• Darkloch

Olycklig med ny tvättmaskin och barnens resa till Grekland

Långt inlägg.

Jag och min sambo skaffade barn innan "we got our shit togheter", så ekonomiskt var det tufft. Spola fram 14 år och vi är i en något bättre sits, jag vidareutbildade mig och har ett OK jobb med OK lön. 2025 kommer vi nog ligga på plus. Det är där vi är nu. Marginal, vi går +- 0 varje månad, klarar oss bra men det finns inga pengar till utsvävningar, sparande eller problemlösning.

Problem 1; Vår tvättmaskin gick sönder. Det är inget stort problem, vi har ju en allmän tvättstuga och man får en begagnad på blocket för 5-600.
    Dock måste vi vänta på löning. I ett telefonsamtal med min pappa beklagar jag mig lite över förhållandena i tvättstugan, det vanliga, men folk som snor maskiner eller inte kan hålla på tider. Skämtar eventuellt om att jag vill mörda vissa individer. Vi pratar om lite annat och säger hej då. Jag sätter mig och tecknar lite, efter 2 timmar ringer pappa.
    "Hörru, vi åker och köper en ny tvättmaskin så slipper ni byta om ett halvår"
    "Ha ha, tack men det behövs inte, vi kan bita ihop några veckor och fixa en begagnad om några dagar"
    "Var inte så jävla dum, pojk, du får hjälp nu så ta den. Fixa en pirra och möt mig i Knivsta!"
    "Ok."

Sagt och gjort. 1,25 timme senare står vi på Elgiganten Uppsala och plockar upp en tvättmaskin för 6000. Tar hem den, installerar och farsan får en kopp kaffe. Han är här kanske 0,5 timme, sen åker han efter att ha sett att maskinen funkar.
    Kvar siter jag, lycklig över att ha en tvättmaskin i hemmet igen men med grov ångest över att ha tagit 6000 från min far 70 going on 80.
    Jag vet att han nog är glad över att kunna hjälpa mig, ge en liten bit mer frid i en värld fylld av ångest. Men jag kan inte hjälpa att skämmas. Jag är inte dum i huvudet, om jag någon gång skulle behöva 10.000 och inte hade det skulle jag be om det, men den här tvättmaskinen behöve vi ju inte på riktigt, vi kunde ha klarat oss med en begangad för en femtedel av priset. Så nu känns det bara som jag utnyttjat pappas snällhet för att göra en väldigt liten del av mitt liv bättre.

• Svar på tråden Olycklig med ny tvättmaskin och barnens resa till Grekland
  • SommarOchSolVårochBlommor

Säg till dem att du, mamman och morfar gjorde ett misstag. Be om ursäkt. Att ni inte kommer göra så igen.

Sen berätta att  han betalt och de faktiskt vill till Grekland med morfar och undra om de inte kan tänka sig att fixa ert misstag med datumet

• Anonym (Donna)
    Darkloch skrev 2024-08-10 00:59:25 följande:

Det var ju just det här med att missa första veckan i plugget, de älskar sin morfar och det är datumet som är boven.

Får de ens ledigt från skolan precis efter lovet för en resa?
  • Anonym (Donna)
    Anonym skrev 2024-08-10 00:48:35 följande:

Det här är ju det bästa som skrivits sedan Anofs strumpor!

Darkloch skrev 2024-08-10 00:39:58 följande:

Fixa en pirra och möt mig i Knivsta!

Darkloch skrev 2024-08-10 00:39:58 följande:

70 going on 80.

ÄR jag verkligen ensam om att inte tycka tt ANOF var speciellt kul?
  • Anonym (l)

Tvättmaskinen är en present, bara att acceptera att han har möjlighet till det.

Resor måste förberedas och meddelas i tid i såna här lägen. Det bli säkert bra när de är iväg men väldigt jobbigt just nu då de haft en bild och plan inför skolstarten. Att vara iväg första veckan i 7an är verkligen inte bra ärligt talat...

• Anonym (H)

Fin relation du har med din pappa. Vårda den. Var tacksam för tvättmaskinen, inte ha dåligt samvete. Gör något för honom när du kan, behöver inte vara återgäldning ekonomiskt.

• Anonym (Lovisa)

Planeringen av greklandsresan blev ju inget vidare lyckad förstås (är inte morfar bekant med skolplikten?). Men vad gäller att den äldre generationen väljer att lägga sina pengar på er så tycker jag att ni ska slappna av och låta dem göra vad de vill med sina pengar. Det är inte otroligt att du kommer att göra liknande prioriteringar själv om 20-30 år. :)

• Anonym (Hmm)

Tvättmaskinen är ju bara att säga tack! Inget konstigt alls tycker jag att få det i present av sin pappa: klart de vill hjälpa till om de kan. 

resan, superknepigt. . För ja det är inte bra vecka att åka nej. 

• Anonym (Så tokigt)

Oj, så tokigt det blev då. Varken du, mamma eller morfar visste att skolorna börjar i augusti. Eller att det är skolplikt. Vilken överraskning. Tungan ute

• Anonym
    Anonym (Donna) skrev 2024-08-10 12:59:22 följande:
    ÄR jag verkligen ensam om att inte tycka tt ANOF var speciellt kul?
    Som jag känner till i alla fall, ja.
    Jag tycker fortfarande att hon är forumets genom tiderna största geni. Bara tanken på när hon gjorde "bomben" för att hämnas mitt i simhallens barntimme är helt obetalbar.
  • Anonym
    Anonym (Så tokigt) skrev 2024-08-10 14:30:53 följande:

Oj, så tokigt det blev då. Varken du, mamma eller morfar visste att skolorna börjar i augusti. Eller att det är skolplikt. Vilken överraskning. Tungan ute

Eller att döttrarna hade växt upp.
  • septembermamma2022

Var glad över tvättmaskinen. Din pappa är bara glad över att kunna hjälpa dig ekonomiskt och med sin tid när han kan och ser att du behöver det. Njut av att han finns i ditt liv!

I viss mån är detta en klassfråga tror jag, hur man som förälder stöttar sitt vuxna barn. Om ekonomin är knaper så får vuxna barn med inkomst betala "hyra" om de vill bo kvar hemma. I bättre beställda hem är det vanligt att man som förälder ger barnen ett par miljoner var som startbidrag till egen lya.

Som barn tackar man och tar emot det föräldern kan erbjuda naturligtvis! Det ligger kärlek bakom erbjudandet. Sen visar man kärlek tillbaks gentemot föräldern på det sätt som den behöver och som man själv förmår.

Ang semesterresan med morfar så var det ju klantigt av er att inte fråga barnen innan resan beställdes. Men nu är det ju inte så mycket att göra. Tycker du ska förklara för barnen att det blev olyckligt men att det är viktigt att de tänker på morfar i denna fråga och sätter sina egna behov åt sidan för hans skull. Försök tala till deras empati. Och förklara att det sannolikt inte blir några fler semesterresor med morfar om de inte åker denna gång.

• Anonym (Lila)

Var glad för tvättmaskinen! Han ville ge den till er och var glad att kunna hjälpa till. 

Resan är knepigare. Första veckan i sjuan är ingen bra idé alls att missa. Jag har ett barn som börjar sjuan nu. Pga sjukdom har han svårt att orka med att gå i skolan på heltid men kurator mfl har sagt att om han kan orka bara de två första veckorna och sen minska tiden kan det ha stor betydelse för det sociala. De vet av erfarenhet att den perioden är jätteviktig för klassammanhållningen och bildandet av kompisgrupper. 

Svar på tråden Olycklig med ny tvättmaskin och barnens resa till Grekland