• Zeta98

Söker smeknamn för Christina. vilket är finast?

1) Stina
    2) Chris
    3) Christine
    4) Christia
    5) Christy 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Söker smeknamn för Christina. vilket är finast?
  • BuoBä

Poängen med ett smeknamn är att det är kortare och enklare att säga än det riktiga namnet, plus att man (oftast) inte väljer det själv utan det blir vad det blir. 

Christia är nästan mer komplicerat än Christina så det kommer troligen bli Tia eller liknande.

De Christina/Kristna jag känner kallas Stina, Tina, Ina, Kicki, Kickan och Ninni. Plus tre Ann-Kristin som kallas AK, Anki resp. Anka.

• Anonym (Juni)

Stina, Tina eller Kicki. 

• Anonym (Y)

Vad kul att höra om allas olika smeknamn på sina bekanta Christinor. Det är en stor mängd variationer för ett (två) namn!

• Meddelande borttaget
  • trollhona
    Zeta98 skrev 2024-08-08 10:56:07 följande:
    1) Stina
    2) Chris
    3) Christine
    4) Christia
    5) Christy 
    Stina är det mest naturliga av dem om ni bor i Sverige, i engelsktalande länder är chris vanligare, men även sissy som är lite mjukare.
  • Xenia

Jag röstade på det gammaldags Stina. Fast jag skulle också kunna tänka mig Krissi.

Men allra bäst gillar jag Kerstin, som är ett gammalt smeknamn på Kristina. Drottning Kristina kallades ibland drottning Kerstin. Men det har väl alla glömt nu och ser det som ett helt obesläktat namn.

• halvan

Ingen sv dom egentligen, men röstade Stina. Hellre Tina eller Kicki

• Anonym (A)

Jag ser ingen poäng i att ge barnet ett namn och sedan aktivt söka efter smeknamn?
    Sånt brukar komma av sig självt i så fall.
    Känner en Kristina och hennes smeknamn blev Gina av oklar anledning.

• Anonym (Kommer av sig själv)

Brukar inte riktigt vara att man på förhand bestämmer vilket smeknamn det blir, och kan vara olika i olika sammanhang. Känner flera Christina och det har varit Tina, Krisse, Krillan och Chris som de kallats för. 

• Anonym (Christina)

Kicki eller Kikki, annars Tina. Men det brukar komma av sig självt och kan bli lite vad som helst också. Hade en polare som hette Per man han kallades Nalle... Oklart varför... 

• Tom Araya

Kicki, Stina och Tina är de vanligaste jag hört som smeknamn.
    Smeknamn kan man inte riktigt välja, det är andra som väljer dem åt en.

• Anonym (Y)

Fick reda på idag att en bekant som jag känner som Kia, egentligen heter Kristina. Så den varianten finns också: )
    Det kan ju inte finnas så många namn ändå som ger upphov till sån bred variation av smeknamn?

• Xenia
    Tom Araya skrev 2024-08-12 12:05:16 följande:

---
    Smeknamn kan man inte riktigt välja, det är andra som väljer dem åt en.

Jo, om man föredrar ett smeknamn och använder det så lär barnet vilja ha det smeknamnet även utanför hemmet. Ja, de kan rentav välja att byta namn officiellt till det senare, eftersom ingen använder det "riktiga" namnet.
  • Anonym (Valerie)
    Zeta98 skrev 2024-08-08 10:56:07 följande:
    1) Stina
    2) Chris
    3) Christine
    4) Christia
    5) Christy 
    Tycker att det brukar bli "Tina" och det gillar jag.
Svar på tråden Söker smeknamn för Christina. vilket är finast?