Inlägg från: Anonym (Hilja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hilja)

Fiskar - hjälp!

Ja, vad ska jag säga. vårt barn fyllde år och in kommer farbror med fiskar. Jättemysigt visst. Men vi kan ju INGENTING om detta. Till fiskarna hade han något akvarieliknande men ingen pump filter eller allt vad som behövs. Bara en stor kub. 

snälla nån! Hjälp mig nu  Vad behöver jag införskaffa så att dessa fiskar (som barnen redan är enorm förtjusta i) får må bra hos oss. 

måste vi skaffa ett enormt akvarie? Det är 5 små fiskar. 3 små gula och två ännu mindre svart/randiga. Ingen aning om sort osv. de kan bli upp till 5-6 cm. 

de verkar pigga och glada där de är nu men vi måste ju ordna detta. Så hjälp snälla. 

• Svar på tråden Fiskar - hjälp!
  • Anonym (Hilja)
    Anonym skrev 2024-08-18 22:04:29 följande:

Fråga i en zoo- eller akvariebutik. Egentligen vill man kanske uppmana er att läsa på lite men att fråga i en affär är ju både snabbare och enklare. Traska in i en sådan imorgon och förklara läget.

Ska göra det men ville få lite input redan nu och också få någon uppfattning om hur ?snabbt? jag behöver agera då jag sitter i möten hela dagen imorgon och kan få svårt att komma loss. 
    Jag vet ju inget om sånt här Och hade troligtvis inte skaffat fiskar själv någonsin. Och hade jag gjort så hade jag gått förbi en butik. Frågat, köpt allt och gått enligt manual. 

nu vet jag inte ens vad det är för fiskar. blir osäker på om man ?får? ha de så som vi har de nu eller om den är tillräckligt stor för dem osv. ogillar att inte göra rätt och Vill göra rätt direkt haha. 

• Anonym (Hilja)
    Anonym skrev 2024-08-18 22:24:09 följande:
    Det är faktiskt rätt brådis, för att dra den korta varianten.
    Ni behöver få igång lite vettig vattenkvalitet och syresättning.
    Jag skulle absolut försöka skaffa lite grejor imorgon om det gick.

Ok. Får försöka se om jag hinner till lunchen eller om maken hinner. vi fick dessa under kvällen också så inte direkt så att man hann springa iväg och införskaffa saker innan de hann stänga. 

• Anonym (Hilja)
    Anonym (pop) skrev 2024-08-18 22:41:26 följande:

Be att farbrodern imorgon ordnar och betalar för all utrustning fiskarna behöver. Riktigt ogenomtänkt present och faktiskt rätt fult gjort om ni inte tidigare diskuterat att skaffa akvarium och varit på gång att göra det.

Håller helt och hållet med. Jag är inte direkt glad och hade det inte varit för att barnen blev såååå glada (de har aldrig yppat något om att vilja ha akvarium) så hade jag bett honom ta med sig de hem igen (han själv har ju inte bara ett utan två akvarium!). 

jag vet ju inte ens var jag ska börja. Förutom att gå till en butik och fråga då? men hade hoppats att det finns något enkelt ?barnens första akvarium? kit el liknande hehe

• Anonym (Hilja)
    Emala skrev 2024-08-19 01:56:30 följande:

Man ger inte bort djur i present till barn utan att man stämt av med barnets föräldrar först!   
    Gäller även fiskar, då akvarium behöver rengöras och fiskarna behöver mat, tillbehör osv.
    Jag hade blivit väldigt irriterad om han inte pratat med oss föräldrar först.
    Djur är ju vuxnas ansvar, även om man deligerar skötseln till barnen, så är det föräldrarna som får ta huvudansvaret.
    Känns inte som en genomtänkt present, brukar han vara impulsiv? 

Ja, jag håller fullständigt med. Nu är det ju inte det jag önskar diskutera (inget illa menat). Jag är inte direkt glad över detta men nu Är det som det är och jag vill försöka ordna med detta så bra som möjligt. Ja han är impulsiv. Ung och impulsiv. Vill väl men nja. Det blir många gånger fel. 

så, jag är helt enig med dig och sa det till honom också. Flertalet gånger! :/ och han förstod ju där och då men impulsiv osv? 

• Anonym (Hilja)
    Tow2Mater skrev 2024-08-19 01:13:26 följande:

Men om han har akvarium varför frågade du inte honom om vad du ska göra med dem?

för att jag inte direkt är superglad över att han gjort så här utan att diskutera med oss först. Så just nu vill jag inte diskutera med honom faktiskt. 

men hans snabba var att självaste akvariet är stort nog åt dem men typ grus etc och växter osv behövs samt pump osv. Behöver jag säga att han är impulsiv? han vill väl men det blir tokigt. Många gånger. 

• Anonym (Hilja)
    Anonym (Smart) skrev 2024-08-19 07:02:41 följande:

Smart av farbrodern. Jag kan tänka mig att han hade impulsköpt fiskar, sedan kollat upp och oj fy det här är ju skitmycket som skall göras. Inte haft hjärta att spola ner fiskarna, och då väldigt slugt gett dem till era barn och fattat att ni kommer lösa hans misstag utan döda fiskar på hans samvete. 

Förutom impulsköpet var det där så jäkla smidigt. Imponerande. Av en karl dessutom, de brukar inte kunna tänka så där i led som krävs. Well played !

Ja, så jäkla klantigt av honom. Jag håller med. Och är så irriterad på hela situationen. Men vill försöka göra det bästa av den nu. 
    som om jag/vi inte har annat att tänka på. Fasiken! 
Svar på tråden Fiskar - hjälp!