Service - allt beror ju på vad man är ute efter. Men det är ju inte långt till Kungsmässan ifrån något inne i stan. Jämnför med att bo i Gottskär eller Frillesås så är det en vindpust
Förskolor finns det hur många som helst. De allra flesta (alla?) är kommunala.
Skolor - vill ni ha plats på de privata dvs Nova (montessori) eller Vittra så bör ni redan stå i kö. Kommunala skolor ändrar sig från år till år. Arbetade en period inom skolvärden i ett område där högstadiet hade typ värsta ryktet i kommunen på den tiden (+20 år sedan). Efter ett rektorsbyte så blev samma högstadie det bästa i kommunen 3-4 år senare. Bara för att någon säger att skola X är dålig idag betyder det inte att det hinner ändra sig tills era barn går där. Det gäller nog alla skolor idag.
Ska man till Göteborg så är det ingen större skillnad om man bor nära Hede Station eller Kungsbacka station. Även Åsa har tåg mot Göteborg/Varberg. Bor man i Hålabäck eller Fors så är det nedförsbacke på morgonen och uppförsbacke hem
Har bott i centrala Kungsbacka ett par år och alltså det är ju inte större än att man är i centrum/Kungsmässan/biblioteket med 5-15 min cykeltur oftast beroende på vart man ska. (Bor man i Varla så tar det ju lite längre till centrum än om man bor i Hålabäck).
Småbarnsfamiljer finns det typ överallt. Däremot så är min erfarenhet att ungar inte springer runt på samma sätt idag som när vi var små. Tyvärr.
Närhet till natur - ja, det finns väl i alla områden. Östra Villastan är väl längstbort från naturen.
Komma ut på leden. Tja, eftersom utpendlingen är stor så är det nog likadant varsom i rusningstiderna. Vet fler och fler som sökt jobb i Kungsbacka efter ett par pendlingsår. Det händer ofta något på motorvägen i höjd med Kållered. Pendlen är bättre i så fall om det funkar med andra linjer i Göteborg (vilket det inte alltid gör).
Skulle säga att det inte spelar någon roll med Varla eller Hammerö i fallet med kopplingen till Göteborg. Skulle ni välja att bo i Vallda, Anneberg eller Fjärås skulle ni (nog) märka skillnad jämfört med stan. Men beroende på vart ni ska så är ju även de ändå bara 10-15 minuter bort i från Kungsbacka.
Det enda området jag inte tror jag skulle flytta till i Kungsbacka kommun oavsett om jag vore rik som ett troll eller fattig som en kyrkråtta, så skulle jag inte välja Onsala. Men det beror helt och hållet på Onsalavägen, inget annat. 50 väg över hela Onsala och mängder med trafik. Den vägen är ingen hit.