• akademibåstad

Sen abort - Hjälp

Hej! Jag ska på tisdag göra den sista delen av tvåstegsaborten då man alltså får ut fostret. Jag är super nervös inför detta och är rätt sent gången (vecka 17 + 3). Tänker att det kommer göra att det gör ännu ondare. Kan någon dela med sig om hur detta funkar och era upplevelser. Hellst positiva dock då jag desperat försöker få ner mina nerver. Hört om folk som fått så ont att de kräkts och svimmat vilket jag är rädd för. Förstår heller inte hur de går till med moderkakan och navelsträng? Hur kommer de ut? Fick uppfattningen av min barnmorska att allt utom fostret kommer ut som klumpar i blodet men baserat på historier jag läst här så verkar ju det inte stämma. Är barnmorskan med när man sitter inne på toan och ska ?krysta? ut fostret eller kan man välja att göra det själv? tror bara jag kommer bli obekväm om någon ska stå och titta på? Så snälma hur fungerar detta. Berätta gärna i detalj och försök att inte skrämma mig. Tack på förhand!
  • Svar på tråden Sen abort - Hjälp
  • Anonym (Kram)

Jag vet inte hur det går till men ville ge dig en stor kram.

• Anonym (N)

Du råkade posta den i delen oro för missfall.
    Kan någon moderator flytta den? 

• akademibåstad
    Anonym (N) skrev 2024-08-12 14:17:27 följande:

Du råkade posta den i delen oro för missfall.
    Kan någon moderator flytta den? 

Oj det var inte meningen att göra det. Tack för att du säger till. Kanske inte bästa stället att ha den på!
  • Anonym (Inte samma sak kanske....)

Har fått sena missfall, det första i v 17. Jag fick tabletter för att hjälpa till. Sen fick jag välja att krysta i sängen eller på toaletten. De kommer att kolla ibland för att se om det är på gång ut. De sätter ett bäcken i toaletten för att fånga upp det som kommer ut.
    Det har varit en person med mig och det har inte känts ett dugg konstigt, dock hade jag fått hög dos lugnande och smärtstillande vid tillfället. Det har gått fort och jag har fått bra stöd.
    Dock kan det vara så att din mjölkproduktion kommer igång efteråt, fråga läkaren/barnmorskan om du är osäker. Jag har fått mjölkstockning efteråt..

Anonym (Inte samma sak kanske....) skrev 2024-08-12 17:08:59 följande:

Har fått sena missfall, det första i v 17. Jag fick tabletter för att hjälpa till. Sen fick jag välja att krysta i sängen eller på toaletten. De kommer att kolla ibland för att se om det är på gång ut. De sätter ett bäcken i toaletten för att fånga upp det som kommer ut.
    Det har varit en person med mig och det har inte känts ett dugg konstigt, dock hade jag fått hög dos lugnande och smärtstillande vid tillfället. Det har gått fort och jag har fått bra stöd.
    Dock kan det vara så att din mjölkproduktion kommer igång efteråt, fråga läkaren/barnmorskan om du är osäker. Jag har fått mjölkstockning efteråt..

Alltså, de brukar vara väldigt respektfulla och lyhörda var typ det jag ville få fram. Prata med dem innan och se vad de säger, förklara hur du känner, var öppen och ärlig. 
  • akademibåstad
    Anonym (Inte samma sak kanske....) skrev 2024-08-12 17:08:59 följande:

Åhh tack för ditt svar! Hur kollar de om det är på gång ut? Jag ville även fråga hur ont du skulle säga att det gör? Förstår att det gör ont och att man får smärtstillande men fått bilden av att man får lika ont som under en riktig förlossning? Sist ville jag bara fråga hur lång tid hela prosessen brukar ta?
    akademibåstad skrev 2024-08-12 19:07:59 följande:
    Åhh tack för ditt svar! Hur kollar de om det är på gång ut? Jag ville även fråga hur ont du skulle säga att det gör? Förstår att det gör ont och att man får smärtstillande men fått bilden av att man får lika ont som under en riktig förlossning? Sist ville jag bara fråga hur lång tid hela prosessen brukar ta?
    De böjer sig fram och kollar mellan benen. Det är inget som stört mig nämnvärt i alla fall, kanske är för van.... 
    Det gjorde inte lika ont som under en förlossning, i alla fall inte för mig i v 17. Senare veckor har gjort ondare. Men har som sagt fått tillräckligt med medicin när jag behövt det.
    Kan inte svara på hur lång tid det tar, men när processen väl är igång brukar det gå relativt snabbt och om det stannar av/tar tid blir det operation. För mig har det tagit kanske 1 - 2 timmar från det att jag fått medicin tills att det är över.

Hur har det gått TS?

Svar på tråden Sen abort - Hjälp