Anonym (Göran 1967) skrev 2024-08-14 19:25:23 följande:
Av egen erfarenhet så är det så här?..
engagerar man sig och diskuterar samhällsproblem blir man obekväm.
de flesta som engagerar sig kritiserar inte den egna organisationen. De som har viktiga befattningar och höga poster är trogna systemet annars kommer man inte upp till högre nivåer.
det gäller alla organisationer. Så nä jag tänker inte engagera mig igen aldrig någonsin.
politik facket hyresgästföreningen osv nej nej nej.
lönlöst.
Tråkigt att du känner så. Du är inte ensam. Har själv känt av detta om än inte så påtagligt. Har en liten fundering kring detta. Är det kanske så att när det är tyst på golvet så kommer den kritik som borde ha kommit därifrån förflyttats till någon person lite högre upp som agerar klagomur och därefter ensam får framföra kritiken. Det är inte självklart att man får den uppbackning som krävs för att man ska kunna framföra kritiken. Då är det lätt att kritiken bara viftas undan.
Det är lite det här jag vill prata om. Att kritiken som kommer inte backas upp av dem som borde engagera sig i frågan. När man är förtroendevald i en organisation måste man få uppbackning från de människor man representerar. Idag gnäller man vid fikabordet men när det väl kommer till kritan så vill man inte stå för det.