Agek skrev 2024-08-25 11:43:09 följande:
Barnet har funnits med i min sambos liv sedan 5 års ålder och vuxit upp med honom, han är mer pappa än vad hennes biologiska pappa någonsin varit eller kommer bli. Biologiska pappan är omgift och har två barn med ny fru. Tänk om de skrivit och hon inte får ett rött öre därifrån då, vill inte att hon ska bli utan som jag blev pga ett sådant scenario! Ja, jag har pratat med min sambo om detta, men tycker juridiken är svår att tolka
Det är jättekomplicerat, men så här har jag förstått saken:
Barnet har alltid rätt till sin laglott, det går aldrig att testamentera bort! Har pappan inte skrivit något testamente så ärver hans tre barn liks mycket när han dör, dvs 1/3 var av hans tillgångar. Hälften av den tredjedelen är laglott, så även om han testamenterar bort testen så har ditt barn alltid rätt till laglotten, alltså 1/6 av hans arv. Du kan alltså räkna med att ditt barn från tidigare förhållande får mellan 1/6 och 1/3 av sin pappa.
Däremot har hon ingen rätt till arv från din nya man. Han kan så klart välja att testamentera till henne, men hans biologiska barn har alltid rätt till halva arvet (laglotten). Abdra halvan kan han alltså ge till ditt barn (jag förstår att han är pappa till henne i ert liv, men jag skriver att det är ditt barn för att lagen fungerar så).
Från dig ärver båda barnen lika.
Så om ni gör som ni tänker, så kommer alltså ditt barn med din fd ärva mer än ert gemensamma barn. Ert gemensamma barn kan också komma att uppleva det som orättvist att hen måste dela på arvet med sitt halvsyskon trots att hon har rätt till allt från pappan. Tänk om halvsyskonets arv från sin pappa är jättestort, då blir det verkligen skillnad!
Jag förstår er tanke om att båda barnen ska behandlas på samma sätt i familjen, men det riskerar att bli väldigt fel. Det är nog dessutom lättare att acceptera orättvisa om det är pga lagen än att ni föräldrar valt en speciallösning som förfördelar ert gemensamma barn.
Om din nya man adopterar ditt barn sedan tidigare så kommer de dock ärva helt lika, dvs hälften av dig och din man, men inget från andra pappan.