Inlägg från: Anonym (Bliven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bliven)

Sluta gnälla. Engagera er istället

Anonym (Arbigga) skrev 2024-08-13 15:01:30 följande:
    Med gnäll menar jag,

Allt var bättre förr.
    Ingenting fungerar i Sverige.
    Vi kommer att gå under
    Sveriges ekonomi kommer att raseras
    mm

Det handlar inte om att komma med kritik. Att ha ett kritiskt tänkande, att ifrågasätta är sunt och välbehövligt. Men när man bara gnäller och inte kommer med egna alternativ är det bara väldigt irriterande.
    Jag håller med, den sortens gnäll är så otroligt destruktivt.

Ganska ofta kan gnället bero på personen själv, men flyttas bort och personen som lider får det att handla om att andra ska ta ansvar för denne. (Behöver inte ens vara människor med eget incitament ens)

Ibland kan gnället handla om dubbelbestraffning av någon (grupp) ett sätt att på ett toxiskt sätt sprida missnöje.

Ibland kan gnället kombineras med "lätta" lösningar, såsom att om alla invandrare försvinner från Sverige så kommer (infoga valfri åsikt här) att bli bra.

Dvs helt orimliga saker där det eviga gnället får första platsen, i stället för att se problematiken från ett här och nu-perspektiv, och vad som kan göras, vad personens egen del är i det hela.
  • Anonym (Bliven)
    Tukt skrev 2024-08-13 15:59:45 följande:
    Där håller jag såklart  med dig. Men frågan är om den gruppen är förmögen till något annat än att just gnälla. Och så har det ju alltid varit. Det som skiljer är ju att de fått så mycket mer "yta" att sprida sitt gnäll på.
    Jag tror att dessa människor har kapacitet att kunna förändras. De behöver bli medvetna om att sitt beteende.
  • Anonym (Bliven)
    Postman skrev 2024-08-13 17:58:58 följande:
    Många nysvenskar läser helt andra nyheter än oss infödda + att de inte har gått i skola med samma allmänbildning. Vi har många nationaliteter på min arbetsplats och man baxnar ibland vad de kan vräka ur sig. 
    Ovan är ett exempel på gnäll.
  • Anonym (Bliven)
    Anonym (Mandel) skrev 2024-08-13 20:42:52 följande:

Är inte det typiskt svenskt att gnälla? Nu ska vi skapa en gnälltråd som handlar om gnäll. 

Sen så ska gnället bortförklaras på invandrarna.
  • Anonym (Bliven)
    Anonym (Göran) skrev 2024-08-13 21:36:30 följande:
    Vilka är det som säger att "vi kommer gå under"?

När vi har dagliga skjutningar, laglösa bostadsområden, klankrig, stenkastning mot blåljuspersonal, balkongflickor osv ligger det väl något i att allt var bättre förr, eller?

Allt var såklart inte bättre förr. ,em mycket.
    Gnäll
  • Anonym (Bliven)
    Postman skrev 2024-08-13 21:26:48 följande:
    Anonym (Bliven) skrev 2024-08-13 21:13:20 följande:
    Sen så ska gnället bortförklaras på invandrarna.
    Inte alls om du menar mitt inlägg. Det var svar på din fråga om svenskar håller på att fördummas. Exemplet var från min arbetsplats, säger inget om hur det är i övrigt. Jag gnällde inte heller, det var ren fakta jag skrev. 
    Det var inte jag som skrev att svenskarna fördummas. Du väljer att lägga över en fördumning på invandrare på din arbetsplats = gnäll
    -pålagt på en grupp=problemet är ur världen
  • Anonym (Bliven)
    Postman skrev 2024-08-13 21:50:35 följande:
    Nej du fultolkar nu. 
    Vad är så intressant och bidragande gällande ditt gnäll över dina invandrarkollegor då?
  • Anonym (Bliven)
    Anonym (Göran) skrev 2024-08-13 22:08:41 följande:
    Ja, du har nog rätt. En skjutning om dagen får man ta, det hade vi redan på 70-talet, men vi pratade inte om det då.

Det är bara dumma SD som vill då oss tro något annat.

Glöm ganla trygga Sverige därför det har aldrig funnits något sådant!
    Du är en av de största gnällspikarna på forumet, finns det något du inte gnällt över (förutom sd då förstås)?
  • Anonym (Bliven)
    Postman skrev 2024-08-13 22:14:56 följande:
    Att de gnäller för de förstår inte och du gnäller nu för du tycker att jag gnäller. Egentligen är du nog största gnällspiken för du har gnällt i alla dina inlägg, förutom fultolkningen förståtts. 

Invandrarna på din arbetsplats förstår ingenting. 

fultolkar jag dig nuigen? Du måste ju ha något att gnälla över.

• Anonym (Bliven)
    Postman skrev 2024-08-13 22:23:02 följande:
    Ja du fultolkar igen. Att de inget förstår är dina ord, inget jag har uttryckt. 
    Du använder säkert ordet fultolkning så fort du saknar något vettigt att säga, lirar bra med din gnällighet. 

Undrar hur dina invandrarkollegor betraktar dig egentligen, 'åh nej, nu startar han gnället återigen' 
  • Anonym (Bliven)
    Postman skrev 2024-08-13 23:02:12 följande:
    Nu både fultolkar du och gnäller. 
    Du överanvänder "fultolkning"
    och satans gnällig är du också.
    Det här är säkert ytterligare en "fultolkning" enligt dig, stackare.
  • Anonym (Bliven)
    Anonym (Arbigga) skrev 2024-08-14 16:52:28 följande:
    Visst är väl mänskligt att gnälla ibland men VARFÖR försöker man inte göra någonting för att rätta till det man gnäller över. Man försöker inte hitta bättre sätt eller alternativa lösningar.

Det är alltid någon annan som ska fixa problemet.  Vi har blivit ett land av "på rumpan sittande", gnällande och en aning bortskämda medborgare.
    Jag läste en tråd där någon gnällde över att någon skrivit en artikel om raggningstips för män. Det var tydligen fel och synd om män pga det. Personen kunde inte svara på om han ville att det skulle skrivas en liknande artikel riktat till kvinnor utan om han ville att såna artiklar inte skulle skrivas överhuvudtaget.

Han ville enbart gnälla på kvinnor och att det skulle tyckas synd om män. Den sortens psykologi handlar om offermentalitet.
  • Anonym (Bliven)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Victim_mentality

A victim mentality may manifest itself in a range of different behaviours or ways of thinking:

Identifying others as the cause for an undesired situation and denying a personal responsibility for one's own life or circumstances.[5]

Attributing negative intentions to the offender.[4]

Believing that other people are generally more fortunate.[6]

Gaining relief from feeling pity for oneself or receiving sympathy from others.[7]

It has been typically characterized by attitudes of pessimismself-pity, and repressed anger.[8]

• Anonym (Bliven)

People with victim mentality may also:

exhibit a general tendency to realistically perceive a situation; yet may lack an awareness or curiosity about the root of actual powerlessness in a situation,[9]

display entitlement and selfishness[10]

become defensive, even when others try to help[11]

be categorizing: tending to divide people into "good" and "bad" with no gray zone between them.[5]

avoid taking risks[12]

exhibit learned helplessness[13][14]

be self-abasing[15]
  • Anonym (Bliven)
    Anonym (Göran 1967) skrev 2024-08-14 19:25:23 följande:

Av egen erfarenhet så är det så här?..

engagerar man sig och diskuterar samhällsproblem blir man obekväm. 

de flesta som engagerar sig kritiserar inte den egna organisationen. De som har viktiga befattningar och höga poster är trogna systemet annars kommer man inte upp till högre nivåer.  

det gäller alla organisationer. Så nä jag tänker inte engagera mig igen aldrig någonsin. 

politik facket hyresgästföreningen osv nej nej nej. 

lönlöst.  

Vad menar du? Ska gnället generera att någon annan tar hand om det som stör dig då?

offermentalitet involverar lärd hjälplöshet som du uppvisar här.
  • Anonym (Bliven)
    Tukt skrev 2024-08-14 21:41:18 följande:

Det finns väl som så ofta fler faktorer som påverkar sådant här. 
    Generellt gnäll börjar ofta i människors känsla av att vara generellt maktlösa. En sådan känsla är svår att hantera och övergår ofta i ett "vi och dom", där man själv är den som drar det kortaste strået. Då blir det lätt ett ospecifikt gnäll och raljerande av typen "det vet man väl hur dom är".

Det skiljer sig inte nämnvärt från hur det alltid varit. Men en ny faktor är att människor är allt mer vana vid att få saker precis som dom vill ha det.
    Vi lever i ett samhälle där ganska många behov ligger bara en knapptryckning bort. Och då är det lätt att det blir frustrerat över de få saker man inte har kontroll över.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Learned_helplessness

känsla av maktlöshet kan vara bara en känsla, och då kan man fundera över faktorerna som skapade den här maktlösheten.

Experiment med hundar och elstötar har gjorts där hundarna till slut låg och gnydde av smärta trots att dom lätt hade kunnat ta sig ur situationen.

Eller som för vissa, projicera känslan på någon annan, gärna en grupp människor.

• Anonym (Bliven)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-15 12:17:13 följande:
    Det klart att man kan diskutera konstruktivt och försöka hitta lösningar, men det är ju inte alltid det går. Hur löser gemene man det skenande gängvåldet? Klimatkrisen? Rysslands krig i Ukraina? Ska man inte kunna vara negativ till sånt utan att det gallas gnäll? Eller måste man gå ut och ställa sig på barrikaderna så fort man är missnöjd är en fråga?

Jag gillar inte gnälliga personer, men jag tror att du och jag har olika syn på vad som är gnälligt, samt kanske olika toleranströskel för gnäll.
    snacka om hur man löser saker är inte gnäll.
  • Anonym (Bliven)
    Anonym (.) skrev 2024-08-15 14:39:53 följande:
    Gemene man behöver inte lösa dessa kriser och ingen förväntar sig att de gör det. Men att dag efter dag gnälla över det, vad syftar det till? Varför inte bara prata om det på ett sakligt sätt, varför gnälla? Och är man orolig och mår dåligt över det så sök hjälp.
    Så gjorde en bekant. Han var orolig över krig. Han pratade med psykolog för att hantera det. Han var inte gnällig alls.
Svar på tråden Sluta gnälla. Engagera er istället