Inlägg från: Anonym (Japp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Japp)

Banken har låst mina tillgångar

Ja, de har rätt att göra så. Det som händer nu är att du skickar in det som efterfrågas och de öppnar kontot igen.

• Anonym (Japp)

Fast om de inte låser snabbt, så kan ju kunden ta ut pengarna. De har stränga KYC-föreskrifter att följa.

Tror inte att det bör ta så lång tid. Så fort någon tittat på det, så bör det öppnas direkt igen.

• Anonym (Japp)

Hittade det här på Lawline:

Varför ställer banken frågor om mina finansiella engangemang?

I och med den nya lagen har banker och andra finansiella institut fått höga krav att hålla koll på deras kunders användande av bankens produkter och tjänster. I det fall banken bedömer någon transaktion eller önskad insättning som avvikande från kundens beteende eller har någon annan misstanke har banken en juridisk skyldighet ett utreda huruvida brott kan misstänkas föreligga. Banken får inte etablera eller upprätthålla en affärsförbindelse eller utföra en transaktion om banken inte har tillräcklig kännedom om dig som kund för att utifrån det utvärdera risken för penningtvätt och finansiering av terrorism (3 kap. 1 § penningtvättslagen).

Vad innebär detta?

Banken har full rätt att utkräva dokumentation från dig gällande dessa transaktioner. Detta eftersom bankerna enligt lag har väldigt högt ställda krav på sig i kampen att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism. Om du kan visa de aktuella transaktionernas syfte och ursprung kommer problemet att vara löst. Mitt råd är att du tar kontakt med banken och frågar vilka uppgifter de vill ha av dig.

• Anonym (Japp)
    Anonym (Maffia) skrev 2024-08-19 19:19:48 följande:
    Det brukar ta några månader men de finns de som fått vänta över ett år. Banken kör med rena maffiametoderna. Har du en partner som kan få din lön på sitt konto och betala räkningarna så länge? 
    Du menar att någon skickat in dokumenten som efterfrågades och sedan fått vänta i över ett år? Låter snarare som att personen inte skickat in det som behövdes. Knappast i bankens intresse att hålla konton låsta.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Maffia) skrev 2024-08-19 23:07:51 följande:
    Det här är människor som varit 100% transparenta och det har inte varit några konstigheter. Folk tror inte det får gå till så men tyvärr ser verkligheten ut på det sättet. Ogilla inte mitt inlägg, jag är bara budbärare, jag har inte bestämt reglerna. Ogilla bankerna istället. 
    Anonym (Japp) skrev 2024-08-19 19:25:54 följande:
    Du menar att någon skickat in dokumenten som efterfrågades och sedan fått vänta i över ett år? Låter snarare som att personen inte skickat in det som behövdes. Knappast i bankens intresse att hålla konton låsta.

Ja, precis. Har man otur kan sådant här ta fruktansvärt länge det är långtifrån säkert att de bara öppnar kontot igen. Jag hoppas såklart det ska gå bra för ts och att hon slipper krångla. 

Det ligger inte i bankens intresse att öppna kontot heller. 

Självklart ligger det i bankens intresse att öppna kontot.
Svar på tråden Banken har låst mina tillgångar