Inlägg från: Anonym (Optometrist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Optometrist)

    4-åring som ser dåligt?

    Crowding innebär att att bokstaven inte är separerad. Ibland kan barn se bokstäver om de får se bokstäverna avskärmade men inte om det är andra bokstäver runt. Det finns även syntavlor där man sätter in bokstaven som i en box (crowding) och då kan synskärpan sjunka jämfört med om de ser enbart bokstaven. 

    Ser barnet bättre med ena ögat än andra kallas det för amblyopi och det kan då hända att barnet får ha lapp för det bättre ögat för att träna upp synen på det sämre ögat.

    En exofori är en utåtskelning som kommer när man är trött. De flesta skelar när de blir trötta och behöver inte betyda något. 

    Jag ska kolla mina anteckningar senare om crowding för jag har lite luddigt minne om vad det innebär för synen och synutvecklingen, så jag återkommer.

    Är din som för tidigt född eller var han fullgången? Om han är för tidigt född bör han ju redan fått ögonen undersökta och då är det normalt att synen kan vara påverkad 

  • Anonym (Optometrist)

    Jag tror inte att medicinering påverkat hans syn, däremot vill de nog utesluta att inte svullnaden han hade på hjärnan påverkar hans synförmåga.

    Jag jobbar med vuxna så jag kan dessvärre inte svara på huruvida det går att göra något eller om det påverkar möjligheten att ta körkort. Jag skulle tippa på att körkortet är fullt möjligt men det är bara som jag gissar.

    Han är 4, hans synförmåga är inte färdigutvecklad än och det är möjligt att de träna upp vissa delar. Själva synskärpan utvecklas till ca 10 års ålder.

    Tänk som så att så länge du inte vet så är allt normalt (så försökte jag tänka när mitt barn utreddes för en kromosomavvikelse) och när du vet hur det ligger till så får du se vad du kan göra då.

    Du frågar vad de letar efter, det som också kan påverka effekten av crowding är CVI som står för Cerebral Visual Impairment, dvs att man fått en skada på hjärnan i fosterstadiet eller vid förlossningen. De kan få svårare att tolka synintrycket, detta är relativt vanligt hos prematura och prematura barn fungerar ju bra i övrigt och klarar sig bra i livet (skola, vänner osv) så oroa dig inte.

    Har du fler frågor bara fråga, jag kan kanske inte svara men jag söker gärna upp svar och hjälper dig tolka ord om du behöver - annars får du gärna uppdatera hur det går!

  • Anonym (Optometrist)

    Självklart, kan man hjälpa så ska man. Jag hoppas dock inte att mitt svar oroar dig, för det ska det inte... Du har världens finaste pojke och skulle han ha CVI så lär han sig hantera det och det är för honom det normala.

  • Anonym (Optometrist)

    Jag vet inte men jag tvivlar på det. De vill nog se att det inte finns något som avviker, men jag vet inte vad det skulle kunna vara. Skulle anatomin avvika så tycker jag att han inte borde se så bra bokstav för bokstav utan synen skulle vara mer nedsatt generellt.
    Vet du när ni får nästa tid till ögonmottagningen?

  • Anonym (Optometrist)

    Fast en skelning som påverkar samsynen gör att det blir svårare med båda ögonen ihop, inte vart öga för sig. Dem ska jag inte säga att då inte är fallet, men det är kanske inte den mest troliga förklaringen.

    Uppdatera gärna hur det går för er, även om jag själv inte jobbar med barn så är allt information och källa till kunskap guld värd! Lycka till och hoppas att ni får tid snart.

  • Anonym (Optometrist)

    Det låter som han använder kepsen fler att se med ett öga (han ockluderar ena ögat) och det kan vara för att han har olika bra syn på ögonen, set dubbelt eller bara en fixidé...

    Huvudvärk som kommer från ögonen kommer oftast fler än en gång/vecka och ofta byggs den upp under dagen. Huvudvärk som man vaknar med beror aldrig på ögonen 
    Hur ofta har han huvudvärk och var sitter den. Kommer dem när han gjort något särskilt?

    Synen utvecklas till man är ca 10 års så hans syn är inte färdigutvecklad, det finns tid kvar. 

    Min ena dotter hade problem med öronen och hörde inget innan hon var 3,5 och hon låg länge efter i talet men vid 7års ålder var hon ikapp. Nu är synen och hörseln/tal inte samma sak men det jag vill förmedla är att det finns tid och hjärnan är fantastisk så hans syn kan säkert bli bättre. Ev finns det synträning, beroende på vad problemet är.

    Har ni fått något besked om när ni ska tillbaka?


    Anonym (Mamman) skrev 2024-09-01 13:52:20 följande:

    Nej, det förstår jag också efter ditt tidigare inlägg och efter endel googlande. Men tanken var så från början. Att det var onödigt letande efter fel. 


    Men han har ju endel problem med huvudvärk (ca 1 gång i veckan ) och en sak som jag märkt på senaste tid. Det kan ju vara en fix-?idé? som egentligen inte är ngt. Men när han använder keps så sätter han alltid kepsen snett och över höger öga. Rättar man till kepsen så flyttar han ner den igen. Varför gör han så? 


  • Anonym (Optometrist)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-09-03 07:40:38 följande:

    Hmm, när han var liten gjordes ett extra hörseltest, där de mätte signal mellan hjärna o ljud??? Lite osäker. Men det tillhörde riskprogrammet från NEO. 


    Där var inga problem och han har varit tidig med tal och motorik. Dock lite senare med finmotorik. 


    Det är huvudvärk som sitter i pannan och ibland kräks han, så mer åt migrän 

    Ingen tid ännu? konstigt nog. 


    Får man fråga vad din dotters problem kom från? 


    Det visade sig att hon hade vätska bakom trumhinnan som inte dräneras. Hon har nu haft rör mer eller mindre konstant i 6 år, när de trillar ut behövs nya för då hör hon uruselt igen. Det jag ville säga är att hjärnan är fantastisk på att utvecklas, din son är långt ifrån färdigutvecklad och hittar de något så kan det ibland tränas bort. Annars finns det sätt att hantera hans problem, kanske behövs en linjal när han ska läsa för att minska "crowdingegfelten" Det finns de som jobbar mm ed detta var dag och kan hjälpa er om så är fallet.

    Jag skulle inte tippa på att huvudvärken och kräkningarna beror på ögonen. 
    Nu minns jag inte om de tagit bild på hans ögonbotten - men där kan de se om har högt tryck i hjärnan. Misstänker att de uteslutit det på annat sätt med tanke på hans historik. 

    Hade jag varit dig hade jag ringt ögonmottagningen, min dotter trillade mellan stolarna två gånger och kunde ha opererats tidigare om jag legat på - så var inte rädd att vara jobbig!
Svar på tråden 4-åring som ser dåligt?