska uttalas, jag tror att de flesta har hört namnet på tv om inte annat, det är inte konstigare än Kevin var på 90-talet så om det är ditt absoluta favorit namn så tycker jag definitivt att du ska ta det

• Anonym (Polly)
    Anonym (Helt ok) skrev 2024-08-26 20:09:16 följande:

Jag tycker inte är det är något fel, det är inte ovanligt med amerikanska namn idag, jag tycker inte heller att det är några frågetecken om hur det ska uttalas, jag tror att de flesta har hört namnet på tv om inte annat, det är inte konstigare än Kevin var på 90-talet så om det är ditt absoluta favorit namn så tycker jag definitivt att du ska ta det

Skillnaden är att Kevin kan uttalas med svenska uttalsregler, Ryan ska uttalas typ Rajan, låter mindre fint med svenskt efternamn
  • Anonym (Lia)

Ett problem med engelska namn är att de är superfina på engelska, men på svenska blir de ofta inte alls fina tyvärr. 

Ryan är superfint namn men Rayan på svenska blir konstigt. Hela uttalet blir liksom knas på något sätt.

Älskar du namnet så ta det men som sagt, namnet Ryan blir ju inte samma på svenska som på engelska även om du uttalar det på engelska. Eftersom det man säger runtomkring är på svenska.

• Anonym (Lisa)

Jag lever med en amerikansk man och vår son har bådas efternamn (mitt är väldigt svenskt och hans anglosaxiskt) vi valde trots det ett namn som är lika etablerat i Sverige som i USA för att undvika obehag för honom. 

Som kuriosa kan nämnas att hans bror heter Ryan och det är ett riktigt generationsnamn som verkligen bara 70- och 80-talister heter. I linje med att man inte döper en bebis till Marcus, Rickard eller Robin idag.

Svar på tråden Kan man?