Glapp mellan a-kassa och aktivitetsersättning, vad göra?
Hej,
Om inget mirakel sker kommer jag inte kunna betala hyran i november. Detta till följd av att det uppstår ett glapp i utbetalningarna när a-kassan övergår till aktivitetsersättning. Dvs, a-kassan utbetalas en vecka i efterskott, men aktivitetsersättningen en månad. T.ex.:
Okt 1-23 får jag a-kassa (exempeldatum). Dessa utbetalas 30 oktober och går till novemberhyran + räkningar.
Okt 24-31 får jag aktivitetsstöd. Dessa dagar utbetalas dock i slutet av november, vilket innebär att jag kommer ha stora problem att klara av de utgifter (i synnerhet decemberhyran) jag har inför december.
Jag saknar tillgångar och har så lite över varje månad att jag trots optimeringar bara kan lägga undan hundralappar. Att spara ihop de 14 000 kr jag behöver i slutet av november är alltså omöjligt i skrivande stund. Jag har därtill ingen släkting som kan hjälpa.
Kan man söka socialbidrag för glappet, dvs inföe slutet av november? Eller kommer jag att nekas föe att jag ska få novemberpengarna i slutet av december, dvs aktivitetsersättningen?