• Anonym (S)

För vems skull skaffar man barn?

Som rubriken säger.. för sin eller framtida barnet, för samhället eller varför??

• Svar på tråden För vems skull skaffar man barn?
  • Anonym (S)
    Anonym (Ego) skrev 2024-08-21 14:59:35 följande:
    Fast det här låter mer som att du utgår ifrån att ditt barn skulle uppleva världen lika mörk som du gör.
    Mycket möjligt, så kanske det inte skulle vara.. intressant reflektion! 
  • Core
    Anonym (S) skrev 2024-08-21 14:32:04 följande:

Ja det är nog ganska ohälsosamt för en själv att inte bara leva i nuet men kan det vara hälsosamt för någon annan?
    jag uppskattar ditt raka svar. känns inte helt ogenomtänk. 

du låter rätt vettig även om det bara blev barn. Men ja i mina öron låter det lite sjukt att det största i livet inte tänkts igenom men tydligen verkar det vara så, rätt vanligt. 
    men det är också rätt sjukt att jag tänker så mycket som jag gör kanske och ska finna svaret på en så stor fråga..

vad kunde du ha haft för syfte om du hade behövt avstå barn av någon anledning?? bara nyfiken, tack för svaret på min huvudfråga. 

Jag tror att barn inte sällan blir till så just för att det finns en biologisk urdrift hos alla, men hos vissa, som dig blir intellektet inkopplat i beslutet, och då kan utfallet bli annat. Inget fel i det heller, det blir vanligare och vanligare. Tips, lyssna på senaste avsnittet från p3 dystopia, befolkningskollapsen , det vidrör ämnet rätt mycket

Jag tror att ett substitut hade kunnat vara ett företag eller verksamhet av något slag. För det är som tidigare i tråden diskuterats, en existentiell fråga och man vill lämna sitt avtryck i världen på ett eller annat sätt, men vill leva vidare.

Inte för att det är kopplat till att skaffa barn initialt, men på sikt blir det en del av föräldrarskapet
  • Anonym (Ego)
    Anonym (S) skrev 2024-08-21 15:16:19 följande:
    Mycket möjligt, så kanske det inte skulle vara.. intressant reflektion! 
    De små barn jag känner mer har oftast en rätt enorm förmåga att se glädje i väldigt små ting i livet och dagarna är känslostormande men med många toppar där allt bara verkar helt underbart.  Inte direkt en tillvaro där jag får känslan att jag ska be dem om ursäkt för något, snarare är jag avundsjuk på dem för deras förmåga att hitta glädje i tillvaron på ett helt annat vis än man själv gör så.
  • Anonym (Ui)

För sin egen skull såklart, som med allt annat. 

• Anonym (S)
    Core skrev 2024-08-21 16:57:26 följande:
    Jag tror att barn inte sällan blir till så just för att det finns en biologisk urdrift hos alla, men hos vissa, som dig blir intellektet inkopplat i beslutet, och då kan utfallet bli annat. Inget fel i det heller, det blir vanligare och vanligare. Tips, lyssna på senaste avsnittet från p3 dystopia, befolkningskollapsen , det vidrör ämnet rätt mycket

Jag tror att ett substitut hade kunnat vara ett företag eller verksamhet av något slag. För det är som tidigare i tråden diskuterats, en existentiell fråga och man vill lämna sitt avtryck i världen på ett eller annat sätt, men vill leva vidare.

Inte för att det är kopplat till att skaffa barn initialt, men på sikt blir det en del av föräldrarskapet
    Ok jag ska lyssna på avsnittet 👍 
    ja det hade vart kul att kunna vara företagsam då istället om man inte kan ha barn men som sjuk kan man inte det.. men förstår att du hade varit det.. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Ego) skrev 2024-08-21 17:00:47 följande:
    De små barn jag känner mer har oftast en rätt enorm förmåga att se glädje i väldigt små ting i livet och dagarna är känslostormande men med många toppar där allt bara verkar helt underbart.  Inte direkt en tillvaro där jag får känslan att jag ska be dem om ursäkt för något, snarare är jag avundsjuk på dem för deras förmåga att hitta glädje i tillvaron på ett helt annat vis än man själv gör så.
    Jag har vart svårt sjuk i många år så jag kan hitta glädjen i det lilla.. eller rättare sagt jag måste det, så då har man tränat på det. Du kanske kan träna upp det om du känner att du saknar det. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Ui) skrev 2024-08-21 18:54:18 följande:

För sin egen skull såklart, som med allt annat. 

Är det så att det alltid komme tillbaka till sin egen skull?? Tycker jag gjort mycket för andras skull om det ett är människor jag bryr mig om och älskar , saker jag egentligen velat säga nej till men som jag gjort av kärlek men det kanske härleds tillbaka till att det är för sin egen skull på något vis trotts allt. 

om att skaffa barn kan ha  positiva och negativa aspekter
    men att för mig blir det en deficit, ett slags underskott eller jag förlorar mer på att göra det än att inte göra det så bör jag kanske inte göra det om det ska vara för min egen skull. Så för enligt din teori att man gör det för sin egen skull så ska jag inte göra det om det ska vara för min skull, för mitt eget. om jag gjorde det för min egen skull skulle jag alltså ha något att vinna på det i så fall, vad kan det va ära ? Stolthet? Om det ger mer energi än det tar.. framtida förhoppningar som oftast bara är förhoppningar om hur saker ska bli mer än verkliga sanningar. 

vad tror du är det som är att man gör det för sin egen skull.. vad får man ut av det?? 

• Core
    Anonym (S) skrev 2024-08-21 20:33:27 följande:
    Ok jag ska lyssna på avsnittet 👍 
    ja det hade vart kul att kunna vara företagsam då istället om man inte kan ha barn men som sjuk kan man inte det.. men förstår att du hade varit det.. 
    Haha det ska jag absolut inte påstå att jag med all säkerhet hade varit, det är bara ett drömscenario. Jag tror jag får be om ursäkt, jag tror att jag initialt missuppfattade syftet med din trådstart, jag tolkade det lite mer som kritik mot oss som skaffat barn, men förstår nu att det är bredare funderingar du har.

Jag har ett till syfte med mitt liv än barn som det är idag, som jag egentligen lägger väldigt lite tid på, men har en stor dragning till. Kontemplation, att söka inåt och utåt. Jag gillar egentligen inte ordet spiritualitet, för det är starkt associerat med flum, grönt te, indien och gurus. Men det är inte det, utan ren kontemplation utan en spirituell identitet att kladda med.

Så det hade lika gärna kunnat fylla ett större syfte i mitt liv om jag inte hade barn 
  • Anonym (Ego)
    Anonym (S) skrev 2024-08-21 20:35:08 följande:
    Jag har vart svårt sjuk i många år så jag kan hitta glädjen i det lilla.. eller rättare sagt jag måste det, så då har man tränat på det. Du kanske kan träna upp det om du känner att du saknar det. 
    Det är det jag gör när jag umgås med barnen.
  • Anonym (Leist)

Helt och hållet för min egen skull ❤️!

• Postman

För vår skull.Kul med avkommor. Jag hade inte varit samma person idag om det inte hade varit för barnen. Man får vara med om så mycket med barn. Både gott och tyvärr ibland ont.  

• Anonym (Eva)

Varför skulle någon skaffa barn för någon annans skull och inte sin egen? Ingen skaffar barn för barnets skull, någon som ännu inte existerar. Konstig fråga.

Man vill leva vidare genom en avkomma, vill skapa en egen människa och ha någon att älska, ta hand om och uppleva roliga saker med. 

• Anonym (Endabarn)

Jag gjorde det först och främst för att få familj och släkt, eftersom jag som endabarn kände mig otrygg och ensam. Mina föräldrar var gamla och numera bortgångna, jag visste att jag inte skulle ha en enda människa som jag kunde lita på ifall jag inte skaffade barn. En man kan ju alltid lämna en, och så skedde också. Vänner kommer och går. Barn är för livet. Jag mår så oerhört mycket bättre sedan jag fick mina barn!

Sedan har jag känt en längtan, när jag har varit kär i en man, att jag skulle vilja ha ett barn som var en mix av oss... Jag var aldrig kär i min exman, så med honom kände jag aldrig så. Han var ett resonemangsparti. Och nu är det för sent att bli gravid. Men som sagt: när jag har varit kär i olika män, så har jag känt det där väldigt starkt, att jag skulle vilja ha ett barn med t.ex. hans pigga, vakna, vackra, fina, intelligenta ögon... Är lite ledsen för att jag inte fick uppleva det (även om mina barn är fina som de är). 

• Anonym (pip)
    Anonym (S) skrev 2024-08-21 12:26:25 följande:

Bra fråga !! Jag tror för min skull och för barnets skull enligt mitt liv och min mening. Jag e så sjuk att jag vet inte om det skulle vara möjligt och då har jag just gått igenom 12 svåra år och har just blivit någorlunda stabil i den situationen ( utan barn) att barn skulle omkullkasta allt igen. Jag lever redan ett väldigt svårt liv utan barn.. inte pga livet eller uppväxten som var över medelvärde utan pga min hälsa och grova sömnstörningar. Jag har ME och det är svårt att överleva dagen som det är. Sen för barnets skull då att få en mamma som är svårt sjuk, vara tvungen att kanske födas sjuk ( vem vet liksolm) och sen gå igenom 80 svåra år på jorden där nervsystemet ska regleras genom andra och klara skola och jobb etc? hälften har ju snart npf problematik. Ja det finns såklart massa positiva aspekter för barnet med .. att växa upp i en släkt som har haft bra ekonomi och umgänge och skydd med pålitliga andra vuxna och framgångsrika kusiner etc?så jag tror att det skulle bli jobbigt för mig och för barnet så för våran skull väljer jag att inte skaffa barn. Andra hade nog förväntat sig sett mig få barn.. släkt / vänner skulle tycka det va kul, farföräldrar som kämpar med oss kanske vill se en vinning i att föra gener vidare om det va deras vilja att göra de, samhället vill väl att det föds fler barn men trygg stabil släkt där de kan Växa upp och om de har utbildade föräldrar som är beresta ofta själva göra det och bli bra samhällsmedborgare som tex betalar skatt. Sen för ?gud? skull om det är så att vi är förprogrammerade att föra vidare våra gener så borde vi ju det.. där energi och därmed lärdomar kan blomstra. 

för min och barnets skull skaffar jag således inte barn. Men om det vore för föräldrar/släkt generationer ( håller på med släktforskning så det e ju ett arv) och för samhällets skull skulle jag nog behöva / vilja skaffa barn. 

hoppas jag inte lagt för mycket information på någon annan nu utan att alla svarar så som passar dem och enligt deras liv och tid i livet. 

Hade du velat skaffa barn om du inte varit sjuk tror du?
  • Anonym (S)
    Anonym (pip) skrev 2024-08-22 14:09:14 följande:
    Hade du velat skaffa barn om du inte varit sjuk tror du?

Osäkert. Det hade vart lättare att hamna i det vanliga hamsterhjulet och göra som alla andra gör kanske om jag inte varit sjuk för nu har jag haft så mkt tid att tänka men jag är inte helt säker jag hade nog ff haft funderingar på om det är rätt för mig eller fel. Hur jag ser på mänskligheten och lidandet. Frågan hade ff funnits där och för vems skull hade jag ff undrat över med eller utan barn. 

jag är rätt analytisk och vill veta vad ngt är bra för och för vem i så fall , vem får gynnas och vem får lida. Jag måste göra en så bra analys som möjligt och utgå från det jag samlar på mig och göra ett beslut utifrån det. 

svaret är att jag inte vet men efter en analys behövt göra ett beslut tillslut. Beslutet kan dock ändras från inte Skaffa barn till skaffa barn, tvärtom funkar ju inte om barnet finns.
    åldern är dock en stor faktor och snart har jag inga valmöjligheter om jag inte skaffar barn typ på stört så är nog valmöjligheterna borta.

hittills har jag stått rätt stabilt i beslutet för jag har varit sjuk och det har varit många andra faktorer som varit problematiska men om jag skulle va i en helt annan situation som öppnar upp för valmöjligheten och då väldigt snart så måste jag ändå förhålla mig till iden om att kunna ändra beslutet om omständigheter  är annorlunda. 

• Anonym (O)
    Anonym (Bollen) skrev 2024-08-21 13:33:04 följande:

Att skaffa barn är vår djupaste, starkaste biologiska drift. Det är ju så att människosläktet dör ut om vi inte fortplantar oss. Rent krasst kan man säga att våra kroppar är skapade för denna enda uppgift. Alla andra drifter finns till för att våra kroppar ska överleva och göra just detta enda. 

Det är därför tonåringar inte kan låta bli varandra, därför folk blir gravida trots preventivmedel, kroppen ser till att det sker. Man kan missta det för sexualdriften, men den har bara detta syfte. 

Våra hjärnor kan välja annorlunda, men kroppen har bara en uppgift. 

Det här har jag aldrig förstått. Vadå missta det för sexualdriften? Det är ju snarare så att sexualdriften generellt sett leder till barn. Det behövs ingen "drift" att föröka sig, det behövs en drift att ha sex och sedan instinkter, beskyddarkänslor och stark kärlek till barnet när det väl finns.

Om fortplantning var vår starkaste drift skulle väl människan knappast på alla möjliga olika sätt försökt förhindra graviditeter på olika sätt genom historien. 
  • Tecum
    Anonym (O) skrev 2024-08-26 22:39:41 följande:
    Det här har jag aldrig förstått. Vadå missta det för sexualdriften? Det är ju snarare så att sexualdriften generellt sett leder till barn. Det behövs ingen "drift" att föröka sig, det behövs en drift att ha sex och sedan instinkter, beskyddarkänslor och stark kärlek till barnet när det väl finns.

Om fortplantning var vår starkaste drift skulle väl människan knappast på alla möjliga olika sätt försökt förhindra graviditeter på olika sätt genom historien. 
    Nej, människan har gjort allt för att förhindra SEX genom historien. Låst in kvinnor i kloster, hållit män och kvinnor åtskilda, könsstympat, infört hedersbegrepp osv osv. Graviditet däremot har inte förhindrats, abort och preventivmedel har förbjudits, även rådgivning om dem, katolska kyrkan har inte ens idag släppt p-medel fullt ut. Istället har många barn setts som en tillgång, som arbetskraft, till att ta hand om föräldrarna på äldre dar, kanonmat vid krig, att få vårt samhälle att växa mer än grannens osv. Så barnafödandet måste ska under ordnade former, inom äktenskap så pappan vet att det  är hans barn och försörjer dem och kvinnan.

Och orsaken att alla vill ha sex är den biologiska driften. Sex ska vara lustfyllt för att det ska bli av och artens överlevnad säkras.
  • Anonym (O)
    Tecum skrev 2024-08-27 17:59:33 följande:
    Nej, människan har gjort allt för att förhindra SEX genom historien. Låst in kvinnor i kloster, hållit män och kvinnor åtskilda, könsstympat, infört hedersbegrepp osv osv. Graviditet däremot har inte förhindrats, abort och preventivmedel har förbjudits, även rådgivning om dem, katolska kyrkan har inte ens idag släppt p-medel fullt ut. Istället har många barn setts som en tillgång, som arbetskraft, till att ta hand om föräldrarna på äldre dar, kanonmat vid krig, att få vårt samhälle att växa mer än grannens osv. Så barnafödandet måste ska under ordnade former, inom äktenskap så pappan vet att det  är hans barn och försörjer dem och kvinnan.

Och orsaken att alla vill ha sex är den biologiska driften. Sex ska vara lustfyllt för att det ska bli av och artens överlevnad säkras.
    Tja, om aborter och preventivmedel förbjuds är det ju för att folk vill använda det från första början, annars skulle det ju inte finnas något att förbjuda. Jag håller med om att barn generellt har setts som en tillgång, men som sagt, att förhindra graviditeter har också varit vanligt förekommande.

https://muvs.org/media/pdf/a2796-preventivmedel-genom-tiderna.pdf

D
    et du skriver om sex håller jag med om, det är därför jag är skeptisk till att just förökandet skulle vara själva driften.
Svar på tråden För vems skull skaffar man barn?