• Vilse22

Separerad men bor ihop

Jag är ingen jurist och vill helst inte anlita någon då slänger jag frågan här till någon jurist som ska kunna svara. Vad händer om ett par:

Jag är gift på pappret, inte bor som ett par men bor tillsammans pga att har dåligt ekonomiskt, pga har 4 gemensamma små barn (4-12 år gamla). Detta har skett sedan 2,5 år tillbaka. 

Nu vill jag går vidare med mitt liv inte hen.

Kan den andra partner samla in bevis att jag är otrogen och hittar en annan?
    Förlorar jag alla ägodelar man hjälpt till att samla in när man var i en par relation?
    Måste jag skriva på ett papper att man inte är ett par? Obestämd
    Tack för alla svar.
  • Svar på tråden Separerad men bor ihop
  • Vilse22

Problemet är att vi inte har möjlighet att köpa en annan bostad, vi inte har råd till. Samt att barnen trivs här med sina sk "gifta" föräldrar. Men bor man ihop finns det mycket i mitt privatliv jag skulle påminna min ex att jag har rättighet till.

Min ex ställer frågor om vad jag gör när jag kommer hem och det kan hända att jag kommer kl. 23,00 och är ute med väninnor och hen glömmer bort att vi inte är par utan att vi bara bor ihop. Det är sådana små saker helt enkelt.
    Jag tolkar som att hen ska kunna säga sitt på Skatteverket när vi kommer fram till någon bodelning i den närmaste framtid när vi ska kunna gå med våra egna ben dvs ekonomiskt.

• Vilse22
    Anonym (Klara) skrev 2024-08-12 11:07:05 följande:

Vad vill du, skiljas? Flytta?

Skicka in skilsmässopapper till SKV, och börja leta bostad. Är ni gifta utan äktenskapsförord och ingen enskild egendom, så delar ni lika på era tillgångar. 

Att du varit otrogen påverkar ingenting. Vad ska hen ha bevisen till? Det är inte olagligt och påverkar inte bodelningen. 

Jag svarade någonstans. Sorry för att jag är ny här Skrattande
  • Vilse22
    MsM84 skrev 2024-08-12 11:11:51 följande: