• Augustilejon

    BIM September 2024

    Hej! 
    Efter att ha följt med i bakgrunden några trådar hoppar jag nu också in :) 

    Första barnet, 6:e försöket, BIM 20/9. Jag kartlägger med sekret och temp, har nyligen gått över till att tempa med Tempdrop. 

    Håller alla tummar för oss! 


    1/9 - Sucken
    7/9- Siripiri, (2a försöket i år, 3e totalt) 
    8/9 - knyttets
    13/9 - Sandtrollet
    15/9 - Anonym (Sladdis2025)


    17/9 - TrueResolution
    18/9 - Froglet
    20/9 (ungefär - har oregelbunden ÄL) - EJT (vet inte vilket försök, vi har försökt i 1,5 år och två missfall i bagaget) 
    20/9 - Augustilejon
    27/9 - Heybae ( inte helt säker, har oregelbunden cykel)
             - Nanathalie 
  • Augustilejon
    Siripiri skrev 2024-08-25 08:13:37 följande:
    Dag 10 som man skulle enligt instruktionerna, har vanligtvis en cykel på 26 ibland 27 dagar ☺️ 
    får väl göra de.. men så frustrerad😫 igår tyckte jag att det kändes ganska vattning där nere men får väl se på testerna idag. Jag kör ju bara med såna billiga stickor😎 köpte från apotea, dem kanske inte är så bra 🙃 verkar ju finnas olika kvalite på dem.. 

    Sen undrar jag om man kan förlänga sin cykel genom att man bättrar på den med diverse tillskott och sluta dricka kaffe osv, samt typ inte tränat denna veckan, någon som vet?! 
    Ja, tänker jag! Däremot tror jag att det kan vara svårt att säga hur snabbt förändringar kommer ha effekt, det kan nog vara olika från person till person. Och förändringarna kan ju också påverka olika delar av cykeln, t ex att ägglossningen kommer igång tidigare för att det finns tillräckligt med sömn och vila och näringsämnen, (och att cykeln därför totalt blir kortare) eller att cykelns andra halva, lutealfasen, blir längre för att man stressat mindre, minskat på koffein etc. 

    Och tiden innan ägglossning lägger man ju grunden för hur det ska utvecklas, så alltid bra att stötta med det du skriver! 
  • Augustilejon
    clarababa skrev 2024-08-26 13:16:58 följande:

    Hej jag hoppar också in här.
    Jag hade ägglossning igår och detta är nu vårt fjärde försök till syskon till vårt 2022 barn som blev till på första försöket. Jag liksom förväntade mig att det skulle vara lika lätt när man väl ville bli gravid igen och går sönder varje månad mensen kommer...

    Jag är nyss hemkommen från gynekologen och allt såg bra ut där nere. Fick dock progesteron utskrivet på grund av mina korta lutealfaser på 11-12 dagar. Ska redan börja denna cykel med tabletterna och hoppas att de hjälper.
    Är det någon här som har erfarenhet av progesterontabletter?

    BIM blir då 13/9, lägg gärna till mig i listan :)

    Jag håller tummar och tår för att det blir många plus i september!


    Förstår, och delar känslan! Här har jag gått hela livet och varit rädd för att bli gravid! För oss är det sjätte försöket. Försöker tänka att det är många faktorer som ska klaffa, att det tar i genomsnitt 7 mån osv... Men det är ibland lättare att tänka än att känna... 

    Har inte tagit progesterontabletter, hoppas någon annan kan hoppa in och svara :) 
  • Augustilejon
    Froglet skrev 2024-08-28 13:54:55 följande:

    Är lite vilse i min cykel. 


    Tog ut min kopparspiral vid förra ÄL Nu har jag haft min första mens efter det och den liksom bara forsade ut på två dagar! (Har med kopparspiralen varit typ 5-6 dagar.) Tror ni det påverkar nästa ÄL? Eller ska jag börja testa enligt prognosen ändå? 


    Så nytt alltihop, men superspännande :) 


    Jag tog ut kopparspiral i våras och har haft samma upplevelse med mensen som du, att den är kortare (och att jag inte har lika ont!). Har dock inte märkt någon skillnad på cykellängd, så röstar för att du ska testa enligt prognosen ändå! Tänker också att det känns rimligt i linje med att kopparspiral inte har samma effekter som hormonella p-medel. Men den kan ju ha effekter ändå, och som alltid är väl allt sånt här väldigt individuellt :) 
  • Augustilejon
    Anonym (Myggan89) skrev 2024-08-31 12:57:44 följande:

    Nu kommer ett ev lite annorlunda inlägg.. hur känner ni inför gravidbesked runtom er? En av mina närmsta vänner berättade precis att hon väntar sin tredje. Jag väntar fortfarande på min första 💔 alla nära vänner vet att jag längtar och att vi kämpar och är OTROLIGT förstående och osjälviska. De tar alltid mina känslor i beaktning, nästan mer än de borde.. men det blir tyvärr inte lättare för det. 


    Jag känner mig så FRUKTANSVÄRT utanför. Utanför den här världen som det innebär att vara förälder. Jag känner mig misslyckad. Det känns som folk runtom kring tycker synd om mig och att vekanta som inte känner mig så väl funderar varför inte jag har barn. Jag känner mig omsprungen och tvingas ständigt glädjas åt ALLA andra fastän jag går sönder varje dag. Jag stålsätter mig för babyshowers, för gravidmagar och för barnvagnar VARJE dag. Och det känns verkligen som alla runt mig är gravida. Liksom till och med min frisör idag hade en kula och överallt ser jag bara kulor på magen. 


    Jag vet inte om jag orkar mer. När blir det min tur? Och hur gör ni med eventuella liknande känslor? 


    Sorry för långt och blottande inlägg. Hoppas okej och hoppas nån förstår ❤️


    Förstår också! Funderar mycket på hur det där med vänkretsen spelar roll. Bland gymnasievänner är jag sist ut (flera har två barn) men bland vänner som jag umgås mest med nu är det ingen annan som har barn. För mig har det hjälpt att kunna "zooma ut" lite från mina sammanhang, att liksom se att normerna kan vara ganska olika även om man är jämnåriga, man har valt att prioritera olika saker osv. 

    Jag försöker tänka att ett gravidbesked inte minskar sannolikheten för att det ska funka för oss snart, till och med vända det: "skönt, det funkar för andra, då ska det mycket till för att det inte snart ska funka här med" 

    Men tror också det är viktigt att tillåta sig att vara ledsen! 
  • Augustilejon
    Sucken skrev 2024-09-01 06:57:57 följande:

    Idag är det bim och jag tror tyvärr att mensen kommer komma trots att jag fick ett plus tidigare. 😫 Har ju haft en känsla av att det inte kommer att gå vägen och med dagens temperatur tror jag att det stämmer. Vi får se om mensen dyker upp sen.. 


    Åh, man vill ju bara att tempen ska hålla i sig! Har du haft känsla att mensen är på väg nu i dagarna innan? 
  • Augustilejon
    mothertotwo skrev 2024-09-01 17:43:41 följande:
    Ja den kan bli väldigt jobbig. Jag passar gärna på att sova lite längre på helger. Speciellt när barnen själv sover lite längre.

    På vardagar vaknar jag redan klockan 5-6 tiden. Men fungerar det med en örontemp eller vad använder ni er av för temp?
    Det behöver vara en termometer med två decimaler (sök på termometer för baskropps-temperatur så borde du hitta rätt). 

    Sen kan man tempa oralt, vaginalt eller i armhålan. Vaginalt ger nog jämnast temp, men jag tar temp i munnen.  

    Jag brukar ta sovmorgon på helgen men i så fall notera det och inte räkna med de temperaturerna. Tempen kan också påverkas av att man lägger sig sent, är på resande fot, dricker alkohol etc, så bäst är att notera sånt för att då kunna se när det verkligen är en stigning pga ägglossning och inte på grund av störning.

    Nu kanske det känns mycket men bara kom igång och gör så gott du kan :) Konton som Fertilitetskoll och Vulverine på instagram har mer tempinfo! :) 
  • Augustilejon
    BIM-lista september (kopiera gärna och lägg in ditt datum så följs vi åt!) 
     
    1/9 - Sucken (+)
    1/9 - Angermanlandskan (-) 
     
    3/9 - Anonym (kakan) (+) 
     
    5/9 - Lilo1212
    6/9 - cheryblossom

    7-9/9 - Siripiri 

    10/9 - Supermario91

    10/9 - hej567

    10/9 - knyttets
    11/9 - Anonym (Nr3)
    11/9 - shimano
    13/9 - clarababa
     
    13/9 - Sandtrollet 
     
    13-14/9 - Linmathi
     
    15/9 - Anonym (Sladdis2025) 
    16/9 - Anon0141 
     
    16/9 - motheroftwo
    17/9 - TrueResolution
    18/9 - Froglet
    20/9 (ungefär - har oregelbunden ÄL) - EJT
    20/9 - Augustilejon
     
    22/9 - Anonym(Lollo) 
    27/9 - Heybae ( inte helt säker, har oregelbunden cykel)
    27/9 - Anonym (myggan89)
     
    27/9 - Mikaaelaa
    28/9 - Popcorn1990
     
    30/9 - Angermanlandskan 
     
    ? - Nanathalie
    ? - LifeGiveYouLemonade 
     
    ? - Anonym(trean)
  • Augustilejon
    mothertotwo skrev 2024-09-02 15:46:39 följande:

    Tror ni att man alltid är fertil om man har trådigt och genomskinligt sekret? Ursäkta infon haha, men idag är mitt sekret väldigt elastiskt och kunde få en lång bro mellan tummen och pekfingret. Nästan 10 cm utan att den gick sönder. Men ägglossningstestet är fortfarande negativt😂.  Tycker ni jag borde gå efter hur mitt sekret ser ut istället? 


    Ja, det är man! Det låter som toppfertilt, kör på ☺️ Om man vill djupdyka i sekret så finns det ett litet bildgalleri här, där alla visar exempel på fertilt sekret (om än av lite olika grad)
     mucus.justisse.ca/finger-testable-observations

    Som jag förstått det gör att spermierna överlever i den annars inte så spermievänliga miljön, så även om det skulle vara någon dag kvar till ÄL är fertilt sekret=toppenchans 
  • Augustilejon
    Anonym (Sladdis2025) skrev 2024-09-02 14:15:56 följande:

    Alltså är det kört för mig? Sker ingen ägglossning för mig?


    Det kan väl vara att tempen behöver stiga lite till innan appen markerar det som att ÄL skett? Men man kan ju ana en uppåtgående kurva så bara baserat på tempen tycker jag att det verkar troligt att du haft det de senaste dagarna, och att ni i så fall tajmat bra ☺️
  • Augustilejon
    clarababa skrev 2024-09-04 09:09:24 följande:

    Tack för att ni delade med er om hur ni mår.
    Känns som att detta är enda stället jag kan prata med andra som är i samma situation. Mina vänner kan inte relatera då de blivit gravida på 1-3 försöken och slänger ur sig saker som "Det händer när du minst anar det" och "var glad att du iallafall har ett barn, de finns de som inte ens kan få ett". 

    Jag är 24 år och trodde att det här med att skaffa barn kan jag planera precis som jag vill. Ribbans sattes högt då vår tvååring blev till på första försöket. Jag trodde jag och min sambo var superfertila och det gör ont att inse att det inte är så. 

    Ni som försökt en längre tid, planerar ni för ivf eller vill ni bli gravida naturligt?


    Jag är 32, inne på 6:e försöket och har aldrig varit gravid innan. Har känt mig besviken varje månad när mensen kommer men tror ändå att jag var inställd från början på att det kan ta lite tid så även om det känns tråkigt känns det inte bottenlöst. Tror jag. Eller så är det för att jag inte på riktigt vågar gå in i känslan av att hoppas.

    Ivf låter väldigt påfrestande för kroppen, så min inställning än så länge är att försöka naturligt så långt det går. Men vi har inte riktigt satt någon gräns för hur lång tid det är. 

    Men jag är också i en umgängeskrets där väldigt få har barn än så länge, det spelar nog stor roll för känslor kring stress, duglighet, förväntan osv ❤️
  • Augustilejon

    Stort grattis Siripiri! Håller alla tummar! 🌼

    Här väntar jag på temphöjning och hoppas kunna bekräfta ägglossning. Men känns som att sekret kommit och gått, och tempen varit lite hoppig så då blir jag osäker... Om det inte blir nåt denna gång vill jag nog testa en månad med ägglossningstester och se om jag tolkar rätt 😅



  • Augustilejon
    Nanathalie skrev 2024-09-10 17:39:20 följande:
    Jag undrar varför tempen hoppar så? Jag har försökt tempa lite men glömmer typ jämt. De gånger jag tempat frekvent är typ igår och idag samma tid. Plus en gång i mitten på augusti samma tid. Men den var mycket lägre, det har gått från 36,46 till 36.75. Beror det på att man är senare i cykeln? Dålig på detta.
    Den typen av höjning är vad jag brukar få efter ägglossning.  Men eftersom temp är så individuellt är det svårt att dra några slutsatser baserat på några få temp, det behövs lite fler sammanhängande för att kunna se mönster. Sen kan ju tempen hoppa beroende på vad man ätit och druckit, när man lade sig, om man sovit med munnen öppen och sådär 😅 

    Hoppas besöket på gyn kan hjälpa till med att förstå vad det är som händer med din cykel!
  • Augustilejon
    Anonym (Sladdis2025) skrev 2024-09-11 19:59:34 följande:
    Kämpar på här! 😂
    Äl+11? negativt test igår. bim 13/9.. så får se då. Men har inte så stora förhoppningar pga neg test igår ..
    vad tror ni?
    Heja, inte så långt kvar till BIM ju! Tempen håller sig ju uppe så då finns det gott om hopp! Håller tummarna! 
  • Augustilejon
    angermanlandskan skrev 2024-09-11 18:29:49 följande:

    Nu hoppar jag in igen då det rört på sig för mig de senaste dagarna. Jag tempar inte utan följer min cykel genom att logga i Fitbits app. De senaste tre cyklerna har jag kompletterat med ÄL-test och blev gravid på ?första försöket? med ÄL-test i juli. Slutade i ett tidigt missfall - men tyckte att jag lärt känna kroppen bättre och förstod vid dessa cykler att jag släpper ägget senare i den fertila perioden än vad jag först trott! 


    IDAG ringde jag 1177 för att jag för första gången fått någon slags mellanblödning (tillsammans med fertilt sekret, är precis i början av fertil period så jag gissar på ÄL om 5-7 dagar). Har även haft ont i buken i tre dagar och hade hög temp (37,8). 1177 ville att jag skulle boka tid hos gyn för att utesluta strul, så sagt och gjort har jag både fått gjort urin-, blodprov och testat för diverse könssjukdomar idag. 


    Blev helt ställt under VUL dock, då det visar sig att jag sökt vård för att jag har ägglossning. Död Fick superfint bemötande och de sa att det händer regelbundet att det inte är några större fel - överläkaren visade på skärmen att jag har en stor ?ledande äggblåsa? som hon bedömer ska släppa om 2-3 dygn.  Så! Nu kör jag på ÄL-test kommande dagar och hoppas att vi får till det. Känns fortfarande pinsamt/onödigt att jag åkte in idag, men jag är samtidigt glad då jag annars hade missat ägglossningen denna månad, jag hade planerat att börja testa om kanske 4 dar utifrån hur det sett ut tidigare månader!


    Äsch, mycket bättre att kolla en gång för mycket än för lite! Och läkarna är väl glada över att kunna få lämna glada besked ☺️ 

    Vad ledsamt med tidigt missfall. Det verkar ju dock som att många blir gravida efteråt, som att kroppen kommit in på rätt bana. Hoppas på det! 

    Precis som dig är jag också fundersam på om jag har ägglossning senare än vad jag tror. Ska kanske testa med ÄL-tester nästa månad. 
  • Augustilejon
    Babybooom24 skrev 2024-09-17 22:30:48 följande:

    Grattis till alla som plussat!! och styrkekramar till alla som hoppar över till oktobertråden!Hjärta

    Men!! till alla som fortfarande inväntar BIM, kanske ni mot slutet - jag har den 30/9 och tror jag prickade in min ägglossning i förrigår. Eller iaf några dagar innan + på morgonen på vad jag tror vad min ÄL-dag.

    Hur mår ni? som har BIM mot slutet av september? Har ni några symptom eller för tidigt ännu? så jobbigt - kan inte tänka på annat än att googla/analysera symptom - om något känns minsta annorlunda! Tycker mig ha lite metallsmak i munnen!


    Heja, håller tummarna! Jag har två dagar kvar till beräknad mensstart och har ingen aning, men tänker också på det jämt. Förra veckan hade jag en dag med konstig känsla i kroppen och stora humörsvängningar, och tidigt den här veckan tydlig molvärk likt mens i tre dagar. Tempen håller sig högre än innan ÄL men inte ovanligt hög. Jag är på sjätte försöket, och känner för att invänta bim innan jag testar. 

    Skönt att veta att vi är några stycken kvar i samma sits!🌼
  • Augustilejon
    Eost skrev 2024-09-18 12:32:06 följande:

    Hej, 

    hoppar in här. denna cykel är det första gången jag tempar och skulle vilja höra era tankar om min graf. min cykel brukar vara på 32 dagar men NC har bedömt att jag denna cykel endast kommer ha 28 dagars cykel, men jag tänker att appen tänkt fel bara. har alltid haft 12 dagars lutealfas. 


    kan dippen på cd 22 vara när ägget fäst? väldigt mycket önsketänkande här. 


    en skillnad från tidigare cykler är att jag from cd25 och framåt har gått på toa och gjort nummer 2 minst en gång om dagen, vilket jag aldrig gör annars!! och tidigare cykler har jag alltid varit förstoppad tills dagen innan mens. Så det har alltid varit ett säkert kort, vetat exakt att mensen kommit dagen efter jag varit på toa. Men det är alltså inte alls lika denna cykel. Gott tecken? önsketänkande här med Skäms

    någon som har någon tanke? hur tycker ni min graf ser ut?

    /E


    Kul att du börjat tempa! Jag skulle absolut lita mer på din egen kunskap om hur din cykel brukar vara än NCs algoritmer när det gäller cykellängd. 

    Såg att Siripiri svarat med erfarenhet om toabesök, håller tummarna för att du får ett plus om några dagar! Och oavsett så är det ju ett tecken på att processer i tarm och lever funkar, vilket spelar stor roll för fertiliteten har jag förstått. Så ett toabesök är alltid värt att fira 😅🙌
Svar på tråden BIM September 2024