• Anonym (fasse)

Skada i arbetet, ersättning, etc?

Fick på mitt bord en sommarvikarie som tydligen lyckats skada sig ordentligt i arbetet genom brutna ben och hjärnskakning efter fall från cykel.

Hen är mig veteligen inte med i något fack. Utgår från att hen har hemförsäkring eller åtminstone lyder under sina föräldrars hemförsäkring.

Det ska vara anmält som arbetsskada. Men personen har inte kunnat arbeta därefter = inkomstbortfall samt sveda och värk.

Vad kan man råda personen att söka för ersättningar utifrån detta? Lär ju finnas något slags skydd för sommarvikarier tänker jag.

• Svar på tråden Skada i arbetet, ersättning, etc?
  • Anonym (Vem)

Vem är du i det här? Representerar du arbetsgivaren, eller är du bara någon som vill ge råd? Eller något annat?

• Anonym (Kim)

"Fick på mitt bord"? Vilket bord är det, vem är du? 

Arbetsgivaren får man väl förmoda har sina anställda försäkrade?

• enfunderandeman

Har skadan/olyckan skett, på arbetsplatsen. Eller från och till arbetet. Har ni försäkring som täcker detta. Då alla anställda ska vara försäkrade genom arbetet. Försäkringen täcker och gäller det jag nämnt. Vikarien ska fylla i ett papper om arbetsolyckan. Som ni skickar till försäkringsbolaget.

Jag hoppas innerligt,  att du inte är arbetsgivare. För detta är något du i allra högsta grad. Ska ha koll på. Men jag vet av egen erfarenhet. Att många arbetsgivare och chefer har väldigt dålig koll på regler och vad som gäller.
    Ibland för att hoppas ta ansvar, tyvärr.
    Och man kan inte låta bli. Och undra hur dom fick positionen till att börja med.

Med det sagt, finns fantastiska chefer med. Men det är mer sällsynta. Enligt mina arbetserfarenheter. 

• Anonym (fasse)

Jag är en kollega som vill ge råd. Vårt ordinarie fackombud har slutat så har blivit jag som inofficiellt tagit tag i sånt här.

• Anonym (fasse)
    enfunderandeman skrev 2024-08-20 11:40:08 följande:

Har skadan/olyckan skett, på arbetsplatsen. Eller från och till arbetet. Har ni försäkring som täcker detta. Då alla anställda ska vara försäkrade genom arbetet. Försäkringen täcker och gäller det jag nämnt. Vikarien ska fylla i ett papper om arbetsolyckan. Som ni skickar till försäkringsbolaget.

Jag hoppas innerligt,  att du inte är arbetsgivare. För detta är något du i allra högsta grad. Ska ha koll på. Men jag vet av egen erfarenhet. Att många arbetsgivare och chefer har väldigt dålig koll på regler och vad som gäller.
    Ibland för att hoppas ta ansvar, tyvärr.
    Och man kan inte låta bli. Och undra hur dom fick positionen till att börja med.

Med det sagt, finns fantastiska chefer med. Men det är mer sällsynta. Enligt mina arbetserfarenheter. 

Nej du kan andas ut, jag är inte hens arbetsgivare. Jag vet att vår arbetsgivare har väldigt dålig koll av erfarenhet så jag försöker se till så allt går rätt till helt enkelt. Är rädd om mina kollegor.
  • mammatill6

Det är ju arbetsplatsens försäkring som gäller. Oavsett anställningsform. Du anmäler till AFA en arbetsskada och gör ett tillbud i det systemet arbetsplatsen använder. Det går då direkt till försäkringakassan. Ersättning för skadan och omedelbar inkomstförlust får hon från AFA, blir det längre är det fk.

Svar på tråden Skada i arbetet, ersättning, etc?