• Anonym (25 årig man)

Hur avgörande är håret?

Okej såhär ligger det till, jag är en kille på 25 år som senaste året börjat märka att jag blir mer o mer tunnhårig.

tränar rätt mycket och håller mig i form så känns konstigt att det skulle vara pga livsstilen.

att redan börja se hår falla påverkar självkänsla, har iofs alltid haft rätt kort hår men ändå ganska tjockt.

vill helt inte hålla på att göra nån transplantation för det är onödiga pengar för en sån sak tycker jag.

så kvinnor hur viktigt är håret för attraktionen om man pratar utseende? Är de så viktigt som jag tror eller är det skitsamma?

• Svar på tråden Hur avgörande är håret?
  • Anonym (Hm)

Styrketränar du mkt? Har hört att det är många styrketränare som tappar hår. Medan löpning etc är bra för hårets blodcirkulation. Har läst på mycket eftersom jag själv har problem med håravfall, tunt hår.
    Oftast beror det på en ökning av DHT och en känslighet av densamme ( vilket lätt ökar av styrketräning). 

https://halsoliv.expressen.se/traning/expert-gymvanorna-kan-gora-dig-skallig/#:~:text=%C3%84ven%2520valet%2520av%2520aktivitet%2520p%C3%A5,som%2520vill%2520beh%C3%A5lla%2520sitt%2520h%C3%A5r.

• Anonym (Carina)

Jag träffade min kille när han var tunnhårig, till den graden att han hade slutat använda schampo dock så var det vanligt i hans släkt att man tappar håret med åldern. Han vill inte heller göra transplantation, kanske för att han hela livet var inställd på att den här stunden, när han blir av med sitt hår likt sin far och farfar kommer att  komma någon gång. 

För min del är han lika attraktivt ändå eftersom jag har sett så mycket mer fint med och av honom att jag lätt kan leva med att han tappar håret. När jag tänker på honom ser jag ett partnerskap med honom som person och ser inte hans år som något som påverkar det fina vi har tillsammans. Så mitt råd till dig är att inte vara ett dugg orolig och vara säker på att om någon älskar dig för vilken fin människa du är och vad du är redo att erbjuda så är ditt hår en ickefråga :) 

• Anonym (Carina)

Jag träffade min kille när han var tunnhårig, till den graden att han hade slutat använda schampo dock så var det vanligt i hans släkt att man tappar håret med åldern. Han vill inte heller göra transplantation, kanske för att han hela livet var inställd på att den här stunden, när han blir av med sitt hår likt sin far och farfar kommer att  komma någon gång. 

För min del är han lika attraktivt ändå eftersom jag har sett så mycket mer fint med och av honom att jag lätt kan leva med att han tappar håret. När jag tänker på honom ser jag ett partnerskap med honom som person och ser inte hans år som något som påverkar det fina vi har tillsammans. Så mitt råd till dig är att inte vara ett dugg orolig och vara säker på att om någon älskar dig för vilken fin människa du är och vad du är redo att erbjuda så är ditt hår en ickefråga :) 

• Hjelm

Du kommer få lika många svar som antal kvinnor du frågar. Visst lägger man märke till en snygg frisyr, å andra sidan finns det gott om manliga sexsymboler med kalt huvud. Det finns dock inget som utstrålar sex appeal mer än självförtroende, humor, bildning, nyfikenhet och ett trevligt sätt mot andra - tycker jag och garanterat många andra. Om du dessutom är i god fysisk form lär du ha hög attraktivitet med eller utan hår. Var dig själv och gör din grej så kommer rätt personer att dras till dig och vilja stanna kvar.

• Hjelm

För övrigt blev min svåger tunnhårig redan i 20-årsåldern. Dolde det med kepsar och grejer i något år tills han bestämde sig för att acceptera läget och har kört rakat huvud och ett rejält skägg sedan dess. Han saknar aldrig beundrarinnor, men med syrran hänger han stadigt 😊

• Anonym (25 årig man)
    Anonym (Hm) skrev 2024-08-07 13:45:42 följande:

Styrketränar du mkt? Har hört att det är många styrketränare som tappar hår. Medan löpning etc är bra för hårets blodcirkulation. Har läst på mycket eftersom jag själv har problem med håravfall, tunt hår.
    Oftast beror det på en ökning av DHT och en känslighet av densamme ( vilket lätt ökar av styrketräning). 

https://halsoliv.expressen.se/traning/expert-gymvanorna-kan-gora-dig-skallig/#:~:text=%C3%84ven%2520valet%2520av%2520aktivitet%2520p%C3%A5,som%2520vill%2520beh%C3%A5lla%2520sitt%2520h%C3%A5r.

Ja jag styrketränar till stor del. Mer än kondition 
  • Cereal Killer

Det är inte avgörande på sikt. Du är lite tidig och det är möjligt att en del tjejer i din ålder bryr sig just precis nu, men många män kommer komma ifatt dig ganska snart och då kommer du känna dig helt normal. Långsiktigt är det annat som är mer avgörande för hur snygg du kommer att anses vara, tex att du fortsätter träna och håller dig i form. 

Du har med all sannolikhet starka genetiska anlag för håravfall och du är inne i en fas där det progriderar, sk instabilt håravfall. Det blir aldrig bra med transplantation i dessa fall och ingen vettig kirurg skulle göra det eftersom du kommer ångra det inom några enstaka år. Det man i så fall kan göra är att behandla med finasterid och se om håravfallet stannar upp.

Annars finns SMP som ju blir oerhört snyggt om det är välgjort, om du känner att du absolut vill ha hår. 

• Anonym (Helt)

För mig är det helt avgörande.

• Anonym (Nej, inget för mig)

För mig som kvinna går tunnhåriga män eller helt skalliga män bort. För en massa olika associationer och skäl, vi inte ska gå in på. Men i korta drag påminner mig det om gamla gubbar. Men det är en smak sak. Jag tänder inte på det personligen.

Sen tycker jag det är så härligt med mäns dubbel moral i  sådana här frågor. Själva är dom hur snygga som helst oavsett ålder enligt dom själva. Men för kvinnor sparas det inte med orden. Vi är förbrukade vid 30. När vi längre inte är fertila. Är vissa tjocka, går dom bort helt. Då det faktiskt kan bero på ärftlighet och sjukdom också i en del fall.

Så var ödmjuk är mitt råd, det kommer du långt på. Det är tyvärr en bristvara hos dagens män.

• Anonym (Kojak)

Jag började också tappa i 20-årsåldern. Det är nog helt genetiskt, både morfar, farfar och pappa blev flintis. Jag har aldrig lidit av det, förstår inte grejen. Jag är halvsnygg, trevlig, intelligent, har gott självförtroende och ordnad ekonomi. Är tillräckligt bra i sängen, kan tillfredsställa en kvinna och har en penis av normalsvensk standard. Bra på att laga mat. Empatisk. 

Men killar som opererar sig eller kammar håret över flinten visar två saker: Att de är flintis och att de har dåligt självförtroende.

Samma gäller tjejer med ankläppar, totalt avtändande.

Så försök slappna av, killen. 

Svar på tråden Hur avgörande är håret?