• Miloochtoby

Matschema och mat för 1 åring?

Jag vet att det finns många artiklar om detta och jag har läst i månader. Hur ofta äter din ettåring och vad äter  under dagen? Nör dricker de ersättning, hur mycket o hur ofta?  Hur är vikten och längden? Ger ni  något att hålla i handen o äta utöver huvudmåltiderna och mellanmålen? 

Jag har en ettårig dotter. Vi var under dietist- och logopedkontroll i 6 månader, men nu är vi inte det längre. Hon vill inte äta mycket och har inte gått upp i vikt eller vuxit på längden de senaste tre månaderna heller. Jag börjar bli orolig. 

Gärna några matförslag som bebisar gillar att äta också? Tack 🙏🏻

• Svar på tråden Matschema och mat för 1 åring?
  • Miloochtoby
    Miloochtoby skrev 2024-08-13 21:01:13 följande:
    Matschema och mat för 1 åring?

Jag vet att det finns många artiklar om detta och jag har läst i månader. Hur ofta äter din ettåring och vad äter  under dagen? Nör dricker de ersättning, hur mycket o hur ofta?  Hur är vikten och längden? Ger ni  något att hålla i handen o äta utöver huvudmåltiderna och mellanmålen? 

Jag har en ettårig dotter. Vi var under dietist- och logopedkontroll i 6 månader, men nu är vi inte det längre. Hon vill inte äta mycket och har inte gått upp i vikt eller vuxit på längden de senaste tre månaderna heller. Jag börjar bli orolig. 

Gärna några matförslag som bebisar gillar att äta också? Tack 🙏🏻

Har ni barn som inte vill äta och går på förskolan? Hur hanterade ni det? Min dotter slänger maten och vill sedan gå upp från matstolen. Hon ska börja förskolan i oktober.
  • Anonym (I)

Mitt första barn åt
    frukost:gröt
    mellanmål:frukt
    lunch: samma som oss eller tex blodpudding
    mellanmål: tex macka med leverpastej 
    middag: samma som oss
    ev gröt på kvällen

Han följde kurvorna fint. Åt bra själv både med händer och gaffel. Han åt typ allt utom lök.

• septembermamma2022

Vi ammade fortfarande när dottern var 1 år, slutade vid 1 år och 3 månader.

Oftast ammade hon när hon vaknade.
    Sen åt hon sempergröt (berikad) med fruktsmak.
    Sen 1-2 amningstillfällen på fm som mellanmål.
    Lunch olika typer av lagad mat.
    Amning 2-3 ggr under em.
    Kvällsmat blev oftast sempergröt, ibland lagad mat.
    Sen amning innan sömn.

Hon växte så det knakade på längden men vikten stod still eftersom hon börjat gå. Tappade en kurva i vikt runt den åldern (hon hade två hakor som bebis och var jätteknubbig) och stabiliserande sig sedan på kurvan under och började gå upp igen vid ca 18 månader.

Svar på tråden Matschema och mat för 1 åring?