• Ggiana

Nära till gråt efter förlossning

Jag har precis fött mitt förstfödda barn som endast är 8 dagar gammal, älskar honom något enormt och är så lycklig. 
    Dock har jag börjat känna mig så känslig och nära till gråt hela tiden, jag kan gråta av att se honom gråta och känner mig nästan lite orolig hela tiden, förstår att det kommer bli bättre, men är det vanligt att bli lite emotionellt instabil efter förlossning? 

jag är 25 år och är den första bland kompisar att skaffa barn, kanske känner jag mig lite ensam i det? 
    jag kan bli ledsen på kvällarna då jag sover ensam med bebis medan min kille sover i soffan, saknar liksom att få sova bredvid honom. som sagt förstår jag att det kommer bli bättre och att jag gör lite uppoffringar nu för bebisen kommer inte som en chock, men jag känner bara att det är så jobbigt att jag är så ledsen när jag egentligen borde vara glad, lite svårt att få ner mina känslor i text.. någon som kanske känner igen sig litegrann?

• Svar på tråden Nära till gråt efter förlossning
  • Jemp

Det är jättevanligt! Det är så mycket hormoner i omlopp som påverkar. 

Om det fortsätter flera veckor bör du dock prata med BVC. 

• BuoBä

Ja det är normalt. Det är på grund av alla hormoner som rusar runt i kroppen. Gravidhormoner som ska ut och amningshormoner som ska in...

Det borde bli bättre om några  veckor. BVC har ett formulär man får fylla i om hur man mår, för att fånga upp eventuell förlossningsdepression. Det gjorde man någon stans runt 6-8 veckor efter förlossningen om jag inte minns fel, just för att de helt normala känslostormarna ska hinna lägga sig. 

Men upplever du det som jobbigt så ta upp det med BVC. De är vana vid allt. 

• Anonym (Mamma till två)

Helt normalt och jättevanligt. Efter några veckor bör det ha gett med sig. Prata med BVC. De vet hur det är och kan stötta. 

• Ggiana

Tack för svar. känns verkligen jätteskönt och lugnade att läsa det ni skrivit.
    ingen som nämnt det för mig nämligen, kändes lite främmande att känna sig så himla ledsen!
    super tacksam för era svar 

• Anonym (f)

en novis men visst brukar man säga baby blues om det hela?

• BuoBä
    Anonym (f) skrev 2024-08-21 22:11:11 följande:

Ja, eller tredagargråten eftersom det ofta är på dag tre efter förlossningen som det börjar. 
  • Ggiana
    Anonym (f) skrev 2024-08-21 22:11:11 följande:

Var tvungen att googla, stämmer ju in faktiskt, får verkligen hoppas på att det inte går över till en depression bara
  • Maymom

Googla baby blues och förlossningsdepression. Stämmer det mer på depression så prata direkt med BVC så du får stöd, men förmodligen är det baby blues.

Jag satt själv och grät över att min bebis kommer flytta hemifrån när han blir stor. Väldigt rimliga tankar när de är en vecka gamla?😅

• Ggiana
    Maymom skrev 2024-08-21 22:26:16 följande:

Googla baby blues och förlossningsdepression. Stämmer det mer på depression så prata direkt med BVC så du får stöd, men förmodligen är det baby blues.

Jag satt själv och grät över att min bebis kommer flytta hemifrån när han blir stor. Väldigt rimliga tankar när de är en vecka gamla?😅

Ja det känns mer som baby blues faktiskt.. sjukt hur kroppen fungerar och reagerar på saker! 

haha ja men precis, känner igen mig i det också!

Svar på tråden Nära till gråt efter förlossning