Inlägg från: Anonym (Midsommarblomman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Midsommarblomman)

Orkar inte mer att alla blir gravida utom vi!!

Hej,
    Vi har försökt skaffa barn i 3 år utan resultat. I början av processen var jag naiv och trodde att det skulle gå plättlätt men icke. Inte heller IVF har gått bra då vi fått avbryta flera gånger för att jag inte fått några ägg. iVF-försöken vi gjort har sedan misslyckats. 

Vi har varit väldigt öppna mer vår resa gentemot familj och vänner och pratat om längtan efter barn, sorg över vilken tid det tar osv. Alla mina vänner är förstående. 

Min sambo har två yngre systrar och vi pratade med dem i början av sommaren om våra känslor och att det nu börjar bli riktigt jobbigt när alla blir gravida. Hans ena syster har sagt att hon och hennes kille har tänkt börja skaffa barn nästa år. Hon har varit väldigt förstående vilket vi uppskattar.

Så till saken: här om dagen hade vi min sambos systrar och mamma över på middag. I slutet av middagen droppar den yngre systern på ett väldigt plumpt sätt att hon är gravid. Både jag och min sambo sa grattis men samtidigt att det är blandade känslor. Då får vi höra att vi inte ska stressa utan tänka positivt så blir vi också gravida. Sen måste min sambo trösta sin syster för att det är så synd om henne för att det är så jobbigt för henne att vara gravid när hon vet hur länge vi försökt. Men ingen tröstade oss när vi satt och grät utan vi fick bara massa kommentarer slängda på oss att vi stressar. Helt plötsligt ska min sambos mamma börja be massa böner och blåsa på oss för att det ska leda till graviditet. Jag var helt handlingsförlamad och visste inte vad jag skulle säga eller göra.

Jag känner mig ledsen över att vi fick veta detta hemma i vårt hem så man inte kunde gå undan och vara ledsen. Jag är ledsen över alla kommentarer om att tänka positivt (vilket vi 10000 ggr sagt till min sambos familj att vi är trötta på att höra). 

Hur hanterar ni andra graviditetsbesked? Är jag taskig som känner att jag behöver en paus från min sambos familj framöver? Jag orkar inte höra mer snack om graviditet och kommentarer till oss :( 

• Svar på tråden Orkar inte mer att alla blir gravida utom vi!!

Vilken hård ton ni har? vi sa grattis men visade inga glada känslor för vi var inte glada. Vi var i chock men inte alls missunnsamma. Vi är inte såna personer. Men nej vi visade ingen glädje. Men det är inte samma sak som att vara missunnsamma. 

Det som gör oss ledsen är att vi har varit öppna med hur vi känner kring vår situation och vi har varit öppna med hur vi vill ta emot gravidbesked. Likaså har vi sagt att vi inte önskar kommentarer om att vi ska sluta stressa eller tänka positivt. Så bara för att vi varit öppna betyder det inte att vi inte varit tydliga med hur vi känner kring elaka kommentarer och dumma frågor.  Inget av det respekteras från min sambos familjs sida och då tycker jag heller inte man ska bryta ihop över vår reaktion. Varför ska vi låtsas vara glada?

Och ja folk blir gravida. Jag har flera gravida vänner där alla visat respekt och där de också har fått respekt tillbaka. Jag har dock svårt att visa glädje till personer som inte respekterar våra känslor. 

Jårdi skrev 2024-08-09 13:41:07 följande:

Fattar att det blir jobbigt för er. Tror dock att eftersom ni hittills har varit väldigt öppna mot alla så blir det oundvikligen så att ni får mycket kommentarer, frågor, åsikter mm då folk uppfattar att det är okej för er. Vill ni inte ha det så längre behöver ni nog vara mer slutna/privata och börja markera det konsekvent, så att folk börjar förstå det.

Vi har varit tydliga med att vi inte vill ha elaka eller dumma kommentarer. Varje gång under flera års tid när saker har sagts har vi sagt till. Så jag vet ärligt talat inte hur mer konsekventa vi kan vara.
    Hermis123 skrev 2024-08-09 13:38:09 följande:

Kolla jag förstår att det är jobbigt att inte bli gravid, samtidigt måste jag säga att det är fel att berätta att ni har blandade känslor över någons annans graviditet!  Jag förstår varför systern blev ledsen för där och då är det hennes graviditet som ska uppmärksammas och inte eran svårigheter.  
    sen att ni inte vill höra saker från sambos föräldrar, det får ni prata med dom om, eller din sambo får ta den diskussionen om att ämnet är känsligt.  Men Tyvärr kommer andra bli gravida och dom har rätt att fira och känna glädje över det,  ni kan inte missunna dom det.
    Ni kan meddela era nära om hur ni ska få ta emot dessa nyheter framöver ? Kanske är det bättre att man smsar en sån nyhet till er så att ni kan hinna gråta ut och processa Innan ni träffas och fira.  Som gravid kvinna är det ju inte kul att se att någon annan blir ledsen över ens graviditet och man ska ta emot glädje kramar och inte ledsna ansiktsuttryck,  Få inte andra människor att tassa på tårna runt er.

Jag skrev lite snabbt. Vi sa inte att vi har blandade känslor. Det var vad vi tänkte. Däremot var vi heller inte glada utan i chock eftersom vi varit tydliga med hur vi känner kring den här frågan och också hur vi helst vill motta sådana besked. Jag tycker inte det var läge för systern att berätta. Vi hade bjudit hem på
    middag hos OSS. Vi har inte ens varit hemma hos systern och hennes kille då relationen är helt ny. Hur som helst, vi är inte missunsamma men vi var i chock. Vi kräver inte att nån ska tassa på tårna för oss. Vi önskar bara att hon hade respekterat det vi sagt sedan innan flera gånger. Men nu är det som det är och vi har tagit en paus från dem.
    Anonym (Hm) skrev 2024-08-09 14:01:14 följande:
    Jag tror TS menade att de gratulerade men kände blandade känslor. För inte menar du väl att ni SA att ni har blandade känslor över systerns graviditet? 😳
    Ja precis, det var vad vi kände 
    Anonym (Hm) skrev 2024-08-09 14:52:52 följande:
    Jag tänkte nog det. Det måste vara fruktansvärt jobbigt och hårt att kämpa så länge utan resultat. Att få höra att man ska tänka positivt blir bara ett slag i ansiktet Och gör mer ont än innan. Jag tänker att ni kan distansera er lite, men ge också en förklaring och var ärliga. säg att ni är glada för deras skull men att ni känner att de inte tog era känslor i hänsyn. Det ni önskade av dom ville eller kunde de inte ge. Hur känner din partner i frågan? Kanske lättare om han kan föra talan till systern för att inte orsaka onödiga konflikter mellan er två?
    Ja, jag skulle säga att min sambo och jag har väldigt likartade känslor i det hela, vilket jag tycker är skönt. Vi kan liksom dela och prata om hur vi känner. Min sambo reagerade väldigt kraftigt efteråt och var väldigt ledsen då han upplevt att han haft en ärlig och öppen konversation med systern och känner sig nu besviken på hur situationen hanterades från hennes sida. Skickade sms till systern med ett grattis igen men att vi är besvikna över hur det gick till och att vi kommer behöva tid för att smälta det här och att vi önskar att det respekteras. 
    Anonym (Herregud) skrev 2024-08-09 15:13:33 följande:

Jag och min sambo försökte få barn i 3 år och sedan försökte vi IVF när naturlig väg inte funkade så  jag förstår vad du går igenom på barn fronten?men att reagera så som du nu gör är inte ok enligt mig. Bara för att du, jag och andra har svårt att få barn betyder inte att vi kan ställa krav på andra hur de ska presentera deras graviditeter eller att deras graviditeter ska förminskas bara för att vi har det svårt. Det låter otroligt egoistiskt och verklighetsfrånvänt. Varför i hela friden kan de inte berätta om deras graviditet bara för att de är under ert tak? Herregud vilka krav du har, för det är att ställa krav på att andra ska trippa på tå runt dig och din sambo. Jag blir faktiskt provocerad av ert beteende. 

Vi tycker helt uppenbart olika i den här frågan. jag blir oerhört provocerad av era nedlåtande kommentarer. Jag hade personligen ALDRIG outat en graviditet hemma hos någon och på det sättet med dumma kommentarer. särskilt inte när  i detta fall min sambo sagt att det inte är det sättet den önskar få veta det på. Jag tycker det är systern som är egoistisk. Och det handlar inte om att tippa på tår. Ingen behöver tippa på tå kring mig. Men outar man på det sättet så kan man inte förvänta sig nån positiv reaktion med hejarop. Ett kompispar till oss - som inte ens vet om hela vår process - outade sin graviditet med respekt gentemot alla som var på plats hemma hos dem. Och de har inte ens haft problem att bli gravida. MEN de hade klokheten nog att tänka att det kan vara personer i deras vänskapskrets som det är känsligt för. Jag kanske har för hög tro på vad mänskligheten är kapabel till Cool
    Anonym (Delat) skrev 2024-08-09 15:13:04 följande:

Det är svårt att försöka bli gravid och inte bli det. Jag vet hur det är. Och sådana där kommentarer om att slappna av förstår jag också är ett slag i ansiktet. Samtidigt är det nog lika svårt att se hur självcentrerade man blir. Man får ju snälltolka lite, systern gjorde inget fel tycker jag utan ni är rätt ego tycker jag. Om nu blir gravida, var förberedda på att folk inte blir glada för er skull. Och på ett sätt kan det ju vara så att bitterhet inte är bra vid önskan om graviditet.

Jag har varken tankar eller krav på att folk ska bli glada för
    om vi blir gravid. Inte alls! förstår inte varför vi skulle ha såna krav? Jättekonstigt synsätt. Tack för kommentaren om bitterhet också. Märks att du är påläst om vad som gör att man blir gravid och inte Cool

Ni har en sån hård och taskig ton mot mig så jag kommer inte skriva mer. Önskar er en fin kväll.

Svar på tråden Orkar inte mer att alla blir gravida utom vi!!