• Kaga

Vad skriver man på märknings lapparna till skolan, behövs fullständigt namn och telefonnummer?

Tänkte beställa  färdig trycka klisterlappar till kläderna. Funderar på om all info verkligen behövs. Känns utelämnande med fullständigt namn då man har lite ovanligare för och efternamn samt telefonnummer.

Funderar på antingen enbart förnamn med första bokstaven i efternamnet. Även om någon skulle heta samma så har de knappast samma klisterlapp. Men däremot svårare söka upp rätt ägare.

Eller enbart förnamn och efternamn utan tel? 

Eller förnamn med tel?

• Svar på tråden Vad skriver man på märknings lapparna till skolan, behövs fullständigt namn och telefonnummer?
  • Anonym (Em)

Telefonnummer är ju praktiskt när man har ett barn som ofta tappar bort saker. Jag har fått tillbaka många saker tack vare det! Sen är ju åtminstone förnamn praktiskt och kanske första bokstaven på efternamnet iaf, tex Kalle K. 

Jag har iofs lite svårt att se varför det skulle kännas så utelämnande att skriva även efternamnet. 

• Anonym
    Kaga skrev 2024-08-16 22:29:16 följande:

utelämnande

Hur tänker du nu? Kommer folk att gå och glo ner i kragen på ungarna men samtidigt inte veta vilken krage de glor i? Det tror jag inte.

Kommer det att vara praktiskt för kvarglömda eller förväxlade prylar? Det tror jag.

Kommer det att vara bättre att skriva typ "Nisse den Hemlige" eller "- Diskrete" eller nåt för att få tillbaka saker? Är det bättre att få tillbaka och få sina tillhörigheter avslöjade, eller att grejorna slängs och man förblir stolt och hemligt tittar på?
    Om det senare alternativt passar bättre - Spara pengarna och slipp köpa lappar.

• Anonym

Står det Nisse P och den enda i klassen som heter P äger dem så är det liksom ändå lite halvtydligt.

• Anonym (Mia)

Det beror på vilket syfte du har med märkningen.

Vill du bara kunna se vilken som är ditt barns av två jackor av samma modell så kan vilken unik lapp som helst duga.

Vill du att barnets lärare ska kunna se vem plagget tillhör, så räcker det med ett smeknamn eller förnamn.

Ska andra på skolan, förskolan, träningen kunna återbörda plagget så underlättar efternamn eller i varje fall en initial, om namnet är lite ovanligare.

Vill du kunna få tillbaka jackan som glömdes i parken eller på stan så är telefonnummer din bästa chans. Min kompis treåring villade bort sig på ett nöjesfält och snälla människor använde telefonnumret i jackan för att ringa upp pappan och återförena dem.

Nästa steg är airtags.Drömmer

• Jemp

Jag har gjort olika, har nu fullständigt namn+telnr. 

Har ni syskon som ärver?

• Fliselisan

Har för och efternamn på lapparna. Sonen börjar skolan nu och de vill gärna att det står klass också, Alltså Tex Pelle Persson FB.

Hoppade över att skriva klassen, vissa saker kanske passar nästa höst också, och då är det fel klass. Har skrivit med märkpenna i slutet av namnlappen, har sonen samma jacka nästa läsår klistrar jag i en ny lapp ovanpå.

• Anonym (Jo)

Jag har aldrig fått tillbaka ngt som jag tappat. Så tänk mer så att det blir lättare för dig och ditt barn att sortera ut sakerna i övrigtlådan på dagis. 

• Jemp

Ja just ja! En design eller färg som barnet själv känner igen (om hen inte kan läsa) är bra också.

• LaFontaine

Jag har för- och efternamn och mitt telefonnummer på lapparna. Lapparna är också alltid i samma färg, en skarp och avvikande.

Telefonnummer började jag med efter terrordådet på Drottninggatan. Något eller några år senare, var det ett reportage om den mormor/farmor som tillsammans med sitt ena barnbarn skadades. Det andra barnbarnet hamnade ensam på ett annat sjukhus, och genom lappen i jackan kunde de snabbt nå barnets föräldrar. Nu har barnen lärt sig att mitt nummer alltid står i jackor/mössor/skor och att de, om de kommer bort, ska söka upp en vuxen och be om hjälp med att ringa mig.

• Anonym (Lärare)

Skriv helst efternamn om plagget ska gå i arv och man vet med sig att man kanske inte uppdaterar med ny lapp 
    Inte alla som vet att Pelle är lillebror till Kalle. Ibland går plagg i arv till grannar, kusiner osv och föräldrar blir jätteförvånad över att man inte har koll på deras barns hela nätverk. Man kanske heller inte har tid att springa runt och kolla vems jackan är och en del vimsiga barn vet inte själva vad de äger.

• Anonym (Jupp)

Vi skrev förnamn, men då är våra barn ensamma med sina namn (nej, inga jättekonstiga namn, men inte de vanligaste). I efterhand inser jag att det hade varit smartare att skriva efternamnet, som de också är ensamma om, så hade vi sluppit märka om när plaggen ärvdes. 

Telefonnr känns onödigt. Troligen kommer ingen att ringa er för en borttappad vante ändå. Pedagogerna har inte tid att sitta och ringa till alla föräldrar vars barn lämnat varma tröjan på skolgården. På mina barns skola kan det ligga tjugo tröjor på staket och bänkar efter att alla gått hem (vi ser det när vi är där och leker kvällstid). 

• MsM84

Jag kör efternamn + telnr. funkar för syskonen och har blivit uppringd när en jacka var kvarglömd. Även bra om barnet kommer bort. Dock är det inte all personal som vet barns efternamn så det är inte alltid optimalt. Men good enough för oss, saker brukar hamna rätt såsmåningom.

• Anonym (Jupp)
    MsM84 skrev 2024-08-18 10:12:42 följande:

Jag kör efternamn + telnr. funkar för syskonen och har blivit uppringd när en jacka var kvarglömd. Även bra om barnet kommer bort. Dock är det inte all personal som vet barns efternamn så det är inte alltid optimalt. Men good enough för oss, saker brukar hamna rätt såsmåningom.

Ah, du har blivit uppringd alltså! Vad bra! Det trodde jag var en utopi att någon skulle göra. :) Det ligger ju så himla mycket barnkläder strösslade på skolgårdar och lekplatser. Vem var det som ringde? 
  • Anonym (Lågstadielärare)

Kolla med skolan vad de föredrar! Jag jobbar på en stor skola, och vi vill att föräldrarna skriver förnamn och klass. Efternamn är också bra, men klass är superviktigt, eftersom personalen i ena änden av skolan inte har koll på vad barnen heter i andra änden. Och om regnbyxorna passar även nästa år vet läraren i den klassen vad barnen i klassen bredvid heter, så det gör inget om det står 2B även när barnet bytt till 3B. 

• MsM84
    Anonym (Jupp) skrev 2024-08-18 10:20:45 följande:
    Ah, du har blivit uppringd alltså! Vad bra! Det trodde jag var en utopi att någon skulle göra. :) Det ligger ju så himla mycket barnkläder strösslade på skolgårdar och lekplatser. Vem var det som ringde? 
    Det var en jacka som var kvarglömd på ett ställe som lekland eller liknande.
Svar på tråden Vad skriver man på märknings lapparna till skolan, behövs fullständigt namn och telefonnummer?