• Anonym (Kluven)

Går det att manipulera psykologer?

Ni som är psykologer eller har kontakt med psykologer. Jag undrar om det ens går att manipulera psykologer? 

Jag har länge fått höra av min familj att jag har psykiska problem för att jag inte överstämmer med det de ville ha i ett barn När jag sökte med till psykolog och fortsatte att träffa en i flera år kom de inte fram till några som helst diagnoser, jag är frisk och har inga störningar. När jag berättar detta för de säger de att jag har gått och manipulerat psykologen för "vem som helst skulle se" att jag har problem. Eller säger de att jag har inte berättat vad jag har gjort och därför kan inte psykologen veta vem som egentligen har rätt eller fel. 

Detta tror jag inte ett dugg på, men för att de ska förstå att jag inte har något och är därmed inte rädd för att träffa en psykolog sa jag att jag gärna ställer upp på samtalsterapi dvs att jag och mamma eller pappa ska gå tillsammans. 

Då vägrade de och sa "det är du som har problem, varför ska vi följa med". Och i snart 8 år har de konstant sagt "hoppas att du hinner få hjälp och ändra din personlighet innan det är försent"

Hur ska jag tolka det här? Jag är väldigt nära breaking point där jag helt ger upp på min familj, vad de tycker och tänker om det ska vara så här. 

• Svar på tråden Går det att manipulera psykologer?
  • Fjäril kär

Det låter som att det är din familj som har problem och själva skulle behöva diagnoser och psykologer. Din familj är dysfunktionell.  

• Freddie K

Det är inte friskt att säga till någon i hela dens liv att den är sjuk bara för att de inte gillar din personlighet. Det är inte du som behöver hjälp utan dem. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (f)

Din familj manipulerar dig. Psykologen har du knappast manipulerat.

• Anonym (Z)

Sluta att försöka bevisa något för dina föräldrar, de har tydligen sin uppfattning redan som inte kommer att ändras. Acceptera att de inbillar sig att det är något fel på dig och strunta i det, bry dig inte om deras vanföreställningar och diskutera inte detta med dem. Drar de upp detta, säg bara att du vet att det är deras åsikt och att du inte vill prata om detta. 

• Tilolo

Jag är inte psykolog, men som svar på din fråga så finns det de som kan manipulera psykologer att tro att något är på ett visst sätt, men som inte stämmer. För att psykologen saknar kunskap kring att kunna se igenom manipulationen. 

Det enda som jag dock tycker sticker ut i detta fall är dina föräldrars vägran att följa med. Det får mig att tolka det som att de är rädda för att psykologen ska stå på din sida mot dom, än att psykologen skulle ha missat att se dina problem. 

• Anonym (Eloise)

Psykologer är bara människor de också, så visst finns det de som lyckas manipulera sin psykolog. Men jag tror inte att du har gjort det. Det låter mer som att det är dina föräldrar som försöker manipulera dig.

• Anonym (ss)

Låter mer som det är dina föräldrar som försöker manipulera dig.

• Anonym (Y)

Psykologer är vanliga människor som gått kurser. själv hade jag en psykolog som tappade tålamodet och skällde ut mig. Vissa psykologer är t.o.m sämre på att läsa människor är folk som ej har gått psykolog utbildningen. 

• Mia448

Psykologer är inte bättre på att läsa av människor än andra. De lär sig att lära ut taktiker för att lösa psykologiska problem. De kan ej se om någon ljuger, de är ej FBI . 

• Anonym (Man)
    Anonym (ss) skrev 2024-08-11 15:10:25 följande:

Låter mer som det är dina föräldrar som försöker manipulera dig.

Håller med. Låter destruktivt och lutar åt narcissism. TS verkar öppen för att diskutera något hen fått itutat i sig under flera år och familjen verkar vilja ha rätt/styra/skuldbelägga eller liknande.

Jag har svårt att tro att en psykolog skulle missa något som familjen anser är så uppenbart.
  • Anonym (Viss erfarenhet)

Som personlighetsstörd och medveten om att jag är personlighetsstörd och manipulativ (Jag försöker att inte vara det) så vill jag påstå att det är naturligtvis svårare att manipulera en psykolog än någon annan, men det är antagligen inte omöjligt.

En psykiatriker är nog ännu svårare, men nog inte omöjlig heller. Jag tror dock varken du eller jag har lyckats manipulera någon psykolog, Det kräver väldigt mycket av manipulatören helt enkelt.

• Anonym (Y)
    Anonym (Viss erfarenhet) skrev 2024-08-11 15:49:22 följande:

Som personlighetsstörd och medveten om att jag är personlighetsstörd och manipulativ (Jag försöker att inte vara det) så vill jag påstå att det är naturligtvis svårare att manipulera en psykolog än någon annan, men det är antagligen inte omöjligt.

En psykiatriker är nog ännu svårare, men nog inte omöjlig heller. Jag tror dock varken du eller jag har lyckats manipulera någon psykolog, Det kräver väldigt mycket av manipulatören helt enkelt.

Då har du haft mkt bättre psykologer än den jag haft. Jag får kämpa för att hon ens ska förstå vad jag menar och hur jag tänker kring saker.. 

• Anonym (Viss erfarenhet)
    Anonym (Y) skrev 2024-08-11 16:00:33 följande:

Då har du haft mkt bättre psykologer än den jag haft. Jag får kämpa för att hon ens ska förstå vad jag menar och hur jag tänker kring saker.. 

Oj! Ja det är illa! Riktigt illa om de inte förstår dig. Jag har ogillat de flesta psykologer jag mött ärligt talat, jag är sådan, men jag tror aldrig jag mött någon som jag skulle påstå var dålig på sitt jobb. Så jag har haft tur på det sättet.
Svar på tråden Går det att manipulera psykologer?