Varför går jag upp i vikt???
Under den senaste månaden har jag stadigt gått upp ett drygt halvkilo i veckan - och det är alltså en tydlig trend det är frågan om, inte att det går lite upp och ned över tid. Och jag brukar oavsett vilket ligga väldigt stilla i vikten, jag hör inte till sorten som har en vikt som varierar med några kilo hit och dit, utan som max kan det skilja sig 4 hekto från en vägning till en annan, men oftast mindre än så, och det finns ingen trend vare sig uppåt eller nedåt. Har jag gått upp nåt hekto nån dag så har jag gått ned det igen nån dag senare. Eller ja, det är så det har brukat vara, men nu har detta alltså ändrats!Jag väger mig varje dag, på exakt samma tid, exakt samma antal timmar efter senast avslutade måltid, och jag äter och dricker exakt samma sak, vid exakt samma tidpunkter, varje dag, så det borde inte vara frågan om rena mätfel. Det är ett drygt år sen jag gjorde nån förändring i min mathållning, och inget annat har ändrats i mitt liv iheller, mer än att jag av olika anledningar börjat röra mig mer de senaste veckorna (vilket ju knappast borde orsaka viktuppgång).
Finns det någon som har någon idé om vad det kan vara som händer, varför jag plötsligt börjat gå upp i vikt på en mathållning som jag tidigare legat still i vikt på??? Det enda jag vet är att det inte rör sig om att jag "kanske inte har full koll" på vad jag stoppar i mig, eller att jag "äter mer än jag tror" eller liknande; jag vet exakt vad jag får i mig, och att det är exakt, på grammet när, det samma varje dag (och ja, jag har en ätstörning). (Och det rör sig inte heller om att jag är gravid.)