• Sunookim1

?Våld i nära relationer, varför tar åklagaren så långt tid?

?Hej! Jag är en 22 åring tjej som har varit utsatt för våld av min man i två månader, jag lämnade honom för 7 månader sedan och nu är skild trots att han lät mig vänta i 6 månader och begärt väntetid trots att vi inte hade några barn eller kontakt alls. Jag har lämnat honom i december, han lät mig inte ifred så jag vågade göra en polisanmälan i januari. Jag hade bilder på mina blåmärken och berättat allt som hände. Jag fick en ptsd och ångest diagnos som jag lämnat in till min målsägande biträde också. Jag hade min farsa och mor som vittnen trots att de inte bott med oss men jag har berättat en del innan och jag fick inte ha vänner eller vara nära mina föräldrar under de 2 månaderna. Det tog tid med polisen innan de kallat mig på förhör igen då jag gav nya bevis som information om att han äger en pistol och gamla chatter och röstmeddelanden där han hotar mig. Dessa lämnade jag i Juli. Ingen har kontaktat mig sedan dess... Är det någon som vet vad som pågår just nu eller hur åklagaren jobbar? Snälla jag vill inte läsa något negativt, hjälp mig och förstå vad som händer med mitt ärende eller håll tyst. Tack
  • Svar på tråden ?Våld i nära relationer, varför tar åklagaren så långt tid?
  • Anonym (S)

inte säker på om man får länka, men om du går in på polisens hemsida så hittar du information om hur polisen arbetar med våld I nära relation. 
    Klicka dig fram enligt nedan och sedan hittar du informationen långt ner på sidan. 

Startsida /

Utsatt för brott /

Brott i nära relationer

Du kan också ringa och fråg vad som händer, du bör Ha fått ett ärendenummer som du kan uppge vid kontakt :) 
  • Anonym (Anna)

Ring och prata med ditt målsägandebiträde. Sedan har de mkt att göra, ärendena tar tid och det har dessutom precis varit semestertider. Men ring och fråga. 

• Sunookim1

Hej! Tack för er som svarade 
    jag har inte fått ett ärandenummer och min målsägandebiträde svarar inte mest av tiden? betyder det att min ärande kommer läggas ner??

• Anonym (Samma)

Jag har också varit utsatt för våld i nära relation, jag polisanmälde, och kanske inte de du vill göra men de tog jätte lång tid, de hände 2014 och blev rättegång 2018 när de året nästan va slut, och överklagan då fick jag slutgiltiga domen 2019. Upplevde de inte som prioriterat...

• Sunookim1
    Anonym (Samma) skrev 2024-08-20 18:22:50 följande:

Jag har också varit utsatt för våld i nära relation, jag polisanmälde, och kanske inte de du vill göra men de tog jätte lång tid, de hände 2014 och blev rättegång 2018 när de året nästan va slut, och överklagan då fick jag slutgiltiga domen 2019. Upplevde de inte som prioriterat...

Hej tack att du delar med dig och hoppas att du mår bättre ❤️????? 
    jag önskar prata med dig och dela lite av det som hände för jag tror att det beror på hur allvarligt brottet är. 
    ju längre tid det tar desto mer allvarligt det är läste jag..
  • HÅRDSOMFAN
    Anonym (Samma) skrev 2024-08-20 18:22:50 följande:

Alltså, polisen är inte superduktiga på sitt jobb så man blir inte förvånad men 4 år är väldigt lång tid, kul att bli dömd till ett lite större skadestånd jag mena, hur mycket blir det inte på 4år?
Svar på tråden ?Våld i nära relationer, varför tar åklagaren så långt tid?