• Anonym (Kattägare)

Inte tagit katten till veterinären sen den föddes (2 år)

Hej,

Jag har inte tagit min katt till veterinären sen hon föddes. Katten föddes på en bondgård, med kossor och andra djur. Katten är både en inne-och utekatt och aldrig gett några tecken på att vara sjuk. Hon har god aptit, busig och mysig och duktig på att komma när jag lockar på henne.

Insett att jag måste till veterinären för att chippa och märka henne. Dock är jag osäker på om det verkligen är nödvändigt att vaccinera katten osv? 

Är det någon här som avstått från vaccinering av sin katt?
    Om ja, mår katten bra? Hur gammal är katten? 

• Svar på tråden Inte tagit katten till veterinären sen den föddes (2 år)
  • Anonym (Kattägare2)

Jag vaccinerade mina varje år.
    När min man blev sjuk så missade jag 2 år och katten fick kattsnuva.
    Det blev ganska dyr läxa och hon mådde riktigt skit.

• Jemp

Att låta bli att vaccinera går bra tills det inte gör det. Du bör absolut göra det mao.

Och kastrera! Förutom att chippa.

• Anonym (Kisse)

Jag har alltid märkt mina katter och kastrerat dom, du är skyldig att både märka och se till att en fertil katt inte går ute (antingen med kastrering eller kemiskt) vi har ett stort problem med hemlösa katter på ca 150 000 individer i sverige.

Efter det tog det 7 år innan jag var tvungen att åka till veterinären med den ena och 14 år med den andra. Jag har aldrig vaccinerat. Dom mådde toppen och blev 14 och 16 år gamla. ♡

OBS när du märker katten, glöm inte att registrera märkningen på jordbruksverket etc, det gör du sj och inte veterinären men många missar den biten.

• Anonym (X)

Det är ju lag på att registrera sin katt så när du bokar tid för det kan du ju passa på och göra en hälsokontroll och vaccinera.

• Anonym (Kisse)

Vill också tillägga att vi som inte vaccinerar åker snålskjuts på de som gör det. 

Jag gör det inte enbart för att jag haft ett djur som blev jättesjuk efter vaccinering. 

• Anonym (A)

Varför skulle hon inte vaccineras?

Men allra mest undrar jag hur ni bär er åt för att inte få huset fullt av kattungar. Har ni bara haft tur att hon är infertil av någon anledning? Jag rekommenderar verkligen att ni låter kastrera henne.

• Dexter dot com

Ja, det är nödvändigt att vaccinera då kattsnuva och pest är allvarliga och ibland dödliga sjukdomar. Vad tror du att du skulle vinna på att inte vaccinera ? Självklart ska katten även kastreras!

• Anonym (Lagen)

Det är krav på att katten ska märkas, registreras och hindras från att föröka sig. Skulle länsstyrelsen se att katten springer ute omärkt och fertil kan du få föreläggande om åtgärd. Skulle katten komma vilse kan du också glömma att få hem den om den inte är märkt och registrerad. 

Avseende vaccination finns det ingen vettig anledning till att avstå. Kattsnuva kan vara riktigt allvarligt och kattpest är det få som överlever. Tänk också på att de flesta försäkringsbolag inte täcker kostnaderna för sagda sjukdomar om inte katten är vaccinerad. 

Jobbar aktivt inom djurskyddet och har årligen minst ett tiotal sjuka, skadade och oönskade katter som tillfälligt landar hos mig. Ibland klarar de sig och blir adopterade, ibland kommer hjälpen för sent och de måste avlivas. Och det är just människorna som låter katten springa ute, fertil, och sprida smittor, som fullkomligt får det att koka inom mig. 

• molly50
    Anonym (Kattägare) skrev 2024-08-25 10:33:02 följande:
    Inte tagit katten till veterinären sen den föddes (2 år)

Hej,

Jag har inte tagit min katt till veterinären sen hon föddes. Katten föddes på en bondgård, med kossor och andra djur. Katten är både en inne-och utekatt och aldrig gett några tecken på att vara sjuk. Hon har god aptit, busig och mysig och duktig på att komma när jag lockar på henne.

Insett att jag måste till veterinären för att chippa och märka henne. Dock är jag osäker på om det verkligen är nödvändigt att vaccinera katten osv? 

Är det någon här som avstått från vaccinering av sin katt?
    Om ja, mår katten bra? Hur gammal är katten? 

Vaccination är ju bra för att förebygga allvarliga och dödliga sjukdomar.
    Är katten kastrerad? Om inte så tycker jag att du ska göra det.
    Jag tycker det är oansvarigt att låta okastrerade katter springa ute och riskera att de blir dräktiga.
    Katthemmen är redan fulla med hemlösa katter.
Svar på tråden Inte tagit katten till veterinären sen den föddes (2 år)