• Anonym (TS)

Tics 8-åring

Min dotter som är 8 har haft tics (både motoriska och vokala) i perioder sen hon var i 6-årsåldern. Men det är inte hela tiden , ibland har hon inga alls i några månader och sen kommer det tillbaks. Nån gång har det varit typ efter att hon har varit hos mormor eller farmor (fast hon trivs bra där) men ibland helt utan att något speciellt har hänt. 

Har nämnt det för skolsköterskan när vi vad där på rutinkontroll men hon sa inget speciellt , tror hon sa att det är vanligt. Har läst att om ett barn har haft det i mer än ett års tid ska barnet utredas för Tourettes.. hon har ju haft det i mer än ett års tid men inte alls hela tiden. Så vet inte hur man ska tänka. 

Vet ingen i släkten som har Tourettes men min syster har ADHD, dotterns pappa har ADHD och hennes farbror har autism. Kan vara så att min bror har det också fast lättare och utan att ha fått diagnos . Tror jag hade lite tics när jag var liten men inte så mycket, minns inte exakt men har inte det nu iallafall. 

Behöver man göra något? Eller bara vänta och se om det växer bort? Nån som har erfarenhet eller kan ge råd? 

Börjar tänka också, kan sånt bero på syrebrist under förlossning? Tror inte hon fick syrebrist men osäker, hon föddes med akutsnitt efter värkar i ca 12 timmar (lång historia). Det är väl troligare isåfall att det är ärftligt (hoppas jag så jag slipper ha ångest även om det inte var mitt fel)? 

• Svar på tråden Tics 8-åring
  • Tow2Mater

Det är ganska vanligt. Stress, medveten eller omedveten, kan bidra, kan komma och gå i perioder. Forsok minska de stressfaktorer du kan identifiera. 

Svar på tråden Tics 8-åring