Inlägg från: Anonym (Anonym signatur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym signatur)

Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?

Om du och din kille bor ihop är det, enligt mig, inte ok! Då är det ERT hem och de barn och vuxna som bor i hemmet har självklart nyckel, men inte ex! 

Ex. må vara föräldrar till barnen men har inget i ert hus att göra med egen nyckel/barnens nyckel. Respekt kallas det!! Man går inte in i någon annans hus. Behöver man hämta/lämna nåt löser man det med kommunikation/planering, därav blir nyckel överflödig. 

Vill man portionera ut extranycklar som nån slags back up utifall det händer nåt när man är borta väljer man tex dina/din killes föräldrar, syskon, nära grannar osv. Inte ex. 

Bor du och din kille inte tillsammans så gör han som han vill. Flyttar ni ihop får ni resonera fram gemensamma regler som funkar för er båda. 

OBS. Detta är min åsikt och såhär har vi det. Funkar bra!

Anonym (Mia) skrev 2024-08-14 08:33:46 följande:

Som säkerhet, om det yngre barnet tappar sin nyckel t ex, och inte de andra kan hjälpa till. 

Ser inga problem med det, så länge det inte missbrukas. 

Och då tycker du att det är ok att exet tar sin nyckel och går in i killens hem när han är borta? Skulle aldrig hända hos oss! Då har man gått över en gräns?

(självklart kan det dyka upp situationer men då får väl föräldrarna PRATA med varann och lösa det, inte gå in i varandras hem utan lov). 
    Lynx123 skrev 2024-08-14 09:36:22 följande:

Säkerhetsgrej. Om du hade barn i ett hus eller en lägenhet, oavsett vems bostad det var, så skulle väl du också vilja ha tillgång dit?

Nej, det vill jag inte. 

Har man valt att separera så har man. Mitt ex och jag är inte ovänner på något sätt och har en god relation kring våra barnen. Men nyckel till varandras hem där det på båda ställen finns en bonusförälder/bonusfamiljer också? Nääää, det är att gå över gränsen! Skulle aldrig ta barnens nyckel och gå in i nån annans hem. 

LaFontaine skrev 2024-08-14 14:53:00 följande:
    Så du hade tänkt samma sak om den extranyckeln låg hos hans mamma, hans bästa vän eller hans förra chef?
    Varför skulle hon ha tänkt samma? Det är väl en j-la skillnad på mamma, bästa vän, förra chef och ex!!

Ett ex är ett ex, punkt slut. Har man gått vidare så har man. (Behöver inte vara ovänner för det men life goes on?). 
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2024-08-14 14:56:42 följande:
    Varför skulle hon ha tänkt samma? Det är väl en j-la skillnad på mamma, bästa vän, förra chef och ex!!

Ett ex är ett ex, punkt slut. Har man gått vidare så har man. (Behöver inte vara ovänner för det men life goes on?). 
    Och det har INGET med svartsjuka att göra. Bara rimlighet och respekt. 
    Lynx123 skrev 2024-08-14 14:46:35 följande:
    Handlar inte om det. Om pappan av ngn anledning inte är hemma och det händer något med barnen måste ju deras mamma kunna ta sig in. Inte konstigare än så.
    Nyfiken, kan du ge några exempel då det är nödvändigt för exet/mamman att behöva ta sig in i huset?
Svar på tråden Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?