10 åring tror på tomten
Varör har du tagit över pappans roll??
Varör har du tagit över pappans roll??
Jag undervisar mina lågstadieelever om Big bang, evolutionen, osv. Oftast får jag någon fråga om hur det stämmer med Bibeln/Koranen, och svarar då att vetenskapsmännen har kommit fram till att det är som jag berättar, men att ordningen är samma som i religionen. Där står det i och för sig första dagen, andra dagen, osv, men jag tänker att de kanske menade typ "det första som hände, det andra som hände, osv". Det brukar alla tycka är ok förklaring.
Angående de första människorna, säger jag att ingen kan ju veta vad de hette, och att det är svårt att avgöra vilka som "gills" som människor. Då tar jag fram några bilder vi pratat om tidigare, och de får säga vilken de tycker. Australipithecus gills alltid som apa enligt dem, och neanderthalarna som människor, men däremellan tycker de olika, och förstår hur svårt det är att säga vilken som var den första människan.
Jag brukar också säga att människor som tror på Gud ju tror att Gud påverkar indirekt, och då skulle det ju kanna vara han som gjorde att det faktiskt blev så att några djur gick upp på land, att några apor blev bra på att använda redskap, osv.
Sorry för långt(rörigt svar, men de här resonemangen har fått alla elever att förstå, ingen har blivit sur, och alla föräldrar nöjda!
Tow2Mater,
det tror jag absolut inte jag har gjort. Däremot har jag tagit på mig rollen som extramamma varannan vecka när han bor hos oss och behöver de vuxnas kärlek och omvårdnad.
Vill du utveckla hur du kom fram till den slutsatsen? Har inte en dömande ton i min fråga, mer av ren nyfikenhet.