Core skrev 2024-08-13 21:22:44 följande:
Traditionellt kvinnliga yrken ja. Men ska inte traditionella värderingar tvättas bort? Vilket jag f.ö stödjer. Vilken då innebär att kvinnor lika gärna kan ta sig ett sånt jobb. Vi ser det visserligen hända, fler och fler går den vägen och får samma lön som andra inom samma bransch, oavsett hur du ser ut under underkläderna. Du får lön efter efterfrågan, inte kön, det om något är väl rättvist.
Så du ser inte sambandet, hur kvinnor och man väljer olika vägar när man når botten? En svag man blir degraderad i sin omgivnings ögon på ett helt annat sätt, och tar hellre sitt liv än att bli svag, för det trycket ligger fortfarande underförstått på mannen. Du håller säkert inte med, men fråga med fördel din pappa, bror, man, son eller vilka män du har i din omgivning som är emotionellt tillgängliga hur det skulle kännas för en man att visa sig svag och körd i botten, jämför det med vad kvinnor svarar och du kommer kunna identifiera de dolda förväntningar män känner på sig.
Jag vill inte få det till att det är synd om män, så snälla vrid det inte dit, utan jag vill att jämställdhetsdiskussionen ska se ur alla perspektiv, inte bara kvinnans. Annars när vi aldrig en punkt där vi alla lever i balans, i den vågskå du nu helt plötsligt verkar förneka finns inneboende i sakens natur
Nej, återigen, jag är inte öht bitter på kvinnor, snarare synen på mannen, att perspektivet äkta jämlikhet är eftersatt och därför aldrig når sitt slutgiltiga mål
Vad är det för jämställdhet om kvinnors val värderas sämre än mäns? Är det endast jämställt om kvinnor och män väljer exakt samma saker (eller rättare sagt, högt värderade "mansyrken" som det "slumpats" till)
Alla är relativt fria att göra sina egna val, men samhället ser ut så att män och deras val värderas högre. Vad tror du tråden handlar om? Skuldbelägga kvinnor för att de inte gör något "manligt" högt värderat. All annan form av insats är tydligen värdelöst.
Jag förstår inte vad din inlägg om att det är synd/ inte synd om män ska förklara? Jag tror du upplever det som att om män får sämre så får kvinnor det bättre och tvärtom, det är en vanlig missuppfattning då ett polariserande könskrig pågår i samhället. Det är inte en vågskål.
Återigen, du är bitter på kvinnor om du väljer att inte försvara Sverige pga kvinnor. Du kan förneka det in i kaklet, men det är ett faktum. du borde vara medveten om det, blir bara konstigt om du förnekar det. Jag skulle vara beredd att axla gevär och försvara mitt land, oavsett. Även dig.