Inlägg från: Backintheuk |Visa alla inlägg
  • Backintheuk

Glapp mellan a-kassa och aktivitetsersättning, vad göra?

Hej,

Om inget mirakel sker kommer jag inte kunna betala hyran i november. Detta till följd av att det uppstår ett glapp i utbetalningarna när a-kassan övergår till aktivitetsersättning. Dvs, a-kassan utbetalas en vecka i efterskott, men aktivitetsersättningen en månad. T.ex.:

Okt 1-23 får jag a-kassa (exempeldatum). Dessa utbetalas 30 oktober och går till novemberhyran + räkningar.

Okt 24-31 får jag aktivitetsstöd. Dessa dagar utbetalas dock i slutet av november, vilket innebär att jag kommer ha stora problem att klara av de utgifter (i synnerhet decemberhyran) jag har inför december.

Jag saknar tillgångar och har så lite över varje månad att jag trots optimeringar bara kan lägga undan hundralappar. Att spara ihop de 14 000 kr jag behöver i slutet av november är alltså omöjligt i skrivande stund. Jag har därtill ingen släkting som kan hjälpa.

Kan man söka socialbidrag för glappet, dvs inföe slutet av november? Eller kommer jag att nekas föe att jag ska få novemberpengarna i slutet av december, dvs aktivitetsersättningen?

• Svar på tråden Glapp mellan a-kassa och aktivitetsersättning, vad göra?
  • Backintheuk

Ytterligare info: Jag är arbetssökande och hoppas lösa situationen, men jag behöver ha en plan ifall jag inte hittar nåt. Svar som "skaffa ett jobb" är därmed dödfödda. En trygg inkomst är min största önskan i livet.

• Backintheuk
    Anonym (Aå) skrev 2024-08-20 15:43:37 följande:

Har du 14 000 i hyra?

Det enda du kan göra är väl att prata med hyresvärden.

Nej, det är hyra + räkningar. Kan kolla med hyresvärden, men gissar att det inte kommer gå (får inställa mig på att bli vräkt).
  • Backintheuk
    Anonym (G) skrev 2024-08-20 15:52:14 följande:
    Hur lyckades du få aktivitetsersättning om du är arbetssökande? Eller menar du aktivitetsstöd?
    Oj! Menar förstås aktivitetsstöd. Blandar ihop begreppen. Ska in på ett arbetsmarknadsprogram osv.
  • Backintheuk
    Anonym (Kim) skrev 2024-08-20 15:57:31 följande:

Ja, det finns en möjlighet för dig att ansöka om försörjningsstöd för "glappet" som du kallar det. Dock är det inget glapp egentligen då du ju får ersättning för alla dagar, bara det att de utbetalas på olika sätt. Därför skulle du om du beviljas försörjningsstöd sannolikt beviljas mot återkrav. (ungefär som ett "lån") Du får alltså då betala tillbaka till socialtjänsten när du får ditt aktivitetsstöd.

Dock ska du också anses ha rätt till försörjningsstöd dvs visa att du varit aktivt arbetssökande och planerat för din försörjning. I det ingår att t ex planera din ekonomi, spara av det du har när du vet att det kommer en månad när du inte får pengar. Spontant verkar det som att 14.000 kr(som du säger att du behöver?) låter ganska mycket för en månad för en person? Är du ensam och bor ensam? Vad är det för utgifter, väldigt hör hyra?

Bakgrund: Flyttade till en hyrestvåa i samband med jobb, drabbades av psykisk ohälsa, blev (ömsesidigt) avskedad i juni och lever nu på a-kassans näst lägsta nivå samtidigt som hyran relativt hög (9 100) och mycket går till annat (csn på en tusenlapp gammalt lån på en tusenlapp, osv.). Detta är dock ingen snyfttråd och jag tar förstås ansvar för att ha hamnat här. Vill dock hitta en lösning ifall inget bra sker till hösten.

Funderar på att sätta upp lappar där jag erbjuder olika tjänster.
  • Backintheuk

Hyr stränga är de med återbetalningen i så fall? Ifall allt ska tillbaka månaden efter går det ju inte, men annars kan det vara värt ett försök.

• Backintheuk
    Anonym (...) skrev 2024-08-20 16:07:53 följande:

Hyresvärdar brukar vara tillmötesgående om man är ärlig och säger till i tid med en plan på hur man ska betala, har du skött dig hittills och betalat i tid så är det väldigt osannolikt att du skulle bli vräkt, speciellt om det bara är ett tillfälle det handlar om

Detta är första gången under mina snart 36 år på jorden detta sker. Har dock bara bott här sen mars.
  • Backintheuk
    Anonym (Aå) skrev 2024-08-20 16:08:03 följande:
    Fortfarande 4 000 kvar. Vad går de pengarna till? Kan du säga upp något?

Inget att fundera på. Bara gör det. Idag.
    Nja, så här:

9 100 kr till hyra
    1 000 kr till CSN
    1 100 kr till gammalt samlingslån
    600 kr för telefonabonnemang + avbetalning av telefon jag köpte för två år sen (medan jag hade jobb)
    200-250 kr för el
    130 kr för a-kassa
    120 kr Qliro (avbetalning)
    120 kr Hemförsäkring

= Ca 1 600 kr över till mat och busskort

Än en gång: jag tar ansvar för tidigare felbeslut, så om nån får för sig att kommentera den biten: det är inte det min tråd handlar om. Jag vill bara gardera mig inför den ev inkomstlösa månaden.
  • Backintheuk

Jag gör så här: jag varskor hyresvärden i god tid, sätter upp lappar i Stockholm med omnejd där jag erbjuder olika (lagliga) tjänster och hoppas på det bästa. 

• Backintheuk
    Mia448 skrev 2024-08-20 16:57:14 följande:

Extremt hög hyra

Inte så långt från snittet här i Stockholm. Men jag ska flytta när möjlighet finns (tre månaders uppsägning hindrar mig nu).
Svar på tråden Glapp mellan a-kassa och aktivitetsersättning, vad göra?