Anonym (....) skrev 2024-08-28 08:47:47 följande:
Anonym (Okänslig) skrev 2024-08-28 07:59:57 följande:
Ok, så här är det. jag är en kvinna med autism. Jag har alltså inget rikt känsloförråd. Jag är inte mycket för kärleksrelationer. Har aldirg haft en med en man jag har varit kär och älskat. är snart i din ålder.
men jag tycker ändå att man kan kräva att ens partner älskar en. Vad är syftet med relationen annars? Har han ens varit kär i dig? Att bli kär är svårt och inget man kan förvänta sig att någon blir. Men då blir man inte ihop med någon heller
Många människor blir tillsammans med någon de inte är kära i. För att de trivs med personen ändå, med tvåsamheten och gemenskapen. För att det är dags att gifta sig, sätta bo och skaffa barn. Klart att man kan vilja göra allt detta, även om man misslyckas med att få till en besvarad kärlek. Vissa människor kan bara bli kära i människor som är över deras liga, eller som de UPPFATTAR är över deras liga, vilket oftast får samma resultat (d.v.s. de kan inte uppföra sig normalt intill personen p.g.a. blyghet, och då blir det inget förhållande med den personen).
Då nöjer de sig med någon som de kan få. Det är som sagt jättevanligt. Jag tror att man för sin egen skull ska låta bli att fråga sin partner om den verkligen är kär i en. Det är lugnast att inte veta. Med tiden växer känslor av gemenskap fram ändå, och för de som varit kära går passionen över. Sedan är det inte så stor skillnad längre. Om det inte var så, skulle de arrangerade äktenskapen inte fungera så bra som de oftast gör.
Hm, undrar verkligen om det kan vara vanligt. Har aldrig varit tillsammans med någon jag inte var kär i från början, hade hoppat över förhållanden i så fall.