• Anonym (Frang)

Råd sökes

Hej!
    Jag och min sambo har varit ihop sedan 2016 och har ett barn ihop. Hon har vestibulit eller vulvodyni som det heter nu. Vi har inte legat med varandra sedan runt 2018, hennes sexlust är inte lika hög som min och det har jag förståelse för. Någon gång i månaden så går vi till sängs och har väldigt trevligt ända fram tills vi ska försöka ha vaginalt sex, hon får alltid liksom leda för jag vill inte flyga på och trycka in i henne och göra henne illa. Det funkar kanske någon minut och hon kan få in mig kanske ollonet och någon cm till sen är det stopp (jag är verkligen inte superstor utan snarare medel skulle jag säga) vi avslutar alltid när säger att det inte går och så tar hon hand om mig sen är vi färdiga. Hon har deltagit i någon online grupp för kvinnor med samma problem och fick övningar som hon skulle göra, dom gjorde hon kanske 2 gånger sen la hon ner det, samt att hon smörjer sig dagligen men det verkar inte hjälpa. Trodde aldrig att jag skulle säga att jag är trött på avsugningar men det är jag tamigfan, jag vill ligga med min partner. Är det någon här som har/har haft vulvodyni? Vad gjorde ni för att underlätta? ( Måste säga att jag har alltid varit förstående och respekterat hennes problematik och det gör jag fortfarande, jag har aldrig tvingat henne till något för det kommer vara göra det värre för henne)

• Svar på tråden Råd sökes
  • Anonym (L)

Låter jättejobbigt. Jag hade vestibulit rejält mellan cirka 19-35-års ålder. Det enda som hjälpte var xylocain (bedövningsge)l. Mha det kunde jag ha sex ibland men fick i princip alltid brännande smärta efter. Då smörjde jag rejält med xylocain igen. Jag ville ju ha sex - och kunde vara upphetsad men det gjorde ont ändå. 

jag fattar hur mycket detta påverkar ett förhålland. det är extremt jobbigt för båda. För mig har det nu nästan helt fått över. det blev bättre för varje barn jag födde och efter 3 var det klart bättre. 

för mig var nog upprepade svampinfektioner också en orsak- jag hade inte fattat att det var det jag hade för det gav sprickor och torrhetskänsla och skav snarare än flytningar. Jag behandlar nu med kapsel svamp-hämmande medicin så fort det är på gång. 

jag är själv läkare och läste på så mycket jag bara kunde hitta om detta medan jag hade problem och det finns så mycket råd så man blir trött Eftersom känslan är att inget funkar ändå när man är drabbad.

jag skulle verkligen rek bedövningsgel eftersom det är dumt även för smärtsignalleringen att gå runt med smärta samt så lindrar det völdigt bra i stunden. för mig så påverkande det inte det som är skönt utan tog bara bort den brännande smärtan som jag led av i hela underlivet.
    men kanske har din sambo andra smärto/påverkas på annat sätt.

lycka till 

• Anonym (Ylva)

Vad säger gynekologen. Vad har de satt upp för behandlingsplan för henne?

problemet är att närmare vet att det kommer göra ont, så spänner man sig och det blir än värre. Rädslan för smärtan gör det hela än värre. Så förmodligen skulle hon behöva avslappningsövningar med..

• Frang

Anonym (L) hennes besvär är väldigt lika dina, sprickorna har dock upphört nästan helt och nu har hon mer problem med sveda. Vi hade en salva som vi använde som skulle bedöva, problemet med den var dock att den sved som satan innan den började bedöva så det blev fel då hon var spänd redan innan vi skulle försöka och när vi väl kom dit så spände hon sig ännu mer och fick ännu ondare. Detta var dock några år sedan och vi kanske ska ge det ett försök till. Tack för råden 🙂

• Anonym (Lars-Åke)

Min fru har ärrbildning efter strålning i underlivet. Det har blivit bättre, men hon har inte lika skönt som före sjukdomen. Hon använder medicin/suppar men blir inte helt bra. Din fru bör förstås söka experthjälp, inte bara fråga andra kvinnor.

Vi har en kort stund penetration med musvalla, sen ömsesidig smek och onani. Jag är tacksam för att vi kan ha det skönt ihop även efter hennes cancer. Vi upptäcker nya sätt att ha det skönt.

Svar på tråden Råd sökes