Inlägg från: blomman 2 |Visa alla inlägg
  • blomman 2

Ångrat skola / gymnasium

Någon som vet HUR det är möjligt att byta sitt val av gymnasium?

Min dotter kom in på sitt första hands val av gymnasium ( väldigt populärt) men ångrar djupt att hon inte valde sitt andra hands val.

Hon kände redan första dagen att hon inte kommer att trivas och ingen tar någon kontakt med henne utan är redan kompisar med varandra.

Min dotter har aldrig haft svårigheter med att gå vänner utan tvärtom har hon varit en mycket omtyckt kompis med både tjejer och killar och är en uppskattad vän.

Men nu känner hon sig totalt utanför och känner att de elever som hon har hamnat med är helt olik henne när det gäller mycket.

Vad kan man göra i detta läge?

Hon var till skolans Syv men syven tyckte att min dotter ska ge skolan en chans och att den skolan min dotter vill börja på har en kö på 170 elever vilket innebär att det känns omöjligt att få en plats där.

Idag var hon åter på ett samtal hos Syv och hon sade att min dotter skulle se på skolan som på en arbetsplats, att man funkar på lektionerna och är ? vänner? men att de riktiga vännerna finns utanför skolan.

Känner bara VA?!!

Det är ju superviktigt att känna att man klickar med dem man ? jobbar? med och detta handlar ju fortfarande om barn och det är ju superviktigt att man har vänner på skolan, det som får en att trivas och att man motiverar varandra när skolarbetet kanske känns tungt emellanåt.

Hon har gråtit floder över det här och det är INTE likt henne.

Vad kan man göra NU?

Någon som har bra tips?

• Svar på tråden Ångrat skola / gymnasium
  • blomman 2
    Anonym (H) skrev 2024-08-21 15:43:07 följande:

Fast hon ska väl välja skola utefter utbildningen inte kompisar. Hon ska plugga ej hitta vänner. 

Min dotter, likt jag, känner att vänner på skolan, arbetsplatsen är VIKTIGT.
    Det är ändå en tre år lång utbildning och det underlättar något enormt att ha vänner.
    Vi är sociala människor och tycker att det är en viktigt att tillhöra ett sammanhang, inte minst för den psykiska hälsan.
    Hur många vuxna har man inte hört säga att jobbet kan vara väldigt tungt men att det är de bra arbetskamraterna som håller en uppe.
  • blomman 2
    Anonym (H) skrev 2024-08-21 15:43:50 följande:

Jag har aldrig haft vänner men fick högsta betyg. Så skulle ej kalla det superviktigt 

Jag tycker att det låter ganska ledsamt att du inte har haft några vänner.
    Min dotter har haft högsta betyg sedan hon började att få betyg i 4:an OCH hade vänner och ett rikt social liv i och utanför skolan.
    Det ena behöver inte utesluta det andra.
  • blomman 2
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-21 15:54:43 följande:

Först och främst finns det lediga platser på den utbildningen hon vill byta till?

Lång kö, populär skola.
  • blomman 2
    Anonym (Helle) skrev 2024-08-21 16:05:13 följande:

Det finns inte så mycket att göra, låter det som. Byta till en parallellklass? Byta till ett program utan kö till? 

Jag hade folk att hänga med i klassen under gymnasieåren, men umgicks aldrig med dem efter skolan och jag har inte haft kontakt med någon av dem efter att vi slutade heller. Det var precis som SYV uttryckte det, de var lite som jobbkompisar. 

Din dotter läser kanske inte alla ämnen med samma personer? Uppmana henne att leta kompisar i andra årskurser och på sina språkval etc. Finns det någon idrottsklubb, filmklubb etc? Elevkår? Festkommité? Såna är toppensätt att lära känna elever som man inte möter på lektionerna. 

Påminn din dotter om att det är skitjobbigt att börja ny skola. Det är lika jobbigt för vuxna när vi byter jobb. Man får ha is i magen och acceptera att det är jobbigt och allt inte funkar omedelbart. Ta extra hand om henne nu i början. Lägg extra mycket tid på mys och roligheter. Har hon kanske någon aktivitet som startar snart och som hon kan se fram emot? 

Jag hade inte lagt energi och fokus på att byta klass utan istället peppa henne att orka jobba på. Det låter som att hon aldrig har upplevt social motgång förut. Det är så klart jobbigt och hon har ingen erfarenhet av det från tidigare att luta sig mot. Stötta, lugna och peppa. Ge det några månader snarare än några dagar. 

Tragiskt nog har hon känt socialt utanförskap en gång i tiden i just skolan och det var en traumatiskt tid.
    Det var länge sedan nu och hon hamnade i rätt kretsar och blommade upp till den fina person hon är idag.
    Aldrig att vi backar tillbaka till det igen om vi inte behöver, om det finns en möjlighet till att hon hamnar där hon presterar bäst utan oro.
    Självklart stöttar jag henne men lyssnar också till hennes behov, det är hon som ska gå i skolan och jag respekterar hennes åsikter starkt.
    Peppar också henne att det kan kännas bättre efter tid men hon har en sådan stark magkänsla att det inte kommer att ändras över snar tid.
  • blomman 2
    Jemp skrev 2024-08-21 21:34:03 följande:

Klart man bör välja utbildning främst utifrån vad man själv vill.
    Alternativen har ju någon annan sammanfattat väldigt bra. Eftersom val nr2 inte finns som möjlighet skulle jag i ts ställe försöka pusha henne till att ge det en chans. Kompisstrukturerna efter tre dagar är ju verkligen inte skrivna i sten.
    Att söka sig till ett tredje alternativ är ju ingen garanti att det blir bättre, särskilt nu efter skolstart där det kommer vara en reell verklighet att hon kommer in i klassen senare - även om det inte behöver vara kört för det. 

Hon vill inte byta utbildning utan skola.
    Hon har kompisar som går i den skolan hon vill till som går den utbildning dom hon nu går i, de är supernöjda över sin klass och min dotter känner ännu mer hur hon har hamnat fel, en kulturkrock kan man nog kalla det.
  • blomman 2
    Anonym (L) skrev 2024-08-21 21:46:54 följande:

Kolla upp tredjehandsvalet om det är en möjlighet. 

Och som hon fick som råd: ge det en chans! 
    Hon måste vara extremt bra människokännare om hon efter två dagar vet att hon inte har nåt gemensamt med nån i klassen. Med tanke på att hon sökt samma program som de så borde hon ju ha nåt gemensamt med dem?

Och nej jag tror inte du kan curla vägen och lösa en plats på andrahandsvalet år henne?

Hoppas det blir bra för henne.

Faktiskt så ÄR hon en mycket bra människokännare.
    Hon har ett starkt intresse för människors beteende och hur det formar människan.
  • blomman 2
    Jemp skrev 2024-08-21 23:31:43 följande:
    Men vad vill du att de ska göra? Kasta ut kompisen så din dotter kan börja istället? Du vet ju redan att det är fullt och med lång kö.
    om du inte litar på syv kan du säkert kontakta skolan hon vill till och höra om det stämmer, men i övrigt ser jag inte att alternativ nr 2 ligger på bordet.
    Självklart ska hon inte kasta ut någon kompis gör att hon själv ska kunna få den platsen och mig veterligen så kan det ju inte ens gå till så.
    Nu har jag svarat i tråden på var och ens fråga och min dotter berättade ikväll att hon tog kontakt med skolan ( andra hands valet) idag och pratade med deras syv och ikväll har hon skickat iväg både kursplan från skolan hon går i nu samt sina slutbetyg.
    Så nu får vi se vad som händer.
    De lovade iallafall fall att ha kontakt med henne.
    Det märkliga är att hon har gått två olika råd och svar från de två olika syven hon haft kontakt med så nu kan vi bara vänta och se vart det hela hamnar i.
  • blomman 2
    Kirenaj68 skrev 2024-08-21 23:53:02 följande:
    Hon är väl ändå där för att plugga i första och har hon nu kommit in på ett populärt gymnasium ska hon ta vara på möjligheten till en bra utbildning. Vännerna kommer med tiden. Jag hade heller inga vänner i min gymnasieklass i början och några av mina klasskamrater kände varandra sen tidigare, men det hindrade inte jag med tiden blev kompis med alla i klassen. Lär man känna en klasskamrat blir man snart kompis med dennes kompis och så rullar det på. 
    Storm i ett vattenglas, så din dotter får allt skärpa sig lite. Du med för den delen....

Vad är det som säger att den andra skolan hon vill gå på inte är LIKA bra som den hon går i nu?!!
    Faktum är att båda skolorna har högt meritvärde.
    Skillnaden är eleverna som går där.
    Visst kan det kanske ändras över tid att hon kommer att klicka med någon efter ett tag in på terminen men hon vill inte vänta och chansa och så att ett byte blir svårare ju längre in i terminen hon går.
    Det här är inget som jag har påverkat henne till utan helt på hennes eget initiativ.

Och vadå att vi ska skärpa oss?!!
    Ibland kan magkänslan säga mycket och det är den min dotter går på nu.
    Hon har sällan fel och är ofta den som hjälper och vägleder sina vänner.
    Så detta är inget förhastat nyck.

• blomman 2
    Anonym (tonårsmamma) skrev 2024-08-22 08:16:24 följande:

Blomman, ge inte upp om byte av skola.

Vet inte vart ni bor men jag tror att det fungerar liknande i hela landet.
    Vi bor i Stockholms län där eleverna kan väja gymnasium över hela länet så det är ett stort område ifrån söder till norr och många skolor.

Vi bor i en av de största kommunerna utanför Stockholm och en av skolorna i kommunen är en av de mesta sökta i hela länet och en av dom skolorna som hamnar högst i rankning.
    Trots det precis som i andra kommuner väljer många elever att söka sig till skolorna i Stockholms innerstad och många väljer andra kommuner precis som många i från andra kommuner och innerstan söker till den populära skolan i vår kommun, det finns dock fler skolor i vår kommun.

Men antagningen går till så här, det första vet ni redan dvs att man gör sitt första preliminära val i januari och sen kan byta i maj och sen i juli kommer beskedet om skola.

Men sen börjar som skolorna säger cirkusen med byte av skolor och program.
    Man tackar ja om man fått sitt första hand val men står som reserv om man inte fått det man vill, när alla tackat ja eller nej sker första reservantagningen och då har man chans att få reservplats men en del tar i alla fall det dom fick, sen sker en andra reservantagning innan skolstart och en del byter andra inte.

Men sen vid skolstarten sker ytterligare en reservantagning då folk hoppar av, byter med varandra, en del som då börjat ny skola nöjer sig då och tar inte sin reservplats.

Fram till mitten av september sker reservantagningen av gymnasieantagningen och dom går efter ansökningarna och reservlistorna men efter det tar skolorna själva över och då sker ytterligare byten, skolorna får då själva välja vilka dom tar in. 
    Ni ska kontakta den skolan hon vill gå på och säga att hon vill byta, berätta om att hon ångrar sig och har kompisar på skolan.
    Då tittar skolan på både betyg och omständigheter och det finns chans att hon får byta.

Kontakta den skolan hon vill gå på omedelbart och säg att hon vill byta så förhoppningsvis får hon då en plats där.

Tack snälla för en bra förklaring!!
    Mn dotter har redan kontaktat två skolor och skickat in både betyg och kursplan samt talat med skolornas syv, hon har blivit väl mött och det du säger här är just det fakta som även hon har gått, så nu håller vi tummarna!!
    Vi bor för övrigt i Stockholm, vilken skola tänker du på när du nämner skolan i kommunen?
Svar på tråden Ångrat skola / gymnasium