Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?

OlleSQ skrev 2024-08-14 09:08:32 följande:

Låter som de är vuxna och kan bete sig som vuxna mot varandra och med tanke på 3 gemensamma barn så är det väl inget direkt konstigt även om barnen börjar bli stora. Alla som är ex är inte förbannade på varandra utan många kan umgås som normala vuxna och utan att det finns känslor.

Jag och mitt ex kan umgås som normala människor men han har inte nycklar till mig, har aldrig haft och jag har aldrig haft nycklar till honom eller till dotterns farmor där dottern också har varit mycket (nu är hon nästan vuxen) fast vi har jättebra relation. Jag tycker faktiskt det låter ganska ovanligt  , man måste inte ha nyckel till sitt ex bara för att ens barn är där. Visst om båda vill det men det är verkligen inget vanligt vad jag vet, aldrig hört talas om nån som har så.
    Min nuvarande särbo / yngsta barnets pappa har nyckel till mig men om vi skulle göra slut skulle jag nog be honom lämna tillbaks den. 

Är det en nödsituation och något av barnen är där själv och inte kan öppna på grund av att han eller hon är sjuk eller skadad så ringer man väl polis eller ambulans , man kan inte kräva att få nyckel till sitt ex av den anledningen.. det låter mer som något sjukt kontrollbehov om man kräver det. 

• Anonym (Jag)
    Lynx123 skrev 2024-08-14 17:56:35 följande:
    Barn blir sjukt. Barn är försvunnet. Barn har låst sig inne och hittar inte nyckeln. Varsågod. ;)
    Polis, ambulans. Varsågod :)

Alla gör väl som de själva vill men jag skulle inte vilja att mitt ex som jag har barn med skulle ha nycklar till mig. Och vi är vänner. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-15 16:28:26 följande:
    Visst ja, jag glömde ju att både polis och ambulans har nycklar hem till folk.  Och barn vill ju hellre tröstas av okända människor än sin egen förälder när något hänt. 

Är du seriös? Behöver de bara tröstas kan de ju öppna dörren själva. De är 10 år och tonåringar. Nu pratar vi alltså om en situation där de inte kan öppna dörren själva och då måste de vara väldigt allvarligt skadade eller sjuka. Vet du vem man behöver ringa då iallafall? Jo , ambulans och / eller polis. De bryter upp dörrar om de inte kommer in, det hoppas jag att du vet. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (F) skrev 2024-08-15 23:46:12 följande:

Självklart får mitt ex fortsätta ha nyckel hem till mig, vi litar på varandra.

Mycket okontrollerad svartsjuka/kontrollbehov i tråden tydligen.

Du får jättegärna förklara hur jag är svartsjuk / har kontrollbehov för att jag inte tycker att jag behöver ha nyckel till mitt ex (pappan till min äldsta) och inte vill att han har nyckel till mig :) Låter mer som att någon som kräver att få ha nyckel till sitt ex har ett sjukt kontrollbehov.

Min nuvarande partner som är pappa till min yngsta har inga barn sen innan så jag är inte i TS situation och skulle inte kunna hamna i den med honom. Så nej det handlar inte om svartsjuka. Alla gör ju som de vill men det är inget konstigt alls med att inte vilja att ens ex ska ha nycklar till ens hem. 

Att folk tar upp exempel när det är en nödsituation och barnen inte kan öppna är märkligt också för normala människor ringer väl ambulans om det har hänt något så allvarligt. Det är ingen ursäkt att kräva att få ha nycklar till sitt ex. Och nej jag och mitt ex är inte ovänner alls, skulle ändå tycka det kändes fel om han kunde gå in i min lägenhet närsomhelst. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-15 17:33:12 följande:
    Fast det är ju mkt smartare att även den andre föräldern kommer dit. 
    Den andra föräldern kan komma dit (eller till sjukhus) utan att ha nycklar i en sån situation. Vi pratar alltså om en situation när en tonåring är så skadad eller sjuk så att han eller hon inte kan öppna dörren själv åt föräldern  , då SKA ambulans komma dit så nej det är ingen ursäkt att exet måste ha nyckel. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (för) skrev 2024-08-16 09:36:28 följande:
    TS har all rätt att tycka att upplägget inte är okej för henne. Men att uttrycka vad som är normalt? Där går man ju lite för långt om man tror att ens åsikter är nåt slags fakta som kan appliceras allmänt. 

Normalt vet jag inte men jag har aldrig hört talas om nån som har det upplägget. Alltså aldrig.. förrän nu. Så då drar jag ändå slutsatsen att det verkar ganska ovanligt.  Visst om det funkar för alla men det gör det ju inte i det här fallet. Jag tyckte inte man kan kräva att få ha nycklar till sitt ex och jag tycker inte man kan förvänta sig att ens nya partner måste vara ok med att exet har nycklar. Vill man absolut ha det så och struntar i vad partnern tycker kanske man får låta bli att dejta någon ny. 

Tvärtom är det de som försvarar exet som håller på och kallar andra och TS svartsjuka med kontrollbehov osv.
    Jag har som sagt aldrig varit i TS situation, pappan till min yngsta som jag är tillsammans med nu har inte barn med någon sen innan. Men jag skulle inte vilja att mitt ex som är pappa till min äldsta hade nycklar till mig och jag är ganska säker på att han inte skulle vilja att jag hade nycklar till honom. Tanken känns faktiskt helt främmande för mig. Och vi är absolut inte ovänner. 

Svar på tråden Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?