• Anonym (Uppgiven)

Barnet blir stökigt av förskola

Behöver råd. Vi har ett treåringt förskolebarn som blir väldigt mycket stökigare när han varit på förskolan än hemma med småsyskon. Det är mer trots och mer slag. Vi har ingen möjlighet att ha bägge hemma på heltid då det är två högintensiva barn och att vara ensam med båda har gjort att jag nästan kraschat en gång redan eftersom vilan då är noll varje dag. 

Däremot börjar det kännas som pest eller kolera eftersom äldstas beteende verkligen försämras av förskolan.

Vad gör man? Stöket kommer hemma, på förskolan är han enligt uppgift lugn och nästan tillbakadragen.
  • Svar på tråden Barnet blir stökigt av förskola
  • Anonym (GA)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-08-25 18:56:14 följande:
    Barnet blir stökigt av förskola
    Behöver råd. Vi har ett treåringt förskolebarn som blir väldigt mycket stökigare när han varit på förskolan än hemma med småsyskon. Det är mer trots och mer slag. Vi har ingen möjlighet att ha bägge hemma på heltid då det är två högintensiva barn och att vara ensam med båda har gjort att jag nästan kraschat en gång redan eftersom vilan då är noll varje dag. 

Däremot börjar det kännas som pest eller kolera eftersom äldstas beteende verkligen försämras av förskolan.

Vad gör man? Stöket kommer hemma, på förskolan är han enligt uppgift lugn och nästan tillbakadragen.
    Det är inte så att han söker er uppmärksamhet när han är hemma? Han förstår ju att du är hemma men han blir bortlämnad varje dag?

Kan din man gå ner i tid, så ni är två hemma när det stora barnet kommer hem? Eller kan du annan avlastning till det lilla barnet så du kan ägna dig åt det stora?
  • Fjäril kär

Låter egentligen helt normalt. Förmodligen ett trött och hungrigt barn med huvudet fullt av intryck och som saknat sin familj och inte riktigt än kan hantera det som händer inombords . 
    Kanske fortsätter samma höga tempo hemma som det inte riktigt orkar med utan blir utåtriktad och stökig.  Kanske se över rutinerna hemma kan behöva ändras och lugnas ner och testa er fram vad som kan lugna ner barnet och få det på en hanterbar nivå. 

• Anonym (när)

När började han på förskolan? Hur länge går han varje dag/vecka?

Det kan vara så att han känner sig otrygg på förskolan, och att han får utbrott hemma tyder på det. Frågan är om det har varit så en vecka och han inte landat i förskolan än och ni kan förmodligen vänta ut det lite, eller om han varit så i ett halvår, då behöver ni agera på det på ett annat sätt.

• Anonym (Iggy)

Ställ i kö för npf-utredning. Det är inte omöjligt att han kommer att behöva stöd i skolan och vissa skolor är skittröga och behöver en diagnos upptryckt i ansiktet för att göra något. Det är lång kö för att få utredning och själva utredningen tar också tid, så undersök möjligheterna till detta. Tillbakadragen på dagis och sen utbrott hemma är typiskt för barn med npf, men kan så klart även hända barn som av andra anledningar inte orkar med stim och stök.

Om det visar sig att din son har en funktionsnedsättning kan det finnas stöd via LSS att få.  

Be förskolan ge honom lugn några gånger om dagen. Jag vet ett barn som fick en sån där liten äggfåtölj för barn från IKEA där barnet sattes ett par, tre gånger om dagen med en padda med roliga men rätt stillsamma spel. På ett annat ställe byggde de en koja i ett skåp. Lite ljudbok eller något pyssel. 

Om det finns tillräckligt med personal kan han stanna inne en stund när de andra leker ute, eller tvärtom. 

När de delar in barnen i grupper kan han få en liten grupp eller jobba med bara ett barn. Överlag kan de arbeta med att se till att han är på ställen där det är lugnt och inte så många barn. 

Ni kan be förskolan ta in en specialpedagog som kan vara med och observera ert barn en tid. Berätta för den personen om hans utbrott hemma. 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (GA) skrev 2024-08-25 19:10:58 följande:
    Det är inte så att han söker er uppmärksamhet när han är hemma? Han förstår ju att du är hemma men han blir bortlämnad varje dag?

Kan din man gå ner i tid, så ni är två hemma när det stora barnet kommer hem? Eller kan du annan avlastning till det lilla barnet så du kan ägna dig åt det stora?
    Mja. Alltså uppmärksamhet absolut men vi har redan löst det som du skriver att vi är bägge hemma när stora kommer hem då mannen startar tidigt och kommer hem tidigt, så vi har stor del av eftermiddagar och hela kvällarna ihop. Det är bara att jag verkligen märkt av nu att stökigheten och hur mycket han utmanar mot lillasyskonet ökar tydligt när förskolan startat.
  • Anonym (Uppgiven)
    Fjäril kär skrev 2024-08-25 19:13:21 följande:

Låter egentligen helt normalt. Förmodligen ett trött och hungrigt barn med huvudet fullt av intryck och som saknat sin familj och inte riktigt än kan hantera det som händer inombords . 
    Kanske fortsätter samma höga tempo hemma som det inte riktigt orkar med utan blir utåtriktad och stökig.  Kanske se över rutinerna hemma kan behöva ändras och lugnas ner och testa er fram vad som kan lugna ner barnet och få det på en hanterbar nivå. 

Ja, skulle hemskt gärna ta emot förslag på bra lugna saker. Vi har försökt vara ute mycket eftersom man då slipper trängas inomhus och gå på varann liksom. 
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (när) skrev 2024-08-25 19:15:55 följande:

När började han på förskolan? Hur länge går han varje dag/vecka?

Det kan vara så att han känner sig otrygg på förskolan, och att han får utbrott hemma tyder på det. Frågan är om det har varit så en vecka och han inte landat i förskolan än och ni kan förmodligen vänta ut det lite, eller om han varit så i ett halvår, då behöver ni agera på det på ett annat sätt.

Han har gått där 1,5 år. Nu är det halvtid pga småsyskon så 20 h i veckan. 

Det är svårt att säga, jag upplevde att det blev lite mer i våras innan sommaren men tänkte att det mer var att det var allmänt trots då och reaktion på att ha fått ett småsyskon. Men det känns nu efter sommaren och sen nu åter på förskolan som att det också kopplar dit. Trotsen blir värre, utåtagerande hemma blir tydligare etc. Allt är som att det vrids upp ett snäpp.

Jag vet bara inte hur man ska ta det med sin förskola liksom, eftersom det aldrig varit problem där utan han bara varit mild och lugn, barnet som inte går på, inte skriker, inte tar för sig utan snarare det barn som blivit överkörd lite. Men inte det barn som behövt någon resurs liksom.
  • Spucks

Jag har ett sånt barn. Mitt barn beter sig sådär eftersom han är helt enkelt överstimulerad. 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Iggy) skrev 2024-08-25 19:19:02 följande:

Ställ i kö för npf-utredning. Det är inte omöjligt att han kommer att behöva stöd i skolan och vissa skolor är skittröga och behöver en diagnos upptryckt i ansiktet för att göra något. Det är lång kö för att få utredning och själva utredningen tar också tid, så undersök möjligheterna till detta. Tillbakadragen på dagis och sen utbrott hemma är typiskt för barn med npf, men kan så klart även hända barn som av andra anledningar inte orkar med stim och stök.

Om det visar sig att din son har en funktionsnedsättning kan det finnas stöd via LSS att få.  

Be förskolan ge honom lugn några gånger om dagen. Jag vet ett barn som fick en sån där liten äggfåtölj för barn från IKEA där barnet sattes ett par, tre gånger om dagen med en padda med roliga men rätt stillsamma spel. På ett annat ställe byggde de en koja i ett skåp. Lite ljudbok eller något pyssel. 

Om det finns tillräckligt med personal kan han stanna inne en stund när de andra leker ute, eller tvärtom. 

När de delar in barnen i grupper kan han få en liten grupp eller jobba med bara ett barn. Överlag kan de arbeta med att se till att han är på ställen där det är lugnt och inte så många barn. 

Ni kan be förskolan ta in en specialpedagog som kan vara med och observera ert barn en tid. Berätta för den personen om hans utbrott hemma. 

Förstod att Famljelivpsykologerna skulle komma med en diagnos direkt.

Tycker du verkligen att det bästa för ett barn som mår bra ute och inte gillar inomhuslek vore att se alla andra få gå ut och få stanna inne själv? Ljudbok hatar han. En fåtölj inne skulle han ställa sig upp och gå iväg från. Han skulle bo utomhus om han fick.

Min fundering har mer varit att de faktiskt inte verkar ge honom så mkt tid. Han är ett lugnt barn där, så han har mest fått gått runt och skrotat när det krävts hjälp med andra som krävt mer hands on (han tar tex både blivit knuffad så han flugit och klöst i ansiktet så han hade sår - och ja, självklart har vi lyft det med förskolan). Har frågat pedagogerna vad för leksaker han gillar och insett att de inte vetat vad han gillar, vilket jag blev lite paff över. 

Någonstans trodde jag att de ändå jobbade med det, det är den info vi fått med oss, men nu har jag börjat fundera.
  • Anonym (Uppgiven)
    Spucks skrev 2024-08-25 19:32:05 följande:

Jag har ett sånt barn. Mitt barn beter sig sådär eftersom han är helt enkelt överstimulerad. 

Hur jobbar du med det? Hur får du lugn?
Svar på tråden Barnet blir stökigt av förskola