• Anonym (lena)

Inget umgänge vårdnadstvist?

Hon kan yrka om umgängestöd om hon tycker att det är farligt för barnet att träffa dig utan en annan vuxen närvarande eller om barnet känner dig inte så bra. Det är tingsrätten som bestämmer om det blir umgängestöd eller inte. Umgängestöd kan man inte ha i mer än 6 månader. Om famljerätten bedömer att du är en  fungerande förälder, kan du träffa barnen utan umgängestöd i framtiden.

• Anonym (lena)

Det är andå inte hon som bestämmer om umgängestöd utan tingsrätten. Hon kan yrka vad hon vill. Om du vill få gemensam vårdnad måste du vissa att du är en fungerande förälder och kan samarbeta med henne. 

• Anonym (lena)
    Anonym (Va) skrev 2024-08-12 15:23:48 följande:

Jag vet inte om du missförstår min fråga.

Hon hindrar mig från att träffa barnen för att jag startat en tvist om vårdnaden, genom att nu kräva umgängesstöd för att jag ska få träffa dom och det pga att jag startat en tvist. Jag vet att det är tingsrätten som avgör i slutändan och att man kan yrka på vad man vill, men umgängesrätten måste väl gälla även under en vårdnadstvist?

Jag förstår din fråga. Som sagt det är tingsrätten som bestämmer om umgängestöd. Jag fattar inte hur hon kan kräva umgängestöd utan beslut från tingsrätten. Har du pratat med familjerätten? Mamman kan neka umgänge men hon kan inte kräva umgängestöd. 
Svar på tråden Inget umgänge vårdnadstvist?