• Vilse22

Separerad men bor ihop

Jag är ingen jurist och vill helst inte anlita någon då slänger jag frågan här till någon jurist som ska kunna svara. Vad händer om ett par:

Jag är gift på pappret, inte bor som ett par men bor tillsammans pga att har dåligt ekonomiskt, pga har 4 gemensamma små barn (4-12 år gamla). Detta har skett sedan 2,5 år tillbaka. 

Nu vill jag går vidare med mitt liv inte hen.

Kan den andra partner samla in bevis att jag är otrogen och hittar en annan?
    Förlorar jag alla ägodelar man hjälpt till att samla in när man var i en par relation?
    Måste jag skriva på ett papper att man inte är ett par? Obestämd
    Tack för alla svar.
  • Svar på tråden Separerad men bor ihop
  • Vilse22

Problemet är att vi inte har möjlighet att köpa en annan bostad, vi inte har råd till. Samt att barnen trivs här med sina sk "gifta" föräldrar. Men bor man ihop finns det mycket i mitt privatliv jag skulle påminna min ex att jag har rättighet till.

Min ex ställer frågor om vad jag gör när jag kommer hem och det kan hända att jag kommer kl. 23,00 och är ute med väninnor och hen glömmer bort att vi inte är par utan att vi bara bor ihop. Det är sådana små saker helt enkelt.
    Jag tolkar som att hen ska kunna säga sitt på Skatteverket när vi kommer fram till någon bodelning i den närmaste framtid när vi ska kunna gå med våra egna ben dvs ekonomiskt.

• Vilse22
    Anonym (Klara) skrev 2024-08-12 11:07:05 följande:

Vad vill du, skiljas? Flytta?

Skicka in skilsmässopapper till SKV, och börja leta bostad. Är ni gifta utan äktenskapsförord och ingen enskild egendom, så delar ni lika på era tillgångar. 

Att du varit otrogen påverkar ingenting. Vad ska hen ha bevisen till? Det är inte olagligt och påverkar inte bodelningen. 

Jag svarade någonstans. Sorry för att jag är ny här Skrattande
  • Vilse22
    MsM84 skrev 2024-08-12 11:11:51 följande:

Är ni gifta men inte gjort något mer än bestämt att ni inte är ett par längre så behöver ni börja med det officiella. Skicka in skilsmässoansökan och göra bodelning - ni har rätt till hälften av tillgångarna var efter skulder och hälften av era saker. Otrohet påverkar inte detta.

Jag besvarade på din och Klaras fråga som sågs likadana ut uppåt. Jag har svårt att förklara vad jag gör hela tiden och måste man göra när man inte har råd att köpa sin egen kåk.

Jag kan inte separera just nu men vad bra att det inte handla om otrohet att leva ett singelliv när PARET själv har bestämt sig hur de vill leva.
    Detta oavsett vad ska stå på ett vigselbevis.  Glad
  • Vilse22
    Anonym (Gittan) skrev 2024-08-12 18:07:22 följande:

Ni skickar in en ansökan till tingsrätten i den kommun som ni bor i, eller som har er kommun inom sin domsaga. Inte till Skatteverket. Skatteverket bryr sig inte heller om er bodelning, det är mellan er. Om ni skulle vara oense sen om vem som ska ha vad i bodelningen så kan tingsrätten utse en bodelningsförrättare som sköter bodelningen åt er, annars får ni kontakta en jurist eller en advokat som för er talan om ni inte kan komma överrens. 

Som andra har skrivit så är otrohet inte olagligt eller något som påverkar bodelningen. Otrohet är ju mer ett moraliskt brott och om ni kommit överrens om att ni inte längre är ett par så är du ju tekniskt sett inte heller otrogen. Jag har erfarenhet av att fortsätta bo tillsammans trots att man inte är ett par längre och förstår att det ändå kan finnas svartsjuka. Jag skulle råda er att försöka se er efter annat boende så ni kan bo separat. Skulle även säga att ni bör skicka in ansökan om skilsmässa, det är inte bara "fördelar" med att fortsätta vara gifta trots att ni inte längre är ett par. Om den ena vinner stort på lotto är det bara att dra på smilbanden och lämna hälften till exet om ni sen skiljer er. Om du skulle gå bort vill du kanske inte att exet ärver dig, vilket hen gör om ni är gifta fortfarande. 

Ni kan skicka in skilsmässopapperna nu och då är det de tillgångar och skulder ni har på ansökningsdagen som ingår i bodelningen, inte det som kan komma senare. Gör ett bodelningsavtal där ni förklarar er nöjda över fördelningen. Om ni sen - av olika skäl - vill fortsätta att bo tillsammans så bör ni skriva ett samäganderättsavtal. På så sätt kan ni fortfarande samäga bostaden och dela på eventuell vinst den dagen den sedan säljs. Men övriga tillgångar ni har är era egna. Jag vill dock varna för att det kan medföra problem att göra så. Exet kan -  om hen vill vara jävlig - hävda att ni har haft en samborelation efter skilsmässan och det är möjligt att en domstol vid en prövning skulle hållt med om det. Då kollar man exempelvis på om det finns gemensamma barn, delar ni sovrum och hushåll i övrigt? Det är något som talar för att man har en parrelation och inte bara samäger något. Kontentan av det är om du skulle köpa något fint till hemmet, så kan det komma att ingå i en framtida bodelning också.

Tack snälla för dina kommentarer!  Skrattande
  • Vilse22
    Anonym (Klara) skrev 2024-08-13 08:28:00 följande:

Om du inte har råd att köpa en ny bostad får du hyra. Ni kan ju inte fortsätta så här, 

Alltid lika förundrad över människor som gärna gifter sig och bildar familj, men sedan sitter där som yra höns och inte klarar av att ta ett vuxenansvar, inte vet hur saker fungerar osv när saker inte fungerar. 

Är man vuxen nog att skaffa barn då är man vuxen nog att ta hand om dom även om äktenskapet inte håller. Är man vuxen nog att köpa bostad så ser man till att man klarar av att sälja om det behövs. 

Varför i hela världen tror du att Skatteverket bryr dig om vad du gör om kvällarna? Det har inget med bodelningen att göra. 

Du är helt rätt, jag kommer från västra Europa och innan jag kom hade vi sagt till varandra: du är mitt livs kärlek sen ändrade vi oss. 

Tack för din synpunkt!
Svar på tråden Separerad men bor ihop