Inlägg från: Anonym (Extremt känslig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Extremt känslig)

Dessa jäkla känslor (som kvinna)!

Jag är kvinna, i 45-årsåldern och jag är så extremt känslig. Jag hatar det, jag ältar verkligen allt och mår ibland dåligt över det. 

Jag tänker väldigt ofta på det faktum att min kille aldrig sagt att han älskar mig, han har inte heller skrivit det. Vi har varit tillsammans i snart två år och vi har haft diskussion flera gånger om detta. Han säger alltid att känslorna finns där men att han har en spärr att säga det. Och sist vi pratade om det sa han att nu har det gått så lång tid att det skulle kännas konstigt att säga det! Jag säger ofta att jag älskar honom, det bara kommer när rätt stund infinner sig! Såklart känns det riktigt trist att han aldrig säger det tillbaka och jag går och hoppas på att en dag få höra det! Men jag undrar ibland om det är mig det är fel på, om jag ska bete mig på ett annat sätt för att han ska kunna säga att han älskar mig?

Ni som är extremt känsliga, hur hanterar ni såna här situationer? 
  • Svar på tråden Dessa jäkla känslor (som kvinna)!
    Anonym (Mini) skrev 2024-08-25 12:45:40 följande:

Jag tycker inte att du låter känslig alls, att säga att man älskar den andre och då inte få höra det tillbaka skulle göra vem som helst ledsen. Jag själv hade inte stått ut länge så.

Jag hade sagt att jag behöver höra det om det är så att han älskar dig, att det är en deal breaker för mig. Så hade han fått chansen att ändra sig, annars hade jag gjort slut.

Min partner visar sin kärlek till mig på så många andra sätt att jag inte tvivlar men visst känns det trist att inte få höra det! Han älskar mig men har svårt att säga det. Men, det känns ändå, speciellt eftersom jag analyserar allt.
    Anonym (Mini) skrev 2024-08-25 17:36:36 följande:
    Om du har sagt att det är viktigt för dig att höra men att han inte är beredd att göra den för honom eftergiften så säger det något. Att aldrig ha hört det tillbaka, det är anmärkningsvärt. Inte något som man behöver vara känslig för att analysera och bli ledsen av imo.
    Han har inte växt upp med föräldrar som sagt det till honom, det har aldrig varit naturligt för honom att säga det. Vi har haft långa diskussioner om detta och han är mer en kille som visar sin kärlek med handling. Detta vet jag om och nu, i min ålder är jag så känslig och överanalyserar allt. Han säger och bedyrar att känslorna finns där, en gång sa han "to the woman I love", det är väl det närmaste jag älsksr dig han kommit. 
    Anonym (Amore is more) skrev 2024-08-26 20:26:34 följande:

Ens familj behöver få höra att de är älskade och uppskattade ibland, eller åtminstone saker som "jag älskar när du skrattar, det gör mig så lycklig" om det nu är så svårt att säga de tre små orden för sig själva.

Jag hade aldrig bildat famlj med en man som är snål med känslor, jag vill inte utsätta barn för att aldrig få höra "jag älskar dig" från sin pappa.

Det räcker med den kärlekslösa uppväxt jag själv hade.
    Det skadar. Det ger ångest och tvivel helt i onödan.

Hitta en man vars känsloliv inte ligger stympat i en rostig konservburk av förlegad mansroll, det är mitt råd.

Hmm, bildat familj? Vi har inga barn, vi är båda 45 plus och träffades för snart två år sedan. Känslor visar han, kramar och pussar mig extremt mycket, säger att jag är fin, att han saknat mig när vi träffas, ligger och håller om mig när vi ska sova, säger att han tycker om mig. Han är väldigt empatisk och inlyssnande och beter sig inte som en typisk man. 

Hans uppväxt har varit bra, hans föräldrar har varit kärleksfulla mot varandra, mot sina barn osv. Deras kärleksspråk var att vara fysiska och uppskatta varandra genom handling istället för att säga att de älskade varandra.
    Anonym (Pappa) skrev 2024-08-26 18:23:51 följande:

Min pappa är likadan. Han har sagt det till mig 2 ggr i mitt 40åriga liv (endast i vuxen ålder) och till min mamma 1 ggn. Han var en riktig kvinnokarl och har nog krossat många hjärtan, mot min mamma var han trogen och släppte det livet för henne och de var tillsammans i typ 17 år, så nog älskade han henne. Men spärren att säga det var för stark pga hans uppväxt.

Förstår att det för dig känns tomt utan dom orden. Har du läst om de fem kärleksspråken? 

Ja, det har jag och där är han och jag olika.
    Anonym (Mini) skrev 2024-08-26 20:34:18 följande:
    Jag minns faktiskt inte att mina föräldrar sagt det till mig någon gång, men partners och mina barn får ändå ofta höra att jag älskar dom så jag tycker inte att det är en ursäkt. Att inte få höra att man är älskad av en partner kan skapa osäkerhet och ångest, ens partner ska bry sig om hur man känner sig. Njae, jag tycker inte det är ok även om jag förstår vad du menar med att visa det på andra sätt. Speciellt eftersom du säger det, det skapar ett tomrum att inte den andre vill säga det tillbaka. För mig hade det varit en för stor brist hos honom.
    Ja, visst är det en brist och att nåt saknas när man har svårt att säga att man älskar någon. Dock bedyrar han att han inte tvivlar på mig och att känslorna finns samt att jag är den rätte för honom och hsn ställer verkligen upp för mig i vått och torrt så jag vet att han älskar mig men visst hade det varit trevligt att få höra det nägongång. Han är väldigt fysisk istället och överöser mig med kramar och pussar. Jag tror att han påverkats mycket av sin uppväxt och även när han levde med sitt ex. 
    Anonym (scoobie doo) skrev 2024-08-26 19:59:02 följande:
    Det har inte med din ålder att göra - ALLA vill höra att de är älskade! 
    Han får anpassa sig till dina önskemål precis som du anpassar dig till hans.

Gör inte ursäkter för honom. Han är väl lika mogen och vuxen som du? 
    Fast det finns de som har väldigt svårt att säga att de älskar någon även om de gör det. Min kille har så många fina kvalitéer som jag uppskattar, bara det faktum att han alltid kommer med kaffe på sängen när jag sover där, ligger och håller om mig när vi ska somna trots att han han bara kan somna på mage. Han ligger och håller om mig tills jag somnat, sen flyttar han sig och lägger sig på mage. Han gör allt för mig, väntar sig inget i retur. Jag är extra känslig vissa dagar, igår var en sådan. Han sa igår att eftersom jag analyserar allt tror han att jag kanske hade analyserat honom om han en dag säger att han älskar mig. Det har han nog lite rätt i, då hade jag kanske börjat fundera på om han verkligen menar det osv. Nej, min hjärna är inte rolig att ha att göra med.
    Anonym (Mini) skrev 2024-08-26 23:40:55 följande:
    Om du är nöjd med situationen så kan man fråga sig hur det kommer sig att du startade en tråd här om det. Men det är inte du som tänker eller känner felaktigt. Du är inte för känslig av det man kan utläsa här.
    Jag analyserar previs allt och är väldogt känslig, jag har inte varit så här innan, beror nog på åldern. Just, när jag startade tråden hade jag varit inne i en fas av analyserande, nu är det bättre. Jag vet vad han känner med vidhåller fortfarande att för mig är det skumt att inte kunna säga allt!
    Anonym (....) skrev 2024-08-27 08:54:16 följande:

Du ska nog låta bli att tjata om detta, för då framstår du som en tjatig och "needy" kvinna. Man kan faktiskt inte tvinga någon att säga att de älskar en, utan det måste komma spontant. Det är ju heller inget värt om han känner sig skyldig att säga det, eller säger det bara för att du ska hålla dig lugn, eller hur?

Sedan tänker jag, att det kan vara så att han sätter likhetstecken mellan "älska" och "vara kär" - och att han helt enkelt inte är kär i dig. Men att han har valt dig ändå, för att han tycker att ni passar bra ihop. Eller för att han vet att de tjejer han kan bli kär i är över hans liga. Jag skulle inte forska i det om jag var du, var nöjd med det du har!

Jodå, kär i mig är han, det har han sagt så det vet jag. Sen lägger sig förälskelsen såklart efterhand men kär har han själv sagt att han är.

Jag tar inte upp detta så ofta, kommer ibland bara när jag är extra känslig.
    Agda90 skrev 2024-08-28 09:34:44 följande:
    Mina föräldrar sa aldrig att de älskade mig. Min mans föräldrar har heller aldrig sagt det till honom. Ändå kan vi båda två säga de orden till varandra!

Din partner har ett och annat att arbeta med. Han använder sina föräldrar som en dålig ursäkt. Vill man att ett förhållande ska fungera ska man vara uppmärksam på sin partners behov och lära sig vad som är viktigt för partnern.
    Han vet mycket väl om mina behov. Dock tycker vi olika, han och jag. Nu säger han att vi varit ihop så länge att det känns svårt att säga det, precis som att jag skulle ifrågasätta om han verkligen menar det eller inte. Han är svår där men på alla andra plan är han fantastisk.
    Anonym (....) skrev 2024-08-28 08:47:47 följande:
    Anonym (Okänslig) skrev 2024-08-28 07:59:57 följande:

Ok, så här är det. jag är en kvinna med autism. Jag har alltså inget rikt känsloförråd. Jag är inte mycket för kärleksrelationer. Har aldirg haft en med en man jag har varit kär och älskat. är snart i din ålder.

men jag tycker ändå att man kan kräva att ens partner älskar en. Vad är syftet med relationen annars? Har han ens varit kär i dig? Att bli kär är svårt och inget man kan förvänta sig att någon blir. Men då blir man inte ihop med någon heller

Många människor blir tillsammans med någon de inte är kära i. För att de trivs med personen ändå, med tvåsamheten och gemenskapen. För att det är dags att gifta sig, sätta bo och skaffa barn. Klart att man kan vilja göra allt detta, även om man misslyckas med att få till en besvarad kärlek. Vissa människor kan bara bli kära i människor som är över deras liga, eller som de UPPFATTAR är över deras liga, vilket oftast får samma resultat (d.v.s. de kan inte uppföra sig normalt intill personen p.g.a. blyghet, och då blir det inget förhållande med den personen). 

Då nöjer de sig med någon som de kan få. Det är som sagt jättevanligt. Jag tror att man för sin egen skull ska låta bli att fråga sin partner om den verkligen är kär i en. Det är lugnast att inte veta. Med tiden växer känslor av gemenskap fram ändå, och för de som varit kära går passionen över. Sedan är det inte så stor skillnad längre. Om det inte var så, skulle de arrangerade äktenskapen inte fungera så bra som de oftast gör. 
    Som jag skrivit innan så är han kär i mig, det har han sagt. Han säger att jag är fin, snygg, han har bytt upp sig, jag är fantastisk mm. Enligt honom är jag jättefin och att han har starka känslor för mig och inga tvivel om oss.
    Agda90 skrev 2024-08-29 10:45:18 följande:
    En annan sak gällande behov. Vi har alla olika behov för att må bra i en relation. 
    Jag och min man håller fortfarande hand när vi är ute och går någonstans. Vi kan stanna upp och kyssas på stan. Vi kramas väldigt mycket. Och vi säger att vi älskar varandra. 

Vi människor behöver få veta, utifrån våra behov, att vi är älskade. Din partner tar inte hänsyn till det. Han vägrar faktiskt att ta hänsyn till det och det stressar dig så pass att du lägger skulden på dig själv och dina känslor. Det är inte ett sunt förhållande i mina ögon . 
    Ja, jag och min partner håller hand när vi är ute, vi kramas och pussas ute bland folk. Jag och min partner kramas också väldigt mycket. Han säger ofta hur fin jag är, att han tycker om mig plus allt annat man gör i en relation. Sist vi hade diskussionen om att han inte kan säga att han älskar mig svarade han bara: "Det vet du att jag gör"! Så, han älskar mig men har svårt att säga just orden direkt gill mig.
    Anonym (what) skrev 2024-08-29 10:29:09 följande:

Sluta lägg skuld och frustration på dig själv när du är ihop med en mupp som inte vill bjuda till.

Skaffa en man som bekräftar dig istället, eller lev singel och bekräfta dig själv.

Han bekräftar mig, är precis som alla andra i en relation, det är bara de där tre orden som han har svårt för. Han har inte ens sagt det till sina barn trots att han älskar dem jättemycket! 
    Agda90 skrev 2024-08-29 11:45:08 följande:
    Som sagt  att han har svårt att säga det stör dig otroligt mycket. 
    När jag har mina "känsliga" perioder tänker jag på det mycket och stör mig, annars inte då han visar det på andra sätt.
Svar på tråden Dessa jäkla känslor (som kvinna)!