• Anonym (Hon)

Sambon höjer rösten till bebis

Hej.
    Har en stressande oro jämt.
    Pappan till våran 6 månaders bebis har väl inte världens bästa tålamod. Han har två tonårspojkar sen innan å vad jag fått höra var han inte världens bästa pappa är dom när de var spädbarn enligt min svärmor å ungefär som han är mot mitt förstfödda nu...

Han pratar högt å säger SHHHH!!! Om hon gnäller, gråter inför nattning, igår gallskrek hon av någon anledning när han skulle natta henne och höjde rösten med stora bokstäver "nu räcker det" "hallöåå hallåå jorden anropar" "men du ska sova inte dö" "va är de för fel på det, hur svårt ska det vara att blunda och somna " häromkvällen sa han ung jävel när det tog oss tre omtag till att få henne å sova då hon vaknade upp varje gång. Jag blev väldigt ledsen när han sa så å enligt honom inte något farligt med de men jag anser inte att man säger så....

Jag är mycket lugnare i tonen, brukar sjunga visor tyst till henne å smeka henne på huvudet mm... Ska jag gå in avbryta när han är på detta humör blir han sur å vi osams.

Jag har funderingar på att gå isär faktiskt.  Han kastade också en stol efter mig en kväll när jag höll henne i famnen, 6 veckor gammal, stolen landa i dörren men enligt honom hade jag ju redan hunnit stänga så det var ju inte mot mig .. han hade mycket ångest efter de å aldrig hänt igen.

Pga detta elände har min mamma gjort en soc anmälan pga oro som hon har pm jag å bebis far illa så just nu utreder dom om han är lämplig pappa. Jag vet inte vad jag ska göra... Skriv gärna vad ni tänker.

• Svar på tråden Sambon höjer rösten till bebis
  • Jårdi

Ja du borde lämna då det han syssla med är psykiskt våld, och början till fysiskt våld mot dig också när han kastar stolen. Ta hjälp av soc, du har rätt till stöd att lämna relationen, och annars ta hjälp av din mamma/annan vän om det känns bättre för dig. lycka till!

• Anonym (Maki)

Jag känner på dig, ungefär samma här jag älskar min sambo men han är inte snäll med vårt barn, när barnet var tre månader, på kvällen grät hen och han kom till vardagsrummet för att skrika på barnet och jag stoppade honom då han sparkade ut mig men jag har stannat kvar för att jag har ingen familj här många frågar mig om jag är rädd av honom och jag svarar nej men jo, jag är rädd av livet utan honom. Varje kväll drömmar jag att jag o barnet flyttar och bor ett tryggt liv tillsammans.

• Anonym (Narcoffer)

Min man gjorde likadant, men han och omgivningen lyckades övertyga mig om att jag överreagerade. Att jag var hönsmamma. Jag borde ha lämnat honom då, men tyvärr blev det fler barn och många år tillsammans.

Jag vet nu att det där var de första tecknen på psykisk misshandel, och det blev bara värre för varje år. Barnen har tagit stor skada av sin pappas elakhet, och det har jag också.

Mitt råd till dig är att du säger sanningen till soc när de utreder, utan att försöka ursäkta honom. Fråga också hur du ska våga lämna barnet hos pappan för umgänge om ni separerar.

• Anonym (Frida)

Du berättar om när han kastade en stol mot dig när du höll bebisen, men jag får en känsla av att han har varit våldsam mot dig förut - stämmer det?

• Anonym (Hon)

Nej faktiskt inte detta var första gången han var våldsam mot mig med stolen, därav kom det som en rejäl chock att när jag höll i våran bebis dessutom i famnen.    

• Meddelande borttaget
  • molly50
    Anonym (Hon) skrev 2024-08-12 01:02:06 följande:

Nej faktiskt inte detta var första gången han var våldsam mot mig med stolen, därav kom det som en rejäl chock att när jag höll i våran bebis dessutom i famnen.    

Och risken finns ju att det händer igen.
    Jag tycker faktiskt att du ska lämna honom.
    Din bebis ska inte behöva växa upp med en våldsam pappa.
  • chrico

Hej din mamma har gjort rätt och din lilla dotter ska inte behöva utstå skrik o rädsla inför  kastade stolar ,irritation o arga skrik rakt i ansiktet etc...
    Jag skulle inte lämna henne ensam m honom 1 sekund.
    Flytta isär råder jag,du verkar ju ha bra stöd av din mamma också.
    Lämna i tid.
    Kram o lycka till

• Anonym (Hon)

Tack för svar och har berättat för soc att jag känner att en separation är i tanken väldigt skarpt nu men behöver stöttning...

En undran.
    Igår å ikväll skojade sambon med mig å tog tag i mig samt drog ner i golvet så bebis skrek till jätte högt å spänner upp ögonen å ser panikartad ut. Varför gör hon detta?
    Rädd för vad han gör med mig som mamma?

Jag sa åt honom gör fan inte så å ändå hände det ikväll igen 

• molly50
    Anonym (Hon) skrev 2024-08-15 19:06:29 följande:

Tack för svar och har berättat för soc att jag känner att en separation är i tanken väldigt skarpt nu men behöver stöttning...

En undran.
    Igår å ikväll skojade sambon med mig å tog tag i mig samt drog ner i golvet så bebis skrek till jätte högt å spänner upp ögonen å ser panikartad ut. Varför gör hon detta?
    Rädd för vad han gör med mig som mamma?

Jag sa åt honom gör fan inte så å ändå hände det ikväll igen 

Gjorde han detta när du hade bebisen i famnen?
    I så fall så kan han ju inte bry sig särskilt mycket om er och du borde göra slag i saken och lämna honom.
    Så fort du kan. Innan han har hunnit skada er.
    Ta hjälp och stod av de du har runt omkring dig.

Vad har soc gett dig för råd?
  • Anonym (Hon)

Molly...
    Nej bebis var i sin gåstol samt på golvet på en filt framför mig när han gick mellan fram till mig å skoj skrämde mig på dessa två olika sätt.

Ja...
    Det pågår en utredning å de säger att jag måste beskydda henne tills deras utredning om hans föräldraskap är klar. Om jag inte gör de kan de placera henne någon annan stans vilket INTE SKA HÄNDA får panik över tanken. Hon är mitt allt. Utan tvekan.
    De säger att jag måste följa mitt hjärta men fortsätter det att han inte skärper sig eller jag lämnar blir de så därav tänkte jag återigen prata med min handläggare på soc imorgon. Vi har ju familjebehandlare inkopplade med som håller mycket i sambon men sambon förstår inte varför han måste prata med dom å anser att de e onödig tid så jag inser nu att han är inte medveten om vad han håller på med 

• molly50
    Anonym (Hon) skrev 2024-08-15 20:20:19 följande:

Molly...
    Nej bebis var i sin gåstol samt på golvet på en filt framför mig när han gick mellan fram till mig å skoj skrämde mig på dessa två olika sätt.

Ja...
    Det pågår en utredning å de säger att jag måste beskydda henne tills deras utredning om hans föräldraskap är klar. Om jag inte gör de kan de placera henne någon annan stans vilket INTE SKA HÄNDA får panik över tanken. Hon är mitt allt. Utan tvekan.
    De säger att jag måste följa mitt hjärta men fortsätter det att han inte skärper sig eller jag lämnar blir de så därav tänkte jag återigen prata med min handläggare på soc imorgon. Vi har ju familjebehandlare inkopplade med som håller mycket i sambon men sambon förstår inte varför han måste prata med dom å anser att de e onödig tid så jag inser nu att han är inte medveten om vad han håller på med 

Ok. Men det är ju ändå lika illa.
    Du hade ju kunnat ramla över henne.

Ja,stannar du kvar hos honom så är ju risken att barnet blir omhändertaget och placerat.
    Du måste visa att du kan skydda henne och det tror jag att du gör bäst genom att lämna.
    Om han inte ens förstår att han gör fel så är ju risken stor att det här kommer att fortsätta.
  • Anonym (japp lämna)
    Anonym (Hon) skrev 2024-08-15 20:20:19 följande:

Molly...

Ja...

Att de säger att du måste skydda henne, jag skulle tolka det som att de vill att du ska lämna honom och bo någon annan stans. Nu.
  • Anonym (varför)

VARFÖR skaffa barn med en sån? Nu är det ju lite sent så det enda du kan göra är att lämna och begära ensam vårdnad.

Svar på tråden Sambon höjer rösten till bebis