• SamuelR

Vigselring

Hej på er! Jag har köpt en vigsel ring till min flickvä men undrar på vilket sätt ja ska ge henne det! Liksom förlovnings ring går man på knä ex..
    ja har inga erfarenhet dumma frågor finns inte hoppas ja! 

nån som har tips på hur ja kan framföra det på ett fint sätt än ?vanligt?

kram//

• Svar på tråden Vigselring
  • EnAnonumius

Så här ligger det till, den korta förklaringen.

Att gå ned på knä är frivilligt enligt (svensk) tradition.
    Förlovningsring är något både mannen och kvinnan har, och man väljer ut tillsammans hur ringarna skall se ut (innan förlovningen), om man följer de svenska traditionerna.

Förlovningen är ju också något som symboliserar att man skall gifta sig. Dock så finns det en svensk sidotradition om att man bara förlovar sig, men hoppar över att gifta sig.

En vigselring är som namnet antyder, en ring man ger när man har vigsel (gifter sig) i kyrkan.

Så svaret på din fråga är att vigselringen är något man ger till bruden när man gifter sig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aliona

Vigselringen ger du ju under vigseln! 

Sen brukar svenska par välja ut sina ringar tillsammans. Det låter som att du har köpt en ring till henne som överaskning - är du säker på att hon vill ha det så? 

• Meddelande borttaget
  • Anonym
    EnAnonumius skrev 2024-08-10 04:23:28 följande:

Så här ligger det till, den korta förklaringen.

Att gå ned på knä är frivilligt enligt (svensk) tradition.
    Förlovningsring är något både mannen och kvinnan har, och man väljer ut tillsammans hur ringarna skall se ut (innan förlovningen), om man följer de svenska traditionerna.

Förlovningen är ju också något som symboliserar att man skall gifta sig. Dock så finns det en svensk sidotradition om att man bara förlovar sig, men hoppar över att gifta sig.

En vigselring är som namnet antyder, en ring man ger när man har vigsel (gifter sig) i kyrkan. *

Så svaret på din fråga är att vigselringen är något man ger till bruden när man gifter sig.

* eller borgerligt. 

Roligt med någon som inte är som en inmurad stofil och gläfser om att man minsann måste gifta sig efter man förlovat sig. *tumme upp*
  • EnAnonumius
    Anonym skrev 2024-08-10 13:01:47 följande:
    * eller borgerligt. 

Roligt med någon som inte är som en inmurad stofil och gläfser om att man minsann måste gifta sig efter man förlovat sig. *tumme upp*
    Ja sant, får ju inte glömma borgerlig att de finns ju.. Borde ju tänkt på detta då jag själv gifte mig borgerligt.😅

Tackar, ja jag undra också varför det finns människor som skall tjata om att man "måste" gifta sig när man har förlovat sig...
    Vi har ju haft denna sidotradition med att bara vara förlovade, sedan 1800-talets mitt faktiskt.
  • Anonym (Ely)
    Valackare86 skrev 2024-08-10 10:24:05 följande:

Jag föreslår att du först lyfter på benet och släpper en fis, därefter tar du fram asken med förlovningsringen. Gör det med glädje, gör det med stolthet. 

Haha,
    då blir det nog världsrekord i kortaste giftermålet någonsin.
  • Meddelande borttaget
  • Cathariiina

Nu tror jag att du skojar, men vigselringen ger du henne som en del i vigselceremonin, framme vid altaret! Detta är något ni kommer att gå igenom med prästen innan, så det kan inte bli fel. 

Man kan förstås gifta sig borgerligt också, och i så fall är det frivilligt att ha med en vigselring i ceremonin. Men även då går ni igenom detta med vigselförrättaren i förväg. 

Om ni inte redan är förlovade, så är det en förlovningsring du ska ge henne först och främst. Denna överlämnas när hon har svarat ja på ditt frieri (OM hon gör det Skrattande). Du frågar henne: "vill du gifta dig med mig?", och om hon då svarar ja, så är ni förlovade. Sedan trär du ringen på hennes vänstra ringfinger. Att gå ner på ena knäet vid frieri är egentligen en amerikansk tradition, inte en svensk, men många kvinnor har sett detta i så många amerikanska filmer, att de uppskattar det och till och med förväntar sig det. 

...men du MÅSTE inte köpa ringen i förväg, utan ni ÄR förlovade från det ögonblick hon har svarat ja på ditt frieri, vare sig du har en ring att ge henne eller inte. Ni kan gå till en juvelerarbutik och prova ringar (du ska ju också ha en, som tecken på att du är förlovad) tillsammans vid ett senare tillfälle. Då är man ju också säker på att det blir rätt storlek på en gång, så att ringen varken behöver slås in eller ut. 

Sammanfattning: en förlovad kvinna har en ring, en gift kvinna har två ringar (på samma finger: vänster ringfinger), en förlovad eller gift man har en ring (också på vänster ringfinger), det är samma ring - han får ingen ytterligare vid vigseln.

• Cathariiina
    EnAnonumius skrev 2024-08-10 04:23:28 följande:

Nej det finns det inte. Man gör förstås som man vill, men det är INTE någon etablerad tradition på något sätt, utan det är fel. Jag gillar inte att folk urvattnar traditioner på det sättet, för det gör ju en förlovning - och en förlovningsring - mindre "tung", mindre värdefull även för alla andra, som tänker följa traditionen och faktiskt gifta sig inom ett år. 
  • EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-08-11 03:37:11 följande:
    Nej det finns det inte. Man gör förstås som man vill, men det är INTE någon etablerad tradition på något sätt, utan det är fel. Jag gillar inte att folk urvattnar traditioner på det sättet, för det gör ju en förlovning - och en förlovningsring - mindre "tung", mindre värdefull även för alla andra, som tänker följa traditionen och faktiskt gifta sig inom ett år.
    Varföre är jag inte förvånad? Berätta för mig varför jag INTE är förvånad för ditt svar?

Du kan tjata dig blå om du vill, men ta inte ut dina icke kunskaper på mig.
    Det handlar inte om att man urvattnar traditioner alls. Det handlare om något som har funnits sedan 1800-talets mitt här i Sverige.
    Ta du och läs boken "Stockholmsäktenskap".

Så kanske du kan lära dig lite om vår svenska historia om oss kvinnor och hur denna sidotradition som faktiskt finns, om att vara enbart förlovade.
    Den är etablerad, även om den inte var vanlig så är den fortfarande etablerad. 

Svar på tråden Vigselring