• Anonym (Why?)

Varför går jag upp i vikt???

Under den senaste månaden har jag stadigt gått upp ett drygt halvkilo i veckan - och det är alltså en tydlig trend det är frågan om, inte att det går lite upp och ned över tid. Och jag brukar oavsett vilket ligga väldigt stilla i vikten, jag hör inte till sorten som har en vikt som varierar med några kilo hit och dit, utan som max kan det skilja sig 4 hekto från en vägning till en annan, men oftast mindre än så, och det finns ingen trend vare sig uppåt eller nedåt. Har jag gått upp nåt hekto nån dag så har jag gått ned det igen nån dag senare. Eller ja, det är så det har brukat vara, men nu har detta alltså ändrats!

Jag väger mig varje dag, på exakt samma tid, exakt samma antal timmar efter senast avslutade måltid, och jag äter och dricker exakt samma sak, vid exakt samma tidpunkter, varje dag, så det borde inte vara frågan om rena mätfel. Det är ett drygt år sen jag gjorde nån förändring i min mathållning, och inget annat har ändrats i mitt liv iheller, mer än att jag av olika anledningar börjat röra mig mer de senaste veckorna (vilket ju knappast borde orsaka viktuppgång)

Finns det någon som har någon idé om vad det kan vara som händer, varför jag plötsligt börjat gå upp i vikt på en mathållning som jag tidigare legat still i vikt på??? Det enda jag vet är att det inte rör sig om att jag "kanske inte har full koll" på vad jag stoppar i mig, eller att jag "äter mer än jag tror" eller liknande; jag vet exakt  vad jag får i mig, och att det är exakt, på grammet när, det samma varje dag (och ja, jag har en ätstörning). (Och det rör sig inte heller om att jag är gravid.)
  • Svar på tråden Varför går jag upp i vikt???
  • Anonym (Guru)
    Anonym (Why?) skrev 2024-08-07 03:36:19 följande:
    Varför går jag upp i vikt??? Under den senaste månaden har jag stadigt gått upp ett drygt halvkilo i veckan - och det är alltså en tydlig trend det är frågan om, inte att det går lite upp och ned över tid. Och jag brukar oavsett vilket ligga väldigt stilla i vikten, jag hör inte till sorten som har en vikt som varierar med några kilo hit och dit, utan som max kan det skilja sig 4 hekto från en vägning till en annan, men oftast mindre än så, och det finns ingen trend vare sig uppåt eller nedåt. Har jag gått upp nåt hekto nån dag så har jag gått ned det igen nån dag senare. Eller ja, det är så det har brukat vara, men nu har detta alltså ändrats!

Jag väger mig varje dag, på exakt samma tid, exakt samma antal timmar efter senast avslutade måltid, och jag äter och dricker exakt samma sak, vid exakt samma tidpunkter, varje dag, så det borde inte vara frågan om rena mätfel. Det är ett drygt år sen jag gjorde nån förändring i min mathållning, och inget annat har ändrats i mitt liv iheller, mer än att jag av olika anledningar börjat röra mig mer de senaste veckorna (vilket ju knappast borde orsaka viktuppgång). 

Finns det någon som har någon idé om vad det kan vara som händer, varför jag plötsligt börjat gå upp i vikt på en mathållning som jag tidigare legat still i vikt på??? Det enda jag vet är att det inte rör sig om att jag "kanske inte har full koll" på vad jag stoppar i mig, eller att jag "äter mer än jag tror" eller liknande; jag vet exakt  vad jag får i mig, och att det är exakt, på grammet när, det samma varje dag (och ja, jag har en ätstörning). (Och det rör sig inte heller om att jag är gravid.)
    Min spontana tanke är att du börjar bli gammal, eller snarare mindre ung. Människan måste successivt genom livet minska på sitt födointag för att inte bli överviktig då ämnesomsättningen faller med åldern. Droppet är särskilt markant i början på 20-års åldern då kroppen i stort sett är färdig växt.

Hur gammal är du?
  • Lynx123

Väg dig en gång i veckan INNAN du äter eller dricker något. Det ger tydligare resultat.

Om du verkligen går upp så har du ett kaloriöverskott som antingen beror på större kaloriintag eller sänkt förbränning, eller en kombination av båda.

Om viktuppgången kommer med andra symptom tex. svullnad, smärta, trötthet etc. är det nog en bra idé att gå till en läkare.

• Anonym (Why?)
    Anonym (Guru) skrev 2024-08-07 04:20:14 följande:
    Min spontana tanke är att du börjar bli gammal, eller snarare mindre ung. Människan måste successivt genom livet minska på sitt födointag för att inte bli överviktig då ämnesomsättningen faller med åldern. Droppet är särskilt markant i början på 20-års åldern då kroppen i stort sett är färdig växt.

Hur gammal är du?
    Haha, ja, så kan det kanske vara - samtidigt känns det ju märkligt att åldern så plötsligt börjar påverka; det borde väl vara nåt som mer smyger sig på, eller? Jag kan tänka mig att det, som du skriver, blir en mer markant förändring i 20-årsåldern (även om jag inte alls kan minnas det), och kanske även i samband med menopaus (för kvinnor), men jag är liksom inte i någon av de grupperna (jag är runt 40). 
  • Anonym (Why?)
    Lynx123 skrev 2024-08-07 05:42:25 följande:

Väg dig en gång i veckan INNAN du äter eller dricker något. Det ger tydligare resultat.

Ja, alltså - det var jag som var otydlig. Jag väger mig alltid på morgonen, innan jag ätit eller druckit något; det jag menade med "efter senast avslutad måltid" var att det alltid har gått exakt 9 timmar sen det att jag avslutade det sista målet dagen innan. Vad gäller en gång i veckan väger jag mig varje dag, men när jag tittar på trender tittar jag enbart på tisdagsvikten (alltså en gång i veckan). 

Om du verkligen går upp så har du ett kaloriöverskott som antingen beror på större kaloriintag eller sänkt förbränning, eller en kombination av båda.

Större kaloriintag har jag som sagt inte - och nej, det är som sagt inte som jag inbillar mig, eller inte inser hur mycket jag egentligen stoppar i mig, eftersom detta är något jag kollar minutiöst noga. Jag äter exakt samma mängd (vägd med en state-of-the-art-våg) av exakt samma mat och dryck varje dag. Däremot kan det ju röra sig om sänkt förbränning, precis som även "Guru" var inne på - jag tycker bara att det känns konstigt att min förbränning bara helt plötsligt skulle förändras så markant. Dessutom rör jag som sagt mer på mig nu än tidigare...

Om viktuppgången kommer med andra symptom tex. svullnad, smärta, trötthet etc. är det nog en bra idé att gå till en läkare.

Hm... alltså, svullen har jag alltid varit, ont har jag för det mesta, och trött? Eh, ja - alltid trött (men det är inte heller nåt nytt). Allt detta är ju lätt förklarat av min anorexia...

• Anonym (R)

Fokusera mindre på vikten. Finns viktigare saker här i livet. 

Om jag märker att jag börjar gå upp i vikt mer än vad som känns bekvämt så börjar jag äta nyttigare. Tex mer grönsaker och mindre potatis. Samt röra på mig mer. Då går jag tillbaka på den vikt jag vill ligga. 

Har du ätstörning så bör du nog fokusera på att äta så nyttigt och bra näringsmässigt som du kan. Regelbundna mål i hälsosamma portioner. Gör man det så går man ej upp okontrollerat i vikt, då behöver man uppsöka läkare

• En glad tjej
    Anonym (Why?) skrev 2024-08-07 03:36:19 följande:
    Varför går jag upp i vikt??? Under den senaste månaden har jag stadigt gått upp ett drygt halvkilo i veckan - och det är alltså en tydlig trend det är frågan om, inte att det går lite upp och ned över tid. Och jag brukar oavsett vilket ligga väldigt stilla i vikten, jag hör inte till sorten som har en vikt som varierar med några kilo hit och dit, utan som max kan det skilja sig 4 hekto från en vägning till en annan, men oftast mindre än så, och det finns ingen trend vare sig uppåt eller nedåt. Har jag gått upp nåt hekto nån dag så har jag gått ned det igen nån dag senare. Eller ja, det är så det har brukat vara, men nu har detta alltså ändrats!

Jag väger mig varje dag, på exakt samma tid, exakt samma antal timmar efter senast avslutade måltid, och jag äter och dricker exakt samma sak, vid exakt samma tidpunkter, varje dag, så det borde inte vara frågan om rena mätfel. Det är ett drygt år sen jag gjorde nån förändring i min mathållning, och inget annat har ändrats i mitt liv iheller, mer än att jag av olika anledningar börjat röra mig mer de senaste veckorna (vilket ju knappast borde orsaka viktuppgång). 

Du kanske ska kontakta vården? Det låter ju som om din ämnesomsättning ändrats och det kan bero på sjukdom.
  • Anonym (T)

Du säger att du börjat röra dig mer, du kanske ökar i muskelmassa? Muskler väger och de väger mer än fett. Så det är möjligt att gå upp i vikt samtidigt som kroppsfettet minskar om man samtidigt ökar på musklerna.

• Anonym (Hjärtat)

Ring läkare genast och låt dem kolla så att hjärtat funkar som det ska. Anorexia kan ge hjärtsvikt och hjärtsvikt kan göra att man samlar på sig vätska. Sök vård omedelbart. 

Svar på tråden Varför går jag upp i vikt???